تحویل خودرو‌های وارداتی و فروش آن در سامانه یکپارچه

اقتصاد -مدیرعامل سایپا گفت: در آبان‌ماه خودروی جدید سهند را در سامانه فراخوان خواهیم کرد؛ خودرویی که با برند پارس خودرو عرضه خواهد شد.

تحویل خودرو‌های وارداتی و فروش آن در سامانه یکپارچه

مدیرعامل سایپا گفت: در مهرماه خودروی جدید اطلس را در سامانه خواهیم داشت که قیمت آن نیز مشخص و ابلاغ شده است. انتظار داریم که حداقل ۳۰ تا ۳۵ هزار متقاضی برای آن‌ها جذب کنیم. همچنین در آبان‌ماه خودروی جدید سهند را در سامانه فراخوان خواهیم کرد؛ خودرویی که با برند پارس خودرو عرضه خواهد شد.

محمدعلی تیموری با بیان اینکه سایپا همیشه در بخش خودرو‌های وارداتی و مونتاژ فعال بوده، گفت: در دهه ۹۰ با وجود اینکه بهترین کمپانی خارجی شرکای تجاری سایپا بود، اما به دلیل مسائلی که در گروه خودروسازی سایپا به وجود آمد این گروه از بخش واردات و مونتاژکاری به طور کل حذف شد. اما سال گذشته که قانون واردات خودرو در مجلس مصوب شد ما نیز از قانون تمکین کردیم و برای تنظیم بازار با شرکای تجاری خود در کشور‌های مختلف وارد مذاکره شدیم.

وی ادامه داد: خردادماه سال گذشته چند نمونه خودرو وارد کشور کردیم و استاندارد‌های آن مورد بررسی قرار گرفت. در بهمن‌ماه همان سال موفق به ثبت سفارش و حمل خودرو‌ها به ایران شدیم که در فاز اول ۱۱۰۸ خودرو وارد گمرک شد و تا تیرماه سال‌جاری درگیر مسائل ترخیص بود.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش قیمت خودرو‌های وارداتی سایپا (چانگان) بعد از ورود به کشور چه بود؟ گفت: این خودرو‌ها پس از ترخیص از گمرک قیمت‌گذاری شدند سپس هزینه عوارض گمرک و شماره گذاری و پلاک نیز به آن اضافه شد. در حقیقت افزایش قیمت خودرو‌های چانگان ناشی از اعمال هزینه‌های ذکر شده بود که دست سایپا نیز نبود.

وی اضافه کرد: از روزی که اولین خودرو وارداتی تحویل و قیمت‌ها اعلام شد تا امروز برای ۲۰۰ نفر از متقاضیان فاکتور صادر کردیم و زمانی که برای متقاضیان فاکتور صادر شود آن‌ها باید مابه التفاوت را واریز کنند و پس از آن برای آن‌ها درخواست پلاک می‌شود که این فرآیند ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

تیموری تصریح کرد: در طول دو هفته ۶۰ خودروی وارداتی پلاک شده چانگان را تحویل دادیم. مابقی نیز توسط خریداران در حال تکمیل وجه است و پس از آن نیز خودرو تحویل داده خواهد شد، زیرا خودرو‌ها در سایپا موجود بوده و هیچ مشکلی در این زمینه نداریم و فقط مساله فرآیند تکمیل وجه توسط مشتری‌ها و شماره‌گذاری است.

وی همچنین افزود:در حال حاضر پارس خودرو ۱۰۰۰ خودرو از برند زوتی وارد کرده که این خودرو‌ها در پارس خودرو موجود هستند که اگر قیمت‌ها به ما اعلام شود، سریعا از سامانه متمرکز وزارت صمت برای ثبت نام فراخوان خواهیم داد.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه برای خودرو‌های “چانگان و دلفی ۵”، ۲۹ هزار ثبت سفارش در وزارت صمت داشتیم، گفت: باید فرآیند تامین و تخصیص ارز این خودرو‌ها طی شود. همچنین طی روز‌های آینده ۱۰۰۰ دستگاه چانگان به سمت ایران حرکت خواهد کرد و ۲۰۰۰ دستگاه دیگر نیز در فرآیند ساخت است. در حقیقت این ۲۹ هزار دستگاه بر اساس سفارش و تخصیص ارز تولید و تحویل می‌شود.

مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سوال که حواله‌های خریداری شده قابل تغییر به خودروی دیگری است؟ گفت: کسی که در سامانه متمرکز ثبت نام و سایپا آن را فراخوان کرده و ۵۰ درصد وجه را نیز واریز کرده خودرو دیگر به نامش است و شاسی برای آن تولید می‌شود و امکان تغییر وجود ندارد، مگر در صورتی که متقاضی بخواهد مدل خودرویش را ارتقا دهد. به طور مثال شاهین دستی ثبت نام کرده و بخواهد آن را تبدیل به شاهین اتومات کند. در غیر این صورت تغییر حواله به خودرو‌های قبلی امکان پذیر نیست. یعنی کسی که کوییک ثبت نام کرده نمی‌تواند آن را به تیبا تغییر دهد، زیرا مدل قدیمی است و باید تغییر حواله به مدل‌های جدید باشد.

وی عنوان کرد: تا اسفندماه تعهد داریم که روی خودرو‌های سواری استاندارد‌های ۸۵ گانه را اجرا کنیم و همه خودرو‌های ما مجهز به سیستم ترمز EST می‌شود.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما