حقایقی درباره محتویات گران‌ترین سوسیس و کالباس‌ ها در سوپرمارکت‌ !

خرید بسته ۲۵۰ گرمی سوسیس سوجوک می‌تواند نزدیک ۱۵۰ هزار تومان تمام شود؛ یعنی تقریبا کیلویی ۶۰۰ هزار تومان!

حقایقی درباره محتویات گران‌ترین سوسیس و کالباس‌ ها در سوپرمارکت‌ !

خرید سوسیس و کالباس می‌تواند از گوشت قرمز گران‌تر تمام شود. مثلا بسته ۲۵۰ گرمی کالباس مهیاپروتئین را در سوپرمارکت‌ها حدود ۸۳ هزار تومان می‌فروشند که اگر قیمت یک کیلو از آن را تقریبا ۳۳۰ هزار تومان درنظر بگیریم، این عدد از قیمت یک کیلو گوشت ماهیچه و سردست گاو و گوسفندی بیشتر است. بخش بزرگی از این اتفاق به اضافه شدن هزینه ادویه و بسته‌بندی مربوط می‌شود، اما اگر دنبال ردپای گران‌ترین سوسیس و کالباس‌های بازار برویم، با اسم‌های نسبتا عجیب و جدیدی روبرو می‌شویم.

۱- سوسیس نورنبرگ دهکده پروتئین شریعتی با وزن ۵۰۰ گرم، ۱۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و تقریبا هر کیلو از آن معادل ۲۶۹ هزار تومان است. برند دهکده پروتئین شریعتی می‌گوید سوسیس نورنبرگ را از گوشت ران بوقلمون دست می‌کند و از روغن مایع، سیر و ادویه به‌عنوان مواد افزودنی در آن استفاده می‌کند. خودشان توصیه می‌کنند محصولات این برند نهایتا بعد پنج روز از تولید باید مصرف شود، چون بدون مواد نگهدارنده آن‌ها را درست می‌کنند. از همین برند دهکده پروتئین شریعتی سوسیس‌های گران‌تری در سوپرمارکت‌ها وجود دارد و مثلا سوسیس گوسفندی دست‌ساز نیم‌کیلویی یا سوسیس گوساله دودی نیم‌کیلویی دهکده پروتئین شریعتی را به‌ترتیب ۲۴۴ و ۱۹۴ هزار تومان می‌فروشند.

۲- سوسیس چوریزو در خیلی از کشورها با گوشت خوک درست می‌شود، اما در ایران گوشت گوسفندی یا گوساله را جایگزین می‌کنند. یکی از گران‌ترین سوسیس‌های چوریزو فعلی را برند آندره به بازار فرستاده و روی بسته‌های ۳۰۰ گرمی آن عدد ۱۶۹ هزار و ۹۰۰ تومان به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده دیده می‌شود. یعنی با گران‌ترین سوسیس و کالباس برند آندره طرف هستیم که خودشان در معرفی آن ادعا می‌کنند که ۷۰ درصد این سوسیس‌ها از گوشت قرمز تهیه شده است.

۳- سوجوک در سال‌های دور یکی از انواع سوسیس‌های ترکیه محسوب می‌شده و با گذشت زمان در سایر کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و ... محبوب شد. سوسیس سوجوک نوع خشک‌شده سوسیس است که معمولا برای درست کردن آن از گوشت گاو یا بره و ادویه‌های تند استفاده می‌کنند. بین برندهای ایرانی، برند ۲۰۲ یکی از گران‌ترین سوسیس‌های سوجوک را به بازار فرستاده و خرید بسته‌های ۲۵۰ گرمی آن ۱۴۷ هزار و ۷۵۰ تومان آب می‌خورد؛ یعنی کیلویی ۵۹۱ هزار تومان!

۴- کالباس سالامی سارنو را اولین بار ایتالیایی‌ها درست کردند و ترکیبات آن شامل گوشت گوساله، روغن، سویا، ادویه و البته دنبه می‌شود و به‌همین خاطر جزو چرب‌ترین کالباس‌های بازار به‌حساب می‌آید. معمولا روش درست کردن کالباس سالامی سارنو تفاوت‌هایی با سایر کالباس‌ها دارد و فرآیند تخمیری در مرحله تهیه، طعم آن را کمی ترش می‌کند. یکی از گران‌ترین کالباس‌های سالامی سارنو در سوپرمارکت‌ها برای برند کاپو است که در بسته‌های ۲۵۰ گرمی آن را ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند.

۵- سوسیس و بیکن سولیکو در بسته‌های ۳۰۰ گرمی ۱۳۶ هزار تومان فروخته می‌شود و یکی دیگر گزینه‌های گرانقیمت در بقالی‌هاست. محصولی که روی بسته‌های آن عبارت ۹۰ درصد گوشت دیده می‌شود و در تهیه بیکن آن به‌جای گوشت خوک از گوشت گوساله و گوسفندی استفاده شده است.

۶- سوسیس هاوایی مخلوطی از گوشت قرمز و مرغ است، اما معمولا درصد گوشت قرمز آن باید بیشتر باشد. برند آندره، بسته‌های نیم‌کیلویی سوسیس هاوایی را ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد که البته روی این بسته‌ها رقم ۸۶ هزار تومان به‌عنوان قیمت تولیدکننده دیده می‌شود. در تهیه سوسیس هاوایی برند آندره، ۷۰ درصد از گوشت قرمز استفاده شده و سهم گوشت مرغ حدود ۲۰ درصد است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز