افشای پشت پرده یک لج بازی که ترکیب تیم اقتصادی دولت را تغییر داد !

اقتصاد 100- نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این بار دولت و مجلس همسو با یکدیگر موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستند؟ گفت: این مطالب را بارها و بارها گفته ام و باز هم عنوان می کنم که بخش مسکن بعد از ادغام به نوعی فراموش شد و حاصل آنرا در عقب ماندگی و در جا زدن تولید مسکن در ۱۰ سال گذشته می بینید.

افشای پشت پرده یک لج بازی که ترکیب تیم اقتصادی دولت را تغییر داد !

به گزارش گروه زیر بنایی اقتصاد 100، ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه ادغام وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی تنها به خاطر یک لج بازی و یک استیضاح به سرانجام رسید ادامه داد: نمی خواهم فقط بگویم که با ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری فقط بخش مسکن ضرر کرد چرا که بخش حمل و نقل نیز دچار مشکلاتی شد و این طبیعی بود چرا که دو وزارتخانه بزرگ وقتی با هم تجمیع شدند کنترل و توسعه هر دو بخش دچار مشکل شد.

وی افزود: وقتی بخش حمل و نقل به طور کل به فراموشی سپرده شد، بخش مسکن هم دچار مشکلات عدیده ای می شود چون یک وزارتخانه آنها را پیش می برد. به هر حال امیدواریم این بار تفکیک وزارت راه و شهرسازی مورد موافقت دولت و مجلس قرار بگیرد و چون حوزه مسکن سالهاست در مظلومیت قرار گرفته از این وضعیت رهایی پیدا کند و شاهد بهبود وضعیت تولید و در نهایت بازار مسکن باشیم.

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا عقب ماندگی تولید مسکن تنها به دلیل ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی بود؟ گفت: دولت سیزدهم وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال را داده است اما با این وضعیتی که حوزه مسکن دارد و مشکلاتی که در عودت زمین و تامین اعتبارات دارد محال است این اتفاق رقم بخورد. بنابراین تاکید می کنم که شرایط بخش مسکن به خصوص تولید مسکن در کشور شرایط مساعدی نیست.

وی ادامه داد: شاید زمانی و در سال های گذشته همه به دنبال این بودند که دولت کوچک تر و کوچک تر شود، الان هم در این شرایط به نظر می رسد همه موافق این برنامه باشند. حال تاکید می کنم که یک عامل مهم در عقب ماندگی تولید مسکن و به هم ریختگی این بخش می تواند ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی باشد. به هر حال عریض و طویل بودن وزارت راه و شهرسازی می تواند گزینه مهمی برای این موضوع مهم باشد.

پورحاجت تاکید کرد: به هر صورت امیدواریم دولت و مجلس به اظهارات کارشناسان که تماما از سر دلسوزی است گوش دهند چرا که با تفکیک وزارت راه و شهرسازی وضعیت بهتری برای بخش مسکن متصور خواهیم بود.

البته برخی کارشناسان حوزه حمل و نقل نیز بر این باور هستند که اصرار دولت و مجلس به تفکیک وزارت راه و شهرسازی تنها به کم کردن مشکلات بخش مسکن منوط شده است و ظاهرا فراموش کرده اند که بخش حمل و نقل بعد از ادغام دچار چه مشکلاتی شده است.

آنان می گویند: تجربه نشان داده که تفکیک و ادغام وزارتخانه ها کمک زیادی به کاستن از ناکار آمدی دستگاه اداری کشور و یا کوچک شدن دولت نکرده است. کوچک کردن و چابکی دولت با کاستن از وظایف، ماموریت ها، دخالت ها و تصدی های آن محقق می شود نه از طریق کم کردن از عدد وزارتخانه ها. یک دولت حداقلی با ۳۰ وزارتخانه می تواند خیلی کوچک تر، کم هزینه تر، چابک تر و کاراتر باشد از یک دولت مداخله گر با ۱۸ وزارت خانه.

چیزی که در این طرح تفکیک دیده نمی‌ شود «حمل و نقل» است. انتظار می رفت که در این تفکیک به حمل و نقل توجه شود اما نشد. راهسازی ذیل عنوان حمل و نقل قرار می گیرد و اگر طرح و مدیریت منسجمی برای حمل و نقل وجود نداشته باشد، راهسازی دچار سردگمی است و هیچ گاه نمی توان برای احداث راه ها اولویتی قائل شد.

به هر صورت امید است دولت تنها به دلیل پیشبرد برنامه ها و وعده های انتخاباتی خود در بخش مسکن که همانا ساخت و تکمیل ۴ میلیون واحد مسکونی بود دست به تفکیک وزارت راه و شهرسازی نزده و بخش حمل و نقل را فدای خانه سازی سالانه یک میلیون مسکن نکرده باشد.

انتهای پیام/

وبگردی
    ارسال نظر