این هم عیدی وزیر کار به این افراد / کارگران میلیونی حقوق می گیرند !

اقتصاد 100- حق عائله‌مندی به مفهوم حقوق و مزایایی است که به اعضای یک خانواده وابسته است. این مفهوم معمولاً به مزایا و حقوقی اشاره دارد که برای اعضای خانواده به عنوان واحد اجتماعی محسوب می‌شود. حق عائله‌مندی شامل اموری مانند حقوق و تأمین نیازهای اساسی اعضای خانواده، حقوق وراثت، حقوق ثبتی مرتبط با خانواده (مانند ثبت نام و اسناد رسمی)، حمایت اجتماعی و حقوق مرتبط با تربیت و توجیه خانواده است.

این هم عیدی وزیر کار به این افراد / کارگران میلیونی حقوق می گیرند !

سید صولت مرتضوی بعد از برگزاری جلسات شورای عالی کار، اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که در گام نخست حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان به عنوان  حق عائله‌مندی  به فیش حقوقی کارگران متاهل اضافه شود تا بتوان به بحث خانواده و جوانی جمعیت توجه کرد و هم حقوق خانواده کارگران رعایت شود.

در بسیاری از جوامع، حق عائله‌مندی به عنوان حقوق قانونی تأمین شده است که در قوانین و مقررات مربوط به خانواده و روابط خانوادگی تعیین می‌شود. این حقوق شامل حقوق برخورداری از مسکن، تغذیه، آموزش، بهداشت و درمان، حقوق کودکان، حقوق زنان و حقوق سالمندان می‌شود.

با توجه به اختلافات قوانین و فرهنگ‌های مختلف در جوامع مختلف، مفهوم و محدوده حق عائله‌مندی نیز می‌تواند متفاوت باشد. در هر صورت، حق عائله‌مندی برای حمایت از واحد خانواده و افراد آن بسیار اهمیت دارد و به منظور حفظ تعادل و رفاه خانواده‌ها، باید مورد توجه قرار گیرد.

در قانون کار کشور دو اصطلاح تحت عنوان حق اولاد و حق عائله‌مندی وجود دارد و اگر نحوه دریافت حقوق شما نیز با فیش حقوقی انجام می‌شود به احتمال زیاد این دو مولفه را مشاهده کرده‌اید؛ لذا توجه ویژه به حفظ بنیان و معیشت خانواده یکی از دلایل شکل‌گیری این دو اصطلاح است که در قانون کار به منظور رفاه بیشتر و تامین نیازهای خانواده شکل گرفته‌اند. اگرچه این دو مورد شباهت‌هایی به یکدیگر دارند و هدف هردو مشترک است اما از نظر قانون کار با یکدیگر تفاوت‌های اساسی نیز دارند؛ بنابراین امروزه بسیاری از مشاغلی که تحت نظارت قانون کار هستند و از قوانین وزارت کار پیروی می‌نمایند این دو حق را نسبت به کارکنان خود اعمال می‌کنند.

حق اولاد و عائله‌مندی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی ازجمله ارگان‌ موردنظر، نوع مشاغل و گروه‌های شغلی، سمت شغلی فرد، شرایط خانوار فرد شاغل و… است؛ لذا هر یک از این پارامترها به نحوی در تعیین مبلغ افزوده به حقوق مشمولان عائله‌مندی و حق اولاد تاثیرگذارند‌. این دو امتیاز تحت‌ شرایط خاص خود و بر اساس قوانین شفاف قانون کار به کارمندان و کارگران واجدشرایط تعلق می‌گیرند؛ بر این اساس به افراد شاغل دارای فرزند یا سرپرست خانواده، تضمینات و امتیازاتی تعلق می‌گیرد تا بتوانند شغل و کانون خانواده خود را به خوبی در کنار یکدیگر اداره کنند. اگرچه بسیاری از افراد حق عائله‌مندی و اولاد را تنها در امتیازات مالی می‌بینند؛ اما  در مشاغل مختلف این حقوق می‌تواند شامل امتیازات دیگری مانند: مراقبت از خانواده، تسهیلات و خدمات خانواده، مرخصی برای شبکه خانواده، مراعات زمانی و…. باشد. شناخته‌‌ترین امتیاز در مورد این دو حقوق به مزایای مالی و تاثیر آن بر حقوق دریافتی فرد شاغل تعلق می‌گیرد؛ درهرحال تاثیر مالی این امتیازات بر میزان حقوق دریافتی فرد شاغل برای اکثر افراد بسیار حائز اهمیت است.

منبع:گسترش نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما