مسکن در ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران چند؟!

بازار مسکن شهر تهران در آذرماه با رشد ۲.۹۳ درصدی قیمت به‌کار خود پایان داد. آیا عقبگرد نرخ ارز و بهبود وضعیت بازار سرمایه می‌تواند در ۳ماه باقی‌مانده از سال، مسیر سرمایه‌ها را از بازار املاک منحرف کند و نگاه بازار مسکن را از شاخص تورم برگرداند؟

مسکن در ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران چند؟!

احمد میرخدایی: اطلاعات منتشر شده از سوی اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران حاکی از این است که در آذرماه تعداد معاملات بازار مسکن با رشد ۲۷.۲درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده و افزایش ۲.۹۳درصدی قیمت در سایه رشد تعداد معاملات حاصل شده است.

نقشه معاملات مسکن تهران

بررسی توزیع معاملات مسکن تهران در آذرماه نشان می‌دهد در این ماه ۱۰هزار و ۱۸۴واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده که این رقم بیشترین مقدار در ۵ماه اخیر محسوب می‌شود.

طبق آمار، در این ماه نیز اثرات کاهش تولید مسکن مشهود است و فقط ۲۹درصد از معاملات به واحدهای نوساز و با عمر کمتر از ۵سال اختصاص دارد. این سهم ۴.۲درصد نسبت به آذرماه سال قبل کاهش پیدا کرده در مقایسه با ابتدای دهه۹۰ تقریبا به نصف رسیده است. همچنین بررسی توزیع تعداد معاملات مسکن برحسب مناطق مختلف شهر تهران حاکی از این است که در آذرماه، همچنان منطقه۵ با سهم ۱۵درصدی، بورس مسکن تهران بوده و بعد از آن مناطق ۱۰ و ۲ به‌ترتیب با سهم ۹.۴ و ۹.۳درصدی از کل معاملات، در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

تحولات قیمتی بازار

در آذرماه، متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۸میلیون و ۷۳هزار و ۷۰۰تومان بوده است که نسبت به ماه قبل ۲.۹۳درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۷.۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق آمار بانک مرکزی، در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک‌مترمربع زیربنای مسکونی معادل ۹۴میلیون و ۴۱۱هزار تومان به منطقه یک اختصاص داشته که ۴.۵درصد بالاتر از ماه قبل است. در مقابل کمترین میانگین قیمت مسکن شهر تهران معادل ۲۴میلیون و ۴۸۹هزار تومان به منطقه۱۸ اختصاص پیدا کرده که ۴.۷درصد کمتر از ماه قبل است.

شاخص‌های آماری بازار مسکن

در آذر امسال، ۵۶.۶درصد از واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران با سطح زیربنای کمتر از ۸۰مترمربع بوده و در مجموع ۵۷.۵درصد از واحدهای مسکونی نیز با قیمتی کمتر از قیمت متوسط شهر معامله شده‌اند. همچنین سهم واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۳میلیارد تومان در این ماه به ۴۶.۱درصد رسیده که به‌واسطه گرانی مستمر مسکن و بالا آمدن کف قیمت بازار، این سهم به نسبت از ماه‌های قبل کمتر است.

مسکن در ارزان‌ترین و گران‌ترین مناطق تهران چند؟ | نگاه بازار املاک به تورم

تزریق تورم به بازار اجاره ادامه دارد

در جریان رشد ۲.۹۳درصدی تورم مسکن شهر تهران، بازار اجاره نیز از ترکش‌های تورم در امان نمانده و مانند ماه‌های قبل رشد نسبتا قابل‌توجه قیمت را تجربه کرده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در آذرماه امسال، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران ۲.۵درصد و در کل مناطق شهری ۳درصد نسبت به ماه قبل رشد کرده و با این حساب میزان رشد شاخص قیمت اجاره نسبت به آذر سال قبل در تهران به ۴۱.۳درصد و در کل مناطق شهری به ۴۶.۴درصد رسیده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما