فرایند اعتراض اساتید دانشگاه برکنار شده

مدیرکل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم گفت: استادی که عذرش خواسته شده یا با او قطع همکاری کرده‌اند، می‌تواند اعتراض کند و در بخش تخلفات اداری پیگیر کارش شود. برای حل این مسائل اساتید، هیات بدوی در سطح دانشگاه وجود دارد و هیات تجدید نظر اول نیز در همان سطح تشکیل می‌شود، اما اگر کار به هیات تجدید نظر دوم کشیده شود، در سطح وزارتخانه موضوع استاد را پیگیری می‌کنیم.

فرایند اعتراض اساتید دانشگاه برکنار شده
به گزارش اقتصاد100، «سعید ظروفی» مدیرکل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اینکه آیا در حال حاضر اساتیدی داریم که هیات علمی یک دانشگاه باشند و بدون گزینش مشغول کار در دانشگاه‌ شده باشند؟ بیان کرد: اساتید ما یا هیات علمی و استخدام رسمی دانشگاه‌ها هستند یا اساتید حق التدریس محسوب می‌شوند؛ حق التدریس‌ها شرایط خاص خودشان را دارند و خیلی وضعیت جذب و همکاری با آن‌ها مانند اساتید رسمی سفت و سخت نیست. 

ظروفی تصریح کرد: استاد حق التدریس در واقع چند ساعتی در یک دانشگاه کلاس دارد و پولش را می‌گیرد تا ترم بعدی شروع شود و برای ترم‌های بعدی، دانشگاه ممکن است با آن استاد مجددا قرارداد ببندد یا نبندد، اما در خصوص سایر اساتید، برای اینکه به صورت رسمی با دانشگاهی همکاری داشته باشند، باید در فراخوان‌های جذب دانشگاه‌های گوناگونی که مدنظر دارند، شرکت کنند که این فراخوان‌ها تا رسیدن به جذب روند مشخصی دارد که همیشه طی می‌شود. 

مدیرکل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم ادامه داد: صلاحیت این اساتید برای جذب در هیات علمی دانشگاه‌ها به صورت رسمی، باید از مسیرهای مختلف طی شود و صلاحیت علمی، عمومی و حراستی آن‌ها هر کدام جداگانه گذرانده می‌شود که روندی طولانی هم دارند. همچنین مصاحبه‌هایی در هر دانشگاه به شکل‌های متفاوتی گرفته می‌شود تا مسئولان دانشکده‌ها، در خصوص اینکه استاد مورد نظر در زمینه‌های ضروری صلاحیت دارد یا خیر، به قطعیت برسند. 

ظروفی با اشاره به اینکه طولانی شدن همین مسیر همیشه یکی از چالش‌های افرادی است که به دنبال جذب در هیات علمی دانشگاه‌های وزارت علوم هستند، افزود: یک متقاضی هیات علمی حدود ۵ مسیر طولانی را طی می‌کند که نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد و بعد از این زمان، تازه وضعیت آن‌ها به وزارت علوم اعلام می‌شود و اینجا هم سازوکار خاص خودش وجود دارد تا فردی به شکل رسمی جذب شود. 

او تاکید کرد: اگر استادی این مسیر را کامل طی کرده و جذب شده، معمولا گزینش دیگری وجود ندارد یا اینطور نیست که بعد از اتمام گزینش فرد را رد کنند؛ چنین مواردی نداریم. اکثر متقاضیان عضویت در هیات علمی مشمول شرایط، بدون مشکل خاصی از منابعی که لازم است در خصوص افراد تحقیقات کافی به عمل بیاورند، تاییدیه را دریافت می‌کنند و پس از اعلام نظر و تایید حراست و دارا بودن حداقل‌های علمی برای یک استاد دانشگاه، مشغول به کار می‌شوند. 

ظروفی در خصوص اینکه آیا وقتی استادی گزینش را با موفقیت پشت سر گذاشته، ممکن است گزینش او به روزرسانی شود و مثلا قانونی داشته باشیم که هرچند وقت یک بار این اساتید دوباره گزینش کنند؟ گفت: خیر، قوانین ما اینگونه نیست. قوانین مصوب مجلس است و خارج از اختیارات هیات امنا یا حوزه‌های داخلی مجموعه دستگاه‌ها و دانشگاه‌هاست. به راحتی قوانین ما قابل جابه‌جایی و جرح و تعدیل و تغییر نیست. مگر اینکه مسیرهای سازوکارهای مراجع بالادستی را طی کند و در نهایت در قالب لایحه دولتی به مجلس و شورای نگهبان برود و تصویب شود. 

او در مورد مسیر پیگیری مشکل اساتید گزینش شده‌ای که با آن‌ها قطع همکاری شده یا به گزینش دیگری دعوت شده‌اند و از این موضوع شکایت دارند، توضیح داد: ابتدا باید دید علت مسائل پیش آمده برای یک استاد چیست؟ اگر تخلفی صورت گرفته است، برای عضو هیات علمی یک دانشگاه، در هیات‌های انتظامی، مراجع رسیدگی بدوی و تجدید نظر اول و دوم وجود دارد. 

ظروفی اضافه کرد: استادی که عذرش خواسته شده یا با او قطع همکاری کرده‌اند، می‌تواند اعتراض کند و در بخش تخلفات اداری پیگیر کارش شود. برای حل این مسائل اساتید، هیات بدوی در سطح دانشگاه وجود دارد و هیات تجدید نظر اول نیز در همان سطح تشکیل می‌شود، اما اگر کار به هیات تجدید نظر دوم کشیده شود، در سطح وزارتخانه موضوع استاد را پیگیری می‌کنیم. 

مدیرکل دبیرخانه هیات مرکزی گزینش کارکنان وزارت علوم تاکید کرد: بعد از دانشگاه و وزارت علوم، دیوان عدالت اداری نیز وجود دارد که یک استاد باز هم می‌تواند مشکل خود را از طریق آن دیوان دنبال کند و پیگیر حق و حقوق خود باشد و اگر حقی از او ضایع شده، از طریق مراجع تعیین شده استعلام کرده و استحقاق حق کند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما