اختصاصی اقتصاد100/نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس

مقصر اصلی کمبود دارو وزارت بهداشت است/بیمار نمی تواند برای دارو مورد نیاز صبر کند

اقتصاد 100 - نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد که مقصر اصلی کمبود دارو وشیر خشک وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو است که به موقع تدبیر لازم را نداشتند.

مقصر اصلی کمبود دارو وزارت بهداشت است/بیمار نمی تواند برای دارو مورد نیاز صبر کند

سیدمحمد پاک مهر نماینده بجنورد در مجلس یازدهم با بیان اینکه کمبود دارو برای بیماران قابل پذیرش نیست به اقتصاد 100، گفت:به بیماران نمی‌توانیم بگوییم صبر کنید تا داروی مورد نیاز وارد کشورشود، چنانچه به بیمار داروی مود نیاز داده نشود عواقب و پیامدهایی از جمله تهدید سلامت و حیات فرد وجود دارد.

وی تصریح کرد:وزارت بهداشت و درمان متولی امر سلامت جامعه است وباید نسبت به مساله با حساسیت بالا ورود پیدا کند تا  مشکلات مردم مرتفع شود.

عضوهیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه 95 درصد داروی کشوردرداخل تولید می شود ولی مواد اولیه بصورت وارداتی است گفت:‌پنج درصد باقی مانده داروی مصرفی کشور از خارج وارد می شود که شامل داروهای بیماران خاص، شیمی درمانی، پیوند کلیه، صعب العلاج و نادر است و مبلغی که برای واردات این داروها هزینه می شود عدد کمی نیست وارزش ریالی بالایی دارد.

نماینده بجنورد افزود: درقانون بودجه در مورد تامین دارو، تجهیزات و شیر خشک پیش بینی خوبی صورت گرفت و اعتبار 2و نیم میلیارد یورویی در نظر گرفته و تاکید شد واردات مواد اولیه دارو و شیر خشک از حقوق گمرکی ،مالیات بر ارزش افزوده و عوارض معاف شوند.

وی با بیان اینکه با وجود تخصیص اعتبارات متاسفانه کمبود دارو وشیر خشک علل متفاوتی دارد ویکی از آنها حذف یارانه است خاطر نشان کرد: برخی اقلام دارویی در کشورهای همسایه قیمت بالایی دارد مثلا انسولین درکشور ما 40 هزارتومان است ودر کشورهای همسایه بالای 400 هزار تومان بفروش می رسد بنابراین نگرانی وجود دارد که اقلامی مثل شیر خشک قاچاق معکوس شود.

پاکمهر تاکید کرد:بحث دیگر مساله احتکار است ،متاسفانه در شرایطی که ثبات قیمت ارز وتورم در جامعه وجود ندارد برخی شرکت های وارد کننده وداروخانه ها در احتکار نقش دارند و اگر تعدادشان هم کم باشد اثر خود را برجامعه می گذارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مهمترین دلیل ایجاد کمبود دارو در جامعه را نبود تدبیر مدیریتی عنوان کرد و گفت:مجلس در قانون بودجه تاکید کرد که برای مدت 6 ماه باید دپوی دارو در سیستم کشور ذخیره شود اما مفاد قانون از سوی دستگاه مربوطه اجرایی نشد.

 وی افزود: اگر فقط قانون اجراشود و سازمان غذا و دارو تدبیر لازم را از طریق وارد کنندگان  برای واردات اقلام مورد نیاز انجام می داد امروز ذخایر استراتژیک  داشتیم و تکانه های تورم و کمبود ها دربازار دیده نمی شد.

نماینده دوره یازدهم تصریح کرد:درمباحث مدیریتی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور نیزنقش مهمی دارند و باید به تامین اعتبار ارزی واردات دارو توجه نمایند تا کمبودها جبران شود و مشکلات مردم به موقع مرتفع شود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما