امیدواری عجیب خاندوزی به آمارهای اقتصادی 1402 / این هم یک خبر خوش دیگر!

اکوایران: سیاست‌گذاران اقتصادی کشور از کاهش مالیات تولید برای سومین سال پیاپی از سوی دولت در بودجه سالانه خبر می‌دهند.

امیدواری عجیب خاندوزی به آمارهای اقتصادی 1402 / این هم یک خبر خوش دیگر!

به گزارش اکوایران، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگویی اظهار کرده که ابراهیم رئیسی به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تدوین برنامه جامع جهش تولید با مشارکت مردم ماموریت داده است.

براساس اظهارات خاندوزی، جلسات بسیار خوبی در این زمینه برگزار شده که پس از تصویب ویرایش نهایی آن در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

به گفته وزیر اقتصاد، بخش اول بودجه سال ۱۴۰۳ در 27 اسفند از مجلس به دولت ابلاغ شد و دولت بخش دوم بودجه ۱۴۰۳ را در روزهای گذشته به مجلس ارسال کرد، با توجه به نامگذاری سال به عنوان جهش تولید برای چندمین سال پیاپی از سوی رهبر انقلاب در تدوین بخش دوم لایحه بودجه برای سومین سال پیاپی کاهش مالیات تولیدکنندگان در دستور کار قرار گرفت.

خاندوزی اظهار کرده که در طول تاریخ بودجه نویسی کشور سابقه نداشته که یک دولت برای سه سال پیاپی به ترتیب 2 درصد، 5 درصد و 7 درصد کاهش مالیات تولید را در دستور کار قرار دهد، امیدواریم با نظر مساعد مجلس بتوانیم به عنوان یک دستور کار حمایت از تولید داشته باشیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز امروز در فضای مجازی نوشته، دولت مردمی در راستای کمک به تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم، در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیشنهاد کاهش ۵ واحد درصدی مالیات واحدهای تولیدی را به مجلس ارائه کرد.

سید محمدهادی سبحانیان اظهار کرده که سه سال کاهش مستمر نرخ مالیات واحدهای تولیدی در لوایح بودجه سنواتی بی سابقه است.

اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی در حالی مطرح می‌شود که قرار است برای جلوگیری از فرار مالیاتی، حساب بدهکاران مالیاتی مسدود شود که طبق بررسی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در شرایط بد اقتصادی تولیدکنندگان، این اتفاق به توقف تولید و رکود منجر خواهد شد. 

از سویی در بودجه 1403، قرار است حقوق گمرکی ماشین‌آلات و تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و واسطه‌ای تولید افزایش پیدا کند. در این زمینه مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نسبت به مشکل تامین نهاده‌های تولید باتوجه به افزایش نرخ ارز و تورم در کشور هشدار داده است.

اصلاح رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

خاندوزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اصلاح رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با پیشنهاد بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داده و گفته، امیدواریم طی ۱۰ روز آینده در هیات دولت نیز به تصویب برسد، بخش صادرات کشور در تولید و ارزآوری نقش مهمی دارد و این موضوع مورد مطالبه صادرکنندگان کشور بود.

وزیر اقتصاد از موعد اجرای آیین‌نامه‌های ماده ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود محیط کسب و کار خبر داده و اظهار کرده که اجرای این آیین‌نامه‌ها، دستگاه‌ها و دولت را منضبط می‌کند و پیش بینی پذیری را برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان محقق خواهد کرد.

امیدواری خاندوزی به آمارهای اقتصادی 1402

خاندوزی درباره وضعیت شاخص‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی امسال اظهار کرده که بر اساس اخبار ۹ ماهه نرخ رشد اقتصادی عددی بالاتر از سال‌های گذشته محقق شده و با وجود تحریم و فشارهای اقتصادی چنین رشد اقتصادی کشور نداشته و امیدواریم ۱۲ ماهه سال گذشته نیز زمانی که آمارها مشخص شود، رکورد تمام سال‌های گذشته در رشد اقتصادی شکسته شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرده که در پاییز ۱۴۰۲ پایین‌ترین نرخ بیکاری تمام سال‌های گذشته محقق شد، تراز تجاری سال ۱۴۰۲ با ۱۵۳ میلیارد دلار مجموع صادرات و واردات کشور نشان داد که کشور توانسته به بسیاری از تنگناهای خارجی خود غلبه کند و به ویژه در سرمایه‌گذاری خارجی نیز با بیش از 5.5 میلیارد دلار رکورد ۱۶ ساله سرمایه‌گذاری خارجی نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۳ نیز بنیان‌ها و زیرساخت‌های رشد اقتصادی محکم به مسیر خود ادامه خواهد داد.

براساس اعلام مرکز آمار، شواهد آماری حاکی از آن است که در زمستان 1402 از مجموع 26 میلیون و 462 هزار و 540 فرد 15 ساله و بیشتری که تمایل به کار داشته و با این هدف به جست و جوی شغل پرداخته‌اند، 2 میلیون و 268 هزار و 954 نفر بیکار مانده‌اند. بر این اساس نرخ بیکاری در زمستان سال گذشته به 8.6 درصد رسیده است. این رقم در مقایسه با زمستان 1401 کاهش 1.1 واحد درصدی را تجربه کرده است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما