این اقدام طلایی به بازگشت اعتبار پول ملی کمک می کند!

اقتصاد 100- صندوق بین‌المللی پول از اقدام زیمباوه در معرفی ارز جدید با پشتوانه طلا به عنوان یک گام مهم استقبال کرد، این اولین اظهار نظر رسمی صندوق‌ بین‌المللی پول از زمان راه‌اندازی زیگ در ماه گذشته است.

این اقدام طلایی به بازگشت اعتبار پول ملی کمک می کند!

یک عضو این صندوق از واشنگتن در پاسخ ایمیلی به سوالات بلومبرگ گفت: معرفی زیگ یک‌ اقدام مهم سیاستی با چندین اقدام مکمل همراه است سیاست‌های مکمل در حوزه سیاست پولی، مالی ونرخ ارز خواهد بود‌.

کلمه زیگ مخفف طلای زیمباوه است که در پنجم آوریل رونمایی شده است. این اقدام ششمین تلاش این کشور جنوب آفریقا در ۱۵ سال گذشته است اقدامات قبلی این کشور برای ایجاد یک ارز کارآمد در بحبوحه تورم بالا و سقوط ارز پول ملی به شکست انجامیده است.

در اقدامات شکست خورده قبلی، بانک مرکزی ، برای تأمین مخارج دولتی دست به چاپ پول می‌زد که باعث تضییع پول کشور شده و دلار را جایگزین پول ملی در مبادلات تجاری کرده بود. ولی این بار بانک مرکزی متعهد شده که دست به چاپ پول نزند مگر آنکه پول چاپ شده توسط ذخایر پشتیبانی شود.

از زمان راه‌اندازی زیگ، بانک مرکزی زیمباوه نرخ بهره معیار خود را از سطح ۱۳۰ درصدی(بالاترین نرخ بهره معیار در جهان) به محدوده ۲۰ درصدی تنزل داده است. بانک مرکزی همچنین رابطه و نسبت زیگ به دلار را روزانه در وبسایت خود منتشر می‌کند.

واحد اطلاعات مالی بانک مرکزی با همکاری پلیس با تجارت غیر رسمی در بازار ارز که زیگ را با نرخ رسمی مبادله نکند، برخورده کرده و جریمه خواهد کرد.

اینوسنت ماتشه معاون رئیس بانک مرکزی در پاسخ به بلومبرگ گفته است که این اقدامات به آن دلیل است که ارز آنطور که باید خودش را در بازار پیدا کند و شهرت مناسبی بسازد، ولی نیروهای بازار ارزش زیگ را تعریف خواهند کرد. روز پنجشنبه ارزش زیگ به بالاترین سطح در برابر دلار در محدوده ‌۱۳.۲۱ در ازای هر دلار رسید. ابن مقدار ۲.۶ درصد از رکورد هشتم آوریل بالاتر است.

صندوق بین‌المللی پول تصمیم دارد برای عیب‌یابی اقتصادی زیمباوه تیمی را در اواخر ماه ژوئن به زیمباوه بفرستد.

زیمباوه از سال ۱۹۹۹ به دلیل عدم پرداخت‌ بدهی‌های بین‌المللی از بازارهای جهانی اخراج شده است. ولی در تلاش است تا جایگاه بین‌المللی خود را بازگرداند.

منبع:اکوایران

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما