اقدام عجیب دولت برای تسهیل کسب و کار دلالان خودرو؟ | خرید و فروش خودروهای وارداتی جانبازان قانونی شد؟

اقتصاد 100-سامانه اولویت بندی امکان واردات خودرو توسط ایثارگران با توجه به درصد جانبازی و منابع و ظرفیت های موجود به عنوان تبصره جدیدی به ماده ۱۰ آیین نامه واگذاری خودروهای داخلی به ذی نفعان بر اساس اولویت اضافه شد.

اقدام عجیب دولت برای تسهیل کسب و کار دلالان خودرو؟ | خرید و فروش خودروهای وارداتی جانبازان قانونی شد؟

در حالی که در مردادماه سال جاری هیات وزیران آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان را نهایی و ابلاغ کرد; در کمتر از دو ماه تا پایان سال با اصلاحاتی در آیین نامه مذکور موافقت شده است تا اتفاق عجیبی در فضای مجازی خرید و فروش خودرو رخ دهد.

یکی از آگهی های خودرو، خرید و فروش حواله خودرو های داخلی و وارداتی است. در این بین سیاستگذار همواره بر فروش و مستندسازی این خودروها در مدت زمان مشخصی مثلا یکساله در زمان فروش خودروهای کارخانه ای تولید داخل تاکید داشته و دلیل این امر نیز جلوگیری از مطالبات سفته بازانه است. ورود به سیستم فروش خودرو و در دست گرفتن خودرو. مصرف کننده واقعی خودرو اعلام کرده است.

این موضوع در مورد ثبت نام خودروهای وارداتی نیز صادق است. همانطور که سال گذشته دولت در اطلاعیه ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام کرد:

انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی نمایندگان) و همچنین فروش حواله خودرو به عنوان نمایندگی ممنوع است.
با خودروهای وارداتی امکان آرامش وجود ندارد.
امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید وجود ندارد.

در نهایت امسال نیز چنین الزام قانونی برای ساماندهی واردات خودرو توسط ایثارگران در نظر گرفته شد. بر اساس متن مرداد آیین نامه واردات خودرو توسط ایثارگران، در ماده ۲۰ آیین نامه به صراحت تاکید شده بود؛

افرادی که واردکننده خودرو می‌شوند به مدت پنج سال حق فروش، رسمی یا نمایندگی خودرو وارداتی را ندارند و مراجع ذی‌ربط از جمله ادارات ثبت اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند اقدامات لازم را انجام دهند. اقدامات قانونی از جمله عدم تعویض پلاک برای جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو و فروشنده مسئول تخلف آن می باشد.

الزامی که نشان می داد برای خودروهای وارداتی جانبازان مانند سایر خودروهای وارداتی عرضه شده در سامانه وزارت امنیت، امکان خرید و فروش حواله و حتی انتقال سند خودرو تا پنج سال وجود ندارد. اما در هفته های اخیر و همزمان با آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی توسط جانبازان، در برخی اخبار به درخواست اصلاح محدودیت فوق اشاره شد. تا جایی که وزیر صامت نیز اظهار داشت: برای رفع موانع واردات خودروهای جانبازان هر دو پیشنهاد یعنی رفع موانع فروش خودرو و واردات توسط افراد در کارگروه تصویب شد. این تصمیمات باید به تصویب دولت برسد».

اصلاحات مهم در آیین نامه واردات خودرو توسط جانبازان

سرانجام هیئت وزیران در یازدهمین روز از بهمن ماه سه ماده از آیین ماه مذکور را اصلاح کرد. به عبارت دیگر؛ اصلاحات انجام شده در این آیین نامه به شرح زیر است:

سامانه اولویت بندی امکان واردات خودرو توسط ایثارگران با توجه به درصد جانبازی و منابع و ظرفیت های موجود به عنوان تبصره جدیدی به ماده ۱۰ آیین نامه واگذاری خودروهای داخلی به ذی نفعان بر اساس اولویت اضافه شد.

در بند یک ماده ۱۷ (ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدا برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع شده از مچ یا قطع نخاع) تا ۳۵۰۰۰ یورو و برای سایر جانبازان ۷۰ درصد تا ۳۰۰۰۰ یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا ۲۵۰۰۰ یورو بعد از عبارت قطع نخاع عبارت (یا نابینایی هر دو چشم یا ترکیبی از دو مورد از آسیب های مذکور) اضافه شده است.

تبصره ذیل به ماده ۱۷ الحاق شد:

با توجه به غیرتجاری بودن آن، ایثارگران نیز می توانند پس از ثبت سفارش با تشخیص و تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران راسا در شرایط بند (۱) این ماده خودرو بدون کارت بازرگانی وارد کنند، مشروط بر اینکه وارداتی باشد. خودرو دارای تاییدیه فنی “سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و خدمات پس از فروش.”

همچنین ماده ۲۰ آیین نامه مبنی بر عدم وجود حق فروش یا واگذاری خودروهای وارداتی به مدت ۵ سال از این آیین نامه حذف شد. بنابراین در مقررات واردات خودرو توسط ایثارگران اولا امکان واردات خودرو توسط ایثارگران بدون کارت بازرگانی فراهم شد و ثانیا موانع فروش خودرو یا واگذاری این خودروها رفع شد.

اما تصمیم حذف ماده ۲۰ این آیین نامه باعث شده تا شاهد تبلیغات عمومی و رسمی خرید و فروش اینگونه خودروها در فضای مجازی باشیم. چرا که پیش از این تبلیغات حواله خودروهای وارداتی برای جانبازان انجام می شد اما با توجه به ممنوعیت فروش تا پنج سال، ریسک انجام آن بسیار بالا بود. اکنون با رفع چنین محدودیتی گام مهمی برای تسهیل تجارت دلالان خودروهای جانبازان وارداتی برداشته شده است. دو نمونه از آن را در برخی از آگهی های فروش خودروهای وارداتی جانبازان در زیر مشاهده می کنید:

منبع:نوربی نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما