اختصاصی اقتصاد 100 / رونمایی از بحران آتی صندوق‌های بازنشستگی

جمعیت سالمند ایران در سه دهه‌ی اتی به مرز 20 میلیون نفر می‌رسد

اقتصاد 100 - در صورت تداوم روند کنونی جمعیتی در ایران، شمار سالمندان ایرانی در سال 1430 چهار برابر خواهد شد.

جمعیت سالمند ایران در سه دهه‌ی اتی به مرز 20 میلیون نفر می‌رسد

به گزارش اقتصاد 100، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی مبسوط به افزایش فشار بر صندوق‌های بازنشستگی خبر داده و تاکید کرده است صندوق‌هایی که در شرایط کنونی نیز دچار ناترازی هستند، با افزایش شمار جمعیت سالمندان با تشدید این فشار روبه‌رو خواهند شد.

بررسی روند تغییرات جمعیتی ایران نشان میدهد که در نیم قرن اخیر یعنی از سال 1345 تا 1395 جمعیت افراد بالای 65 سال که عمده‌ی تعهدات صندوق‌ها با عنوان حقوق بازنشستگی، وظیفه و مستمری در

قبال آنان است، پنج برابر شده است.

در این گزارش تاکید شده است طی همین دوره زمانی جمعیت کل کشور حدود 3.23 برابر شده است. براساس داده‌های پژوهشکده آمار برآورد می‌شود که جمعیت سالمند کشور در سال‌های1395 تا 1430 حدود چهار برابر شود و از چهار میلیون و 870 هزار نفر در سال 1395 به حدود نوزده میلیون نفر در سال 1430 برسد.

بدیهی است که تغییرات جمعیتی و افزایش سالمندی در جهان همه کشورها را با بحران در نظام‌های بازنشستگی روبرو کرده و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست.

به این ترتیب با افزایش تعداد سالمندان در سال‌های آینده، مصارف صندوق‌های بازنشستگی برای ایفای تعهدات افزایش یافته و با کاهش نرخ باروری تعداد بیمه‌پردازان به صندوق‌های بازنشستگی نیز کاهش می‌یابد که بالطبع میزان منابع وصولی توسط صندوق‌ها تنزل خواهد یافت.  

به عبارت دیگر افزایش طول عمر بشر و کاهش تعداد زادوولد موجب افزایش نسبت وابستگی بالقوه (نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال به جمعیت 15-65 سال) و کاهش نسبت پشتیبانی (نسبت بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران در یک سازمان بیمه‌ای) خواهد شد که چالش بزرگی پیش روی صندوق‌های بازنشستگی است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما