چین چگونه به جاده مخصوص نفوذ کرد؟

اقتصاد 100 - ورود خودروهای چینی به بازار ایران اگرچه امروز به امری عادی بدل شده و در خیابان به راحتی محصولات مختلف آن به چشم می خورد اما سال های ابتدایی فعالیت شان اصلا به این صورت نبود.

چین چگونه به جاده مخصوص نفوذ کرد؟

 اوایل دهه نود زمانی که خودروسازان داخلی  رفته رفته مشغول مونتاژ کاری برای محصولات چینی می شدند، مشتریان اصلا روی خوشی به تولیدات آنها نشان نمی دادند. خودروهای چینی که نام شان با کیفیت پایین و افت شدید قیمت در زمانی کوتاه گره خورده بود با ارایه طرح های متنوع فروش و قیمت های بسیار پایین به صورت اقساطی بدون سود در تلاش بودند تا سهم بازار خود را به شرکت هایی نظیر رنو، پژو، کیا، هیوندایی و سایر محصولات با کیفیت بازار برسانند.

با این همه اما به دلیل تنوع موجود در بازار همچنان تقاضا برای محصولات چینی پایین بود و مشتریان حتی محصولات داخلی ایران خودرو و سایپا را به ساخته های چینی ترجیح می دادند. شاید به این علت بود که چینی ها همکاری تولید خودروهای خود در ایران را ابتدا با شرکت هایی نظیر کرمان موتور، بم خودرو و راین خودرو شروع کردند و رفته رفته پس از قدرت گرفتن وارد خودروسازان بزرگ کشورمان شدند.

البته نباید این نکته را از یاد برد که مهمترین عامل برای ایجاد سیطره خودروهای چینی بر بازار کشورمان به سال ۹۱ و شروع تحریم های هسته ای علیه کشورمان باز می گردد که همکاری خودروسازان بزرگ اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار داد. این مهم سبب شد تا چینی ها علاوه بر خودروسازان خصوصی به دو خودروساز بزرگ کشورمان هم نفوذ کرده و به مونتاژ محصولات شان در خصوص تولید آنان بپردازند. امری که رفته رفته سایر خودروسازی های خصوص که به صورت محدود از برندهای خارجی نیز وارد می کردند را هم تحت تاثیر قرار داد و به نوعی شبیه یک ویروس تمام جاده مخصوص را در بر گرفت.

متن کامل را اینجا بخوانید

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما