آغاز عرضه اولیه در شرایط فعلی بازار سرمایه/ روش ترکیبی خوب یا بد؟

اقتصاد 100- روز گذشته مطرح شد اولین عرضه اولیه ۱۴۰۳ در راه است و بناست چهارشنبه هفته آینده این عرضه اولیه به روش ترکیبی صورت گیرد.

آغاز عرضه اولیه در شرایط فعلی بازار سرمایه/ روش ترکیبی خوب یا بد؟

توقف عرضه‌های اولیه به دلیل شرایط بازار سهام

 پیش از این محمود گودرزی مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به توقف عرضه‌های اولیه  گفته بود: بحث توقف عرضه اولیه با یک خرد جمعی اتخاذ شده و دلیل آن شرایط بازار است. به محض اینکه شرایط بازار مهیا و ارزش معاملات معقول باشد، عرضه اولیه‌ها از سر گرفته می‌شود.

با توجه به شرایط بازار برخی از کارشناسان موافق و برخی هم مخالف عرضه‌های اولیه هستند و در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان با سه تن از کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو نشست.

عرضه اولیه روشی برای تامین مالی شرکت‌ها

در این راستا عرفان هودی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عرضه اولیه روشی برای شرکت‌ها در جهت تامین مالی از بازار سرمایه است بنابر این نباید به عرضه اولیه‌ها تنها از این دید نگاه کرد که چون حال بازار سرمایه مساعد نیست باید این روند متوقف شود باید بلکه باید به عرضه اولیه‌ها با دید حمایت از بخش تولید نگاه شود همچنین باید تاکید که عرضه اولیه روز چهارشنبه هفته آینده به شکل ترکیبی خواهد بود و این روش در شرایط فعلی بازار مناسب است و به عنوان یک فعال در این حوزه مخالف توقف عرضه‌های اولیه هستم.

در ادامه هم دیگر کارشناس بازار سرمایه مصطفی صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یک واقعیت است که بازار سرمایه از سمت بازار پول تهدید می‌شود همیشه در اقتصاد کلان بازار سرمایه و بازار پول دو رقیب هستند و نرخ بهره تعیین کننده است که نقدینگی به کدام سمت حرکت کند متاسفانه از اواخر سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های مختلف نرخ بهره بدون ریسک افزایش یافت که این عامل سبب خروج سرمایه در ماه‌های اخیر از بازار سهام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: حالا با شروع دوباره عرضه اولیه‌ها هر چند اگر هم خرد باشد شاهد خروج نقدینگی خواهیم بود و هر چقدر عرضه اولیه بزرگتر خروج نقدینگی هم بزرگتر خواهد بود و فشار بر سهام بیشتر خواهد شد. اکنون سهام‌هایی با p/e حدود ۳ هم در بازار سرمایه خریدار ندارند و این یعنی در حال حاضر رکود بر بازار سهام حاکم است و بدون شک در این شرایط عرضه اولیه فشار بر بازار را مضاعف خواهد کرد.

در ادامه هم مهدی دلبری دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به عرضه اولیه هفته آتی اظهار کرد: در کل موافق عرضه اولیه هستم، اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد بحث قیمت است که باید منصفانه باشد و منابع حاصل از فروش از بازار سهام خارج نشود. 

او افزود: همواره عرضه اولیه متقاضی خاص خود را دارد، اما با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه ما نمی‌توانیم عرضه اولیه بزرگ را داشته باشیم چرا که می‌تواند بر بازار سهام اثر ثانویه بگذارد، اما عرضه اولیه‌های کوچک خیلی بر بازار تاثیر نخواهند گذاشت، اما باید این را هم پذیرفت که اکنون بازار سهام شرایط جالبی ندارد.

گفتنی است، عرضه اولیه به روش ترکیبی یعنی عرضه در دو مرحله مجزا انجام می‌شود. مرحله اول متعلق به خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و بعد از انجام این مرحله و کشف قیمت هر برگه سهم، مرحله دوم عرضه برای سرمایه‌گذاران حقیقی انجام می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید چهارشنبه هفته آتی استقبال از اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟ عرضه اولیه‌ای که برخی از کارشناسان موافق و برخی مخالف آن هستند.

منبع:جارنیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما