اطلاعیه جدید مالیاتی / زمان اجرای افزایش مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد

اقتصاد 100- در اطلاعیه‌ای، سامانه جامع امور گمرکی اعلام کرد که از امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳، نرخ مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۱۰ درصد اعمال خواهد شد.

اطلاعیه جدید مالیاتی / زمان اجرای افزایش مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد

در این اطلاعیه آمده است: در راستای اجرای بند ۲ ابلاغیه شماره ۱۸۹۰۸۷۱ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ مدیرکل دفتر واردات، از روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۶ با دیپلوی سامانه‌ای پی ال، در اظهارنامه‌های رویه واردات، ضمن اعمال قفل سیستمی الزام صفر درصد برای باکس ۰۴۸، افزایش مالیات بر ارزش افزوده به میزان حداقل ۱۰ درصد برای باکس ۰۴۷ صورت پذیرفته است و امکان تخصیص کمتر از این عدد میسر نیست.​

همچنین با توجه به  افزایش تورم ، محدودیت واردات کالا و عوامل دیگر در سال‌های گذشته، نرخ نوسان در برخی از بازارها به طرز چشمگیری افزایش یافت. به همین دلیل، در سال گذشته، مجلس با هدف کاهش نفوذ پول به بازارهای سرمایه‌گذاری، طرح مالیات بر عایدی را تصویب کرد. این طرح به منظور مالیات‌گذاری معاملات خودرو، ارز، طلا و مسکن غیرمصرفی اجرا می‌شود.

درحال‌حاضر این قانون به مرحله اجرا در نیامده و با توجه به اینکه جزییات چگونگی اجرای آن هنوز مشخص نیست، همچنان به صورت مصوبه باقی مانده و تبدیل به قانون نشده‌‌‌‍ است.

بر اساس کلیت این طرح در صورتی که افراد برای کسب سود وارد این بازارها شوند، باید بخشی از سود را در قالب مالیات بر عایدی به دولت بپردازند. در واقع معامله‌گران اگر در بازه زمانی کوتاه خرید و فروش انجام دهند، مشمول مالیات بیشتری خواهند شد.

همچنین در صورتی که افراد از یک معامله زیان ببیند دیگر مشمول مالیات نخواهند شد و طبق مقررات پیش‌بینی شده در معاملات بعدی مشمول معافیت مالیاتی خواهند شد. به طور کلی سیاست دولت این است که افراد به جای اینکه سرمایه خود را وارد این بازارها کنند، وارد بخش‌‌‌‍‌های مولد اقتصادی شوند.

جزییات مالیات بر عایدی در بخش مسکن

در قانون مالیات برعایدی جزییات چگونگی مشمول شدن دارایی‌‌‌‍‌ها به این نوع مالیات تعیین شده‌‌‌‍ است، برای نمونه اگر فردی مالک یک واحد آپارتمانی مازاد بر آپارتمان مصرفی خود در شهر دیگری باشد مشمول مالیات بر عایدی نخواهد شد.

مالیات بر عایدی مسکن از این قرار‌‌‌‍ است که اگر فردی آپارتمان مازاد را بعد از یک سال به فروش برساند باید ۶۰ درصد از سود کسب شده را به دولت بپردازد برای سال دوم این میزان مالیات به ۴۰ درصد و برای سال سوم به ۲۰ درصد و در سال چهارم ۱۰ درصد و سال پنجم هم مالک باید ۵ درصد مالیات بر عایدی بپردازد.

جزییات مالیات برعایدی در بازار خودرو

برای خودرو در صورتی که فرد مصرف‌کننده تا ۳ سال از یک خودرو‌‌‌‍ استفاده کند دیگر مشمول مالیات بر عایدی نخواهد بود. زیرا این خودرو برای مصرف شخصی معامله شده‌‌‌‍ است و در صورتی که تعداد سال‌های‌‌‌‍ استفاده از این مدت کاهش یابد میزان مالیات برعایدی افزایش خواهد یافت. اما برای فروش خودرو بعد از دو سال فرد باید ۱۰ درصد و در فروش بعد از یک سال باید ۲۰ درصد مالیات بر عایدی بپردازد.

همچنین برای طلا افراد بالای ۱۸ سال تا معامله ۲۰۰ گرم از مالیات معاف هستند و بیشتر از این میزان مشمول مالیات خواهند شد. برای دلار هم برای معامله بیش از ۲۰۰۰ یورو که معادل ۲۴۰۰ دلار‌‌‌‍ است مالیات در نظر گرفته شده‌‌‌‍ است.

طبق مصوبه دولت دارایی‌‌‌‍‌های سرمایه ایی مانند سپرده‌‌‌‍‌های بانکی، انواع اوراق و همچنین بازار سهام مشمول مالیات بر عایدی نیست، زیرا این سرمایه‌‌‌‍‌ها به نوعی وارد بخش‌‌‌‍‌های مولد اقتصاد می‌شوند. پیش از این مرکز پژوهش‌‌‌‍‌های مجلس اعلام کرده در صورتی که سپرده‌‌‌‍‌های بانکی مشمول مالیات بر عایدی شود حدود ۱.۵ درصد جامعه باید مالیات پرداخت کنند. زیرا تقریبا هفتاد درصد از سپرده‌‌‌‍‌های موجود در بانک‌های کشور متعلق به این درصد از جامعه‌‌‌‍ است.

منبع:گسترش نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما