احتمال خداحافظی با لاستیک دولتی خودرو

اقتصاد 100- چند ماهی است که موضوع عرضه‌ لاستیک دچار اما و اگرهای زیادی است؛ نه‌ تنها ثبت‌نام‌ دولتی برای لاستیک ها چالش‌های فراوانی داشته و متقاضیان پس از ساعت‌های طولانی در صف‌ انتظار برای خرید، در نهایت دست خالی بر می‌گشتند که بازار با کمبود هم مواجه بوده و به‌تبع به دنبال کاهش عرضه، افزایش قیمت هم شکل گرفته است.

احتمال خداحافظی با لاستیک دولتی خودرو

تنظیم بازار  لاستیک خودرو  توسط دولت، یکی از مسائل مهم در صنعت خودروسازی است. با توجه به اهمیت لاستیک برای عملکرد، ایمنی و صرفه جویی در سوخت خودرو، تنظیم بازار لاستیک می تواند تأثیر قابل توجهی بر روی اقتصاد، تولید و بهره وری داشته باشد. دولت می تواند با ایجاد قوانین و مقررات کنترلی برای واردات و تولید لاستیک، نرخ قیمت ها را کنترل کند و تضمین کند که مصرف کنندگان از محصولات با کیفیت و قیمت مناسب بهره ببرند. همچنین، تنظیم بازار لاستیک، می تواند به تناسب اندازه لاستیک با خودروها کمک کند و در نتیجه به بهره وری سوخت و افزایش ایمنی رانندگان کمک کند. به طور کلی، تنظیم بازار لاستیک به عنوان یک استراتژی دقیق و خوب، می تواند در تأمین نیازهای خودروسازان، مصرف کنندگان و اقتصاد کشور مؤثر باشد.

این موضوع به طرق گوناگون مطرح و به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت هم رسید؛ بر همین اساس ۱۶ اسفندماه، عباس علی‌آبادی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - در افتتاحیه‌ نمایشگاه‌های بهاره امسال؛ موضوع عرضه‌ لاستیک و ثبت‌نام آن به صورت سهل را مطرح کرد.

به گفته‌ مقام عالی وزارت صمت، ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته  برای عرضه‌ لاستیک با قیمت مصوب در این نمایشگاه‌ها، اظهار کرد: شرایطی فراهم‌ شده تا متقاضیان بتوانند ثبت‌نام خود در سامانه را هم در همین نمایشگاه‌ها انجام دهند.​

از همان ابتدای آغاز به کار این نمایشگاه‌ها ( ۱۶ اسفند ماه ) تا روز گذشته (جمعه ۲۵ اسفندماه) که این نمایشگاه‌ها به کار خود پایان دادند، خبری از عرضه‌ لاستیک یا حتی ثبت‌نام نبود، چه برسد به فروش آن هم به قیمت دولتی و مصوب!

چند باری این موضوع را از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف مورد بررسی قرار گرفت اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ در نهایت مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت لاستیک ضمن اشاره به مشکلات عرضه‌ لاستیک ها که در نتیجه‌ الزام به ثبت در سامانه جامع تجارت پررنگ‌تر شد، اظهار کرد: فروش لاستیک تنها از مسیر، ثبت در سامانه جامع تجارت و ارائه‌ مستندات اعم از مدارک خودرو، مدارک شخص متقاضی و پنج رقم آخر شماره شاسی خودرو و... ممکن است؛ این درحالیست که این سامانه خود، مشکلات بسیاری دارد که همین مشکلات سبب طولانی شدن فرآیند ثبت در سامانه و راه انداختن کار متقاضی می‌شود.​

وی در رابطه با این مشکلات گفت: سیستم خطاهای مکرر می‌دهد یا مدام دچار قطع و وصلی است. سرعت آن بسیار پایین است و هر از چند گاهی هم به فهرست اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام در سامانه، اضافه می شود؛ بنابراین در نتیجه این همه طول کشیدن ثبت هر معامله برای فروش تایر، صف‌های طولانی هم در برابر نمایندگی‌ها شکل می‌گیرد و منجر به نارضایتی خریداران منتظر در صف‌ها می‌شود، این درحالیست که مشتریان، همه‌ این تعلل‌ها را از چشم فروشنده تایر و تایرسازان می‌بینند.

سخگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با عرضه‌ تایر در نمایشگاه‌های بهاره تصریح کرد: این موضوع مطرح شد اما هیچ دستورالعمل مکتوب یا هماهنگی در این رابطه با کارخانه‌های تایرسازی صورت نگرفت؛ البته که چنانچه محقق هم می‌شد، شاید مشکلات زیرساختی موجود، در نمایشگاه‌ها هم مشکل ایجاد می‌کرد و سبب ایجاد صف‌های طولانی از صبح زود در این نمایشگاه‌ها می‌شد.​

گفتنی است که طی ماه‌های اخیر، متقاضیان تایر با مشکلات فراوانی در تامین نیاز خود و ثبت‌نام در سامانه برای خرید تایر مواجه بودند و بسیار از این موضوع گلایه‌مند هستند. تعداد زیادی از این متقاضیان، از بامداد هر روز به مراکز عرضه‌ تایر مراجعه می‌کردند و در صف‌ها نوبت می‌گرفتند تا بتوانند در اول صبح، موفق به خرید شوند اما کاش، دست پر بازمی‌گشتند.

در حالیکه مشتری ساعت‌های طولانی در صف منتظر می‌ماند، در نهایت هم دست خالی باز می‌گشت و حتی موفق به ثبت‌نام هم نمی‌شد. این درحالیست که حتی مشتریان طی روزهای متوالی بر اساس وعده‌ای که وزیر صمت داده بود، به نمایشگاه‌های بهاره مراجعه می‌کردند اما خبری از عرضه تایر در این نمایشگاه‌ها نبود.

خبرگزاری ها چندباری این موضوع را از وزارت صمت و حتی اتاق اصناف مورد پیگیری قرار داد اما نتیجه‌ای در پی نداشت و متاسفانه وزارت صمت در این رابطه پاسخگو نبود.

منبع:تیترکوتاه

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما