بازنشستگان تامین اجتماعی گوش به زنگ باشند

اقتصاد 100- کارگرانی که در کارگاه های تحت پوشش قانون کار، اشتغال به شغلی داشته و مشغول به فعالیت بوده، حتما با مفهوم بازنشستگی، آشنا بوده که با مزایای متعددی برای آنها همراه می باشد. اما، از جمله مفاهیمی که در رابطه با بازنشستگی مطرح گردیده، حکم بازنشستگان تامین اجتماعی و نحوه درخواست صدور حکم بازنشستگی می باشد که برخلاف مفهوم بازنشستگی، برای بسیاری از افراد، یک مفهوم ناشناخته بوده که صرفا در اخبار مربوط به احکام جدید افزایش حقوق ۱۴۰۳، با آن، برخورد داشته اند

بازنشستگان تامین اجتماعی گوش به زنگ باشند

در کشور ما، کارگران، به موجب قانون کار و قانون تامین اجتماعی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ، قرار گرفته که این بیمه، فراهم کننده تسهیلات و امکانات مختلفی، همچون دریافت کمک هزینه خدمات درمانی و هدیه ازدواج، برای قشر کارگر، می باشد.

یکی از حقوق پیش بینی شده برای کارگران در قانون تامین اجتماعی، حق بازنشسته شدن، پس از رسیدن به سن خاصی بوده که باعث می شود کارگران، از مزایای متعددی، نظیر حقوق بازنشستگی و بیمه تکمیلی درمان با قیمت بسیار مناسب، بهره مند گردند.

با این توضیح که پس از رسیدن کارگران تحت شمول تامین اجتماعی به سن خاصی، در صورتی که این افراد، دارای شرایط مقرر در قانون، من جمله سابقه کار کافی باشند، سند بازنشستگی این گروه از شاغلین، توسط سازمان تامین اجتماعی، صادر گردیده که در این سند که برای هر سال، به طور جداگانه، صادر می شود، میزان حقوق بازنشستگی کارگران، برای همان سال، درج می گردد. این سند، حکم حقوقی بازنشستگان تامین اجتماعی، نام داشته که دارای شرایط و نحوه دریافت متفاوتی از حکم بازنشستگی کارمندان تحت شمول قانون مدیریت خدمات کشوری، می باشد.

پس از پاسخ گویی به این سوال که حکم بازنشستگان تامین اجتماعی چیست، در بخش های بعد، به توضیح شرایط و نحوه دریافت این حکم، پرداخته و احکام جدید افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را بررسی خواهیم کرد.

به گزارش اندیشه معاصر در اصل به عبارت دیگر می‌شود گفت که حق بیمه‌های کسر شده از حقوق فرد در طول سال‌های اشتغال پس از دوران بازنشستگی به شکل مستمری ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. برطبق قانون تامین اجتماعی جهت فرا رسیدن و احراز بازنشستگی دو نکته ویژه و بسیار مهم مد نظر قرار می گیرد:

۱ ) رسیدن به سنی که در قانون مقرر شده. بر طبق قانون کشور ایران برای مردان شصت سال و برای زنان پنجاه و پنج سال در نظر گرفته شده است.

۲ ) برخوردار بودن از سنوات پرداخت حق بیمه ماهانه به مقدار مشخص شده طبق قانون

البته این قانون دارای استثنائاتی هم است. از جمله آن که اگر فردی سی سال تمام برخوردار از سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد، و این در حالتی باشد که سن مردان به پنجاه سالگی و سن زنان به چهل و پنج سالگی رسیده باشد، این توانایی را دارند تا تقاضای بازنشستگی کنند. همین طور افرادی که دارای ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند، این پیش برفرض برایشان در نظر گرفته شده است که بدون داشتن شرایط سنی بازنشست شوند.

فیش مستمری بازنشستگی از لحظه‌ای محاسبه و پرداخت می‌گردد که سازمان بیمه تامین اجتماعی، ترک کار بیمه شدگان را به کارفرمای ایشان اعلام نماید. لازم به ذکر است، درباره افرادی که کارفرما ندارند یا این که جزء مشاغل آزاد یا حتی بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند، مستمری بازنشستگی آن‌ها از زمانی پرداخت خواهد شد که بازنشستگی آن‌ها مورد تایید شعبه بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد.
پس از شروع پرداخت مستمری، بازنشستگان اگر تمایل داشته باشند می‌توانند، فیش حقوقی خود را بر روی سامانه تامین اجتماعی استعلام کرده و پرینت بگیریند. اما پیش از این کار ابتدا لازم است که در سامانه تامین اجتماعی ثبت نام کنند. در ادامه شما را با مراحل دریافت روش‌های دریافت فیش حقوقی تامین اجتماعی بارنشستگان و مستمری بگیران

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان می توانند با بهره‌گرفتن از روش‌های زیر، جهت اقدام به دریافت فیش حقوقی بازنشستگی تامین اجتماعی، عمل نمایند:

از طریق اپلیکیشن پیشخوان ۲۴
ورود به سامانه دریافت فیش و احکام بازنشستگان تأمین اجتماعی
از طریق نرم افزار فیش حقوقی تأمین اجتماعی
کد دستوری USSD
مراجعه حضوری
برنامه کاریار

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان با کد ملی ۱۴۰۳

افراد پس از آنکه از سازمان یا شرکتی بازنشسته شوند ابتدایی ترین چیزی که هر ماه به آن نیاز پیدا می کنند ریز دستمزد و کسورات و جدول حقوق دریافتی و در اصطلاح همان فیش حقوق بازنشستگی می باشد.

به دلیل اینکه دیگر در شرکت یا نهاد خاصی استخدام نمی باشند آن شرکت نمی تواند برای بازنشستگان فیش حقوقی صادرنماید و تنها از آن مرجعی که حقوق دریافت می کنند فیش حقوقی ۱۴۰۳ خود را از طریق آن سازمان مشاهده و دریافت نمایند. بازنشستگانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشند می توانند به راحتی با استفاده از کد ملی خود از همان سازمان تامین اجتماعی فیش حقوقی خود را مشاهده و دریافت نمایند.

برای دانلود فیش حقوقی وارد سامانه زیر شوید:
https://eservices.cspf.ir

منبع:مکتوب نامه

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما