هراس اقتصاد ایران از سـایـه ترامپ

اقتصاد 100- سال ۱۴۰۳ سال آزمون دولت ابراهیم رئیسی است. در دو سال‌ونیم گذشته نه سایه تحریم‌ها شدید بود و نه قیمت‌های نفت در سطح حداقلی که دولت را در مضیقه مالی قرار دهد اما وضع برای سال آینده متفاوت است.

هراس اقتصاد ایران از سـایـه ترامپ

از همین حالا سایه ترامپ بر سر اقتصاد افتاده و تکانه‌ها در اقتصاد آغاز شده است. بر این اساس کارشناسان می‌گویند سال ۱۴۰۳ تازه عیار تیم اقتصادی دولت سیزدهم مشخص می‌شود.

کمتر از سه ماه دیگر خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و پیشین آن کشور ۶ساله می‌شود.

هرچند از آن زمان سیب سیاست ایران و آمریکا بارها چرخ خورده و اکنون نه ترامپ در کاخ سفید است و نه حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولتی که به توافقنامه برجام رسید، در پاستور جایی دارد اما تحریم‌ها و فشاری که بر اقتصاد ایران وارد شد، همچنان ادامه دارد و آثار آن گریبان دولت ابراهیم رئیسی و البته مردم را گرفته است.

بازگشت دوباره دونالد ترامپ

حالا اما بازگشت دوباره دونالد ترامپ به کارزار انتخاباتی آمریکا و احتمال پیروزی او در انتخابات آبان‌ماه سال آینده این موضوع را بر سر زبان‌ها انداخته که بازگشت دوباره او به‌عنوان نفر اول دولت آمریکا می‌تواند باز هم فشار مضاعفی بر پیکر نحیف اقتصاد ایران وارد کند؟

تجربه نشان داده که ترامپ، بعد از آنکه برجام را یک توافق‌نامه وحشتناک و یک‌طرفه خواند و آمریکا را از آن خارج کرد، بالاترین سطح از تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال کرد و همین باعث شد هم‌اکنون قیمت دلار در کشور در کانال ۵۰ هزار تومان سیر کند.

ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود بارها برای رئیس‌جمهور وقت ایران پیغام فرستاد تا با او در مجمع عمومی سازمان ملل دیدار داشته باشد اما روحانی آن را نپذیرفت و بعید است با روی کار آمدن دوباره او، ابراهیم رئیسی نیز ارتباطی برقرار کند.

با این حال میراثی که تحریم‌های ترامپ به جا گذاشت در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا با شیب کمتری ادامه پیدا کرد و آسیب‌های آن همچنان اقتصاد ایران را آزار می‌دهد.

بازار ارز، بورس و وضعیت معیشتی مردم دچار مشکل اساسی است و کارشناسان اقتصادی ادامه این روند را برای کشور به صلاح نمی‌دانند و اکنون این پرسش مطرح است که با بازگشت ترامپ باید شاهد اوضاعی بدتر از اکنون باشیم؟

تا آبان سال ۱۴۰۳ و پیامدهای نتایج انتخابات آمریکا، حدود ۱۰ ماه باقی است و باید دید دولت ابراهیم رئیسی با چه رویکردی این فاصله و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا را مدیریت خواهد کرد.

منبع:بنکر

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما