چرا بورس روش منطقی فروش خودرو اعلام شد ؟!

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند، یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند.

چرا بورس روش منطقی فروش خودرو اعلام شد ؟!
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اختلاف جدی عرضه و تقاضای خودرو در کشور تاکید کرد که مجلس بورس کالا را روش منطقی و علمی فروش خودرو می‌داند و در تلاش است تا ایرادات آن برطرف شود.

چرا قیمت خودرو در بورس کالا و بازار اختلاف دارد؟

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به طور تجربی ۱.۵ میلیون خودرو تقاضای مصرفی ماست. تولید ما هم یک الی ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو بوده است. چند سال در سال‌های اخیر تولید ما زیر یک میلیون رفت و تقاضای انباشتی ایجاد شد و به نظر می‌رسد حدود ۲ میلیون نفر تقاضای مصرفی دارند و به نوعی انباشت تقاضا رخ داده است. ولی وقتی ۶ میلیون نفر در قرعه‌کشی‌های اخیر درخواست می‌دادند، یعنی ۴ میلیون نفر نیاز مصرفی ندارند. نیاز آن‌ها نیاز سرمایه‌ای است.

بورس کالا بهتر از قرعه‌کشی

وی افزود: در این شرایط یا باید قرعه‌کشی را ادامه داد که به نظر ما می‌رسید قرعه‌کشی آن روش منطقی که توجیه‌پذیری اقتصادی داشته باشد نیست. یا باید خودرو به بورس کالا برود. بورس کالا از جهت آنکه یک حراج است و سازوکاری استاندارد و پذیرفته شده است و در همه دنیا در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود می‌تواند کمک کند. به شرط آنکه عرضه در بورس کالا عرضه بالایی باشد.

شائبه قیمت‌سازی خودروسازان در بورس کالا چقدر درست است؟

طغیانی در خصوص شائبه‌ای که خودروساز در بورس کالا قیمت‌سازی می‌کند گفت: این واقعا شائبه است و قابل اثبات هم نیست. زیرا در بورس کالا هر نفر با هر کد ملی یک بار می‌تواند وارد چرخه خرید شود. ولی این شائبه را باید برطرف کرد. نظر همکاران این است که این (سود) به شکل مالیات اخذ شود و به دولت برگردد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در انتها تصریح کرد: روش بورس کالا را روشی درست و علمی می‌دانیم ولی معتقدیم اشکالات آن باید با عمق‌بخشی به بورس کالا به نحوی برطرف شود که فاصله قیمت نهایی بازار با قیمت تمام‌شده با سود قابل قبول تولیدکننده به هم خیلی نزدیک شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
  • ناشناس ارسالی در

    چرا بورس بهتره؟ چون خیلی قانونی از جیب مردم بر می داره و به جیب مافیای خودرو می ریزه

.

اخبار سلامت

سینما در سینما