اعلام تغییرات کتابهای درسی دو هفته مانده به مهر

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه احکام اعضای شورای تالیف کتب درسی دو ساله است گفت: بخش قابل توجهی از کتاب‌های درسی با اجرای آزمایشی و بررسی‌های محتوایی منتشر شده است.

اعلام تغییرات کتابهای درسی دو هفته مانده به مهر

به گزارش اقتصاد100، حجت الاسلام علی لطیفی با حضور در برنامه خبری سیما در خصوص شوق انگیزی کتاب‌های درسی گفت: مطالب این کتاب‌ها و نوع رفتار معلم در شوق انگیزی مؤثر هستد.

وی با بیان اینکه فرآیند طراحی و چاپ به گونه‌ای است که در اردیبهشت و خرداد به چاپسپاری رسیده است؛ گفت: بسیاری از کتاب‌ها سال گذشته بهسازی شده و ۷ یا ۸ کتاب اصلاح و ارتقا هنری داشته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اینکه امسال چه تعداد کتاب و عنوان درسی با بهسازی ارتقای یابد بسته به میزان پیشرفت کار چاپ است. برنامه‌ریزی کردیم در ۷۰ تا ۱۰۰ عنوان درسی ارتقای هنری را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام لطیفی خاطر نشان کرد: هزار عنوان کتاب درسی داریم و بسیاری از این عناوین مربوط به رشته‌های فنی و حرفه‌ای است. محتواها در این کتاب به سرعت تغییر می‌کند اما برای کتاب‌های رشته‌های دیگر یک عمر ۱۰ ساله را در نظر می‌گیریم و گاهی ۵ ساله ویرایش می‌شوند. این روند در همه کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: بخش قابل توجهی از کتاب‌های درسی با اجرای آزمایشی و بررسی‌های محتوایی منتشر شده است مگر در زمان‌هایی که فوریت داشته‌ایم. برای مثال پایه ششم ناگهان وارد نظام آموزشی شد و ما ناچار شدیم در چند سال متوالی این کتاب‌ها را ویرایش کنیم.

حجت‌الاسلام لطیفی گفت: ما اصلاحات زیادی نداریم و اگر هم اصلاحاتی وجود دارد جزئی و برای بهسازی و تقویت کتاب است. در حقیقت ما فرآیند سازمانی را ایجاد کردیم که به صورت ساختاری و کارشناسانه اصلاحات را انجام دهد اما گاهی هم تخلفاتی در این مسیر صورت گرفت.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این سوال که آیا کارشناسان شما مدام مورد پایش قرار می‌گیرند و به روز هستند گفت: معمولاً احکام اعضای این شوراها ۲ ساله است این‌طور نیست که کسی مادام العمر عضو شورا باشد.

وی با بیان اینکه معیارهایی برای انتخاب اعضا داریم گفت: افراد گاهی نیروی موظف هستند یعنی از مراکزی می‌خواهیم یک نماینده به ما معرفی کند مثلاً از فرهنگستان هنر می‌خواهیم نماینده خود را در شورای برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی هنر معرفی کند و نظر آنان برای ما مرجع است. برای مثال خود بنده از سال ۹۳ به عنوان نماینده سازمان حکمت اسلامی عضو سازمان بودم.

لطیفی با بیان اینکه این دغدغه واقعاً در سازمان وجود دارد که از متخصصان در تألیف کتاب‌های درسی استفاده کند افزود: این حساسیت را داریم که هر روز خود را به روز کنیم و از کارشناسانی استفاده کنیم که توانایی پیشرفت در کار را هم دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: اصلاحات اساسی فقط بعد از گذشت ۸ یا ۹ سال اتفاق می‌افتد زمانی که واقعاً تغییر در آن ضروری باشد. کتاب‌های دینی بیش از ۱۰ سال بدون تغییر چاپ می‌شوند.

وی با اذعان به اینکه در کتاب‌هایی که مخصوص به سبک زندگیست به خوبی انتظارات را برآورده نکردیم؛ گفت: برای این دوره جدید باید طرحی جدید ایجاد کنیم اما تغییرات اساسی در یک بازه زمانی ۷ ساله است.

حجت‌الاسلام لطیفی در پاسخ به این سوال که چه نهادهایی با شما همکاری می‌کنند گفت: اساساً تألیف کتب درسی بدون حضور طیف‌های متنوع ممکن نیست‌. سازمان وظیفه راهبری و هماهنگی آنها را دارد. همچنانکه در تألیف کتب فنی از مراکز فنی کمک می‌گیریم؛ در همه موارد سازمان برنامه ریزی و تألیف کتب درسی با دعوت از نهادها از کمک آنان استفاده می‌کند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما