کارشناس صنعت بیمه مطرح کرد

پاسخ به مشکلات موتورسواران بدون بیمه / موتورسواری خانم ها بازار بیمه را تغییر داد ؟!

اقتصاد 100 - بنابر اظهارات مدیر بیمه نامه های خودرو بیمه سینا، اگر حدود 12 میلیون موتورسیکلت داشته باشیم و میانگین مبلغ بیمه هرکدام را یک میلیون تومان درنظر بگیریم 12 هزار میلیارد تومان در صنعت بیمه درآمدزایی خواهند داشت.

پاسخ به مشکلات موتورسواران بدون بیمه / موتورسواری خانم ها بازار بیمه را تغییر داد ؟!

آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت‌های موجود در کشور وجود ندارد اما چندروز پیش مهدی قمصریان، مدیر عامل صندوق تامین خسارت های بدنی کشور، خبر از تردد حدود بیش از۱۱.۵ میلیون موتورسوار در مسیرهای خیابانی و جاده‌ای کشور داد و گفت که از این میان تنها ۱.۵ میلیون یعنی ۱۳ درصد موتورسواران دارای بیمه نامه هستند.

با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان درباره تعداد موتورسیکلت‌های موجود در کشور و میزان صدور بیمه نامه در این حوزه، تعداد قابل توجهی از موتورسواران بدون بیمه‌نامه رانندگی می‌کنند که این موضوع خطرات و خسارات زیادی را می تواند برای موتورسوار در پی داشته باشد.

رسول صالحی، مدیر بیمه نامه های خودرو بیمه سینا در پاسخ به سوال اقتصاد 100، مبنی بر اینکه یکی از چالش های صنعت بیمه در حال حاضر عدم پوشش موتورسیکلت‌هاست که ریسکهای بالا و قیمتهای پایینی دارند و کسانیکه از آنها استفاده می کنند اکثرا دانش بیمه ای کافی ندارند و همچنین ابزار کار است و فرسودگی زیادی به همراه دارد، صنعت بیمه چرا نتوانسته در دو دهه گذشته برای این چالش پاسخ جدی ارائه دهد؟ اظهار کرد: وظیفه صنعت بیمه این نیست که ورود کند. صنعت بیمه ساختاری را ایجاد کرده که بعد از حادثه و مشکل ورود کند و جبران خسارت کند. صنعت بیمه امکاناتی را ایجاد کرده است که موتورسواران می‌توانند از آنها استفاده کنند اگر موتورسوار رغبتی برای استفاده از بیمه ندارد، موضوع حاکمیتی است. اینکه این قشر تمایلی به بیمه کردن ندارند به صنعت بیمه برنمی‌گردد. چرا تاکسی ها، تاکسی اینترنتی و رانندگان آژانس این دید را ندارند، آنها خودشان به سراغ بیمه می‌روند.

وی افزود: الان در بازار رقابتی که درحال شکل‌گیری است عرضه کننده محصول به دنبال مشتری می‌رود و مشتری را قانع می کند که به محصول نیاز دارد، صنعت بیمه نتوانسته است موتورسواران را قانع کند که خدماتی که ارائه می‌دهد به نفعشان است.

مدیربیمه نامه‌های خودرو بیمه سینا ادامه داد: اگر صنعت بیمه محصولش را مثل بسیاری دیگر از صنایع تبلیغ می‌کرد جامعه این نیاز را متوجه می‌شد. این ضعف صنعت بیمه در تبلیغات بوده که تاکنون خود را به جامعه معرفی نکرده است. از طرف دیگر در همین جامعه‌ای که دانش زیادی درباره بیمه وجود ندارد، قشری وجود دارد که موتورسوارند.

امروز شرایط تغییر کرده است، زمانی موتورسیکلت‌ها قیمت زیادی نداشتند و موتورسوار تمایلی برای بیمه‌کردن وسیله نقلیه خود نداشت اما امروز که قیمت ها افزایش یافته، تمایل بر این است که موتورها در کارخانه ها و بعد از تولید بیمه شوند. امروز نوع موتورها و کلاس استفاده از آنها تغییر کرده است. تمایل‌ها به سمت بیمه بدنه رفته است بنابراین شاید در گذشته به دلیل ارزان بودن موتور، کسی مایل نبود از بیمه استفاده کند.

صالحی با ابراز امیدواری درباره اتفاقات در حال وقوع در بازار بیمه موتورسیکلت‌ها گفت: اتفاقاتی در حال وقوع است که در این بازار تغییرات خوبی را شاهد خواهیم بود. ارزش محصولات تغییر کرده است بنابراین در آینده صدور بیمه نامه برای موتورسیکلت‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی از طرحی برای صدور بیمه‌نامه موتورسیکلت‌ها در کارخانه خبر داد و افزود: بیمه سینا پیشنهادی به کارخانه موتورسازی ارائه کرده است که بعد از تولید موتورسیکلت‌ها را بیمه کنند. اکنون قیمت موتور حداقل ۵۰_۶۰ میلیون تومان است، مبلغی که برای بیمه پرداخت می‌شود چشمگیر نیست ولی رضایت مشتری را در پی دارد. کارخانه‌داران نیز از این پیشنهاد استقبال کردند.

این کارشناس صنعت بیمه بیان کرد: در حوزه بیمه، بین صنعت خودرو با موتورسازی تفاوتی وجود دارد و ایرادی که در این بخش به صنعت بیمه وارد می‌شود این است که به سراغ موتورسازها نرفته و آنها را به بیمه کردن وسیله تولیدشده الزام نکرده ولی به سراغ خودروسازها رفته و آنها را الزام کرده است تا خودروهای تولیدشده را بیمه کنند. الان ‌که تعداد موتورسازها زیاد و کارخانه ها متنوع شده اند، این اتفاق افتاده است.

مدیربیمه نامه‌های خودرو بیمه سینا به مشکل دیگری در حوزه بیمه موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: موتورسیکلت که تولید می‌شود از کارخانه خارج و به دست فروشنده می‌رسد که ممکن است چندماه بعد به فروش برسد اما خریدار بعد از خرید باید از تاریخ تولید موتورسیکلت را بیمه کند یعنی باید زمان صدور بیمه‌نامه چندماه اضافه و جریمه پرداخت کند که به همین دلیل به سراغ بیمه نمی‌رود. ما طرحی ارائه کرده‌ایم که برای موتورسیکلت‌های صفر و کار نکرده، که در آن زمان تحویل به خریدار را زمان صدور بیمه‌نامه در نظر بگیرند.

صالحی سهم بیمه موتورسیکلت را در صنعت بیمه سالانه حدود 12 هزارمیلیارد تومان برآورد کرد و افزود: اگر حدود 12 میلیون موتورسیکلت داشته باشیم و میانگین مبلغ بیمه هرکدام را یک میلیون تومان درنظر بگیریم 12 هزار میلیارد تومان در صنعت بیمه درآمدزایی خواهند داشت. تغییر فرهنگ استفاده از موتورها، همچنین تمایل خانم ها به موتورسواری که البته هنوز موانع قانونی در این زمینه وجود دارد نیز در کنار مدل های جدید موتور سیکلت ها بازار بزرگتری پیش روی این وسیله نقلیه قرارداده است همچنین ورود موتورسیکلت‌های برقی را هم باید یک تحول جدی و تغییر بزرگ در جامعه موتورسواران و در نتیجه آن صنعت بیمه در این بخش بدانیم. تاکنون این بازار نادیده گرفته شده است که نیاز به فعالیت بیشتری دارد.

وی همچنین به چالش صنعت بیمه درحوزه خودروهای نامتعارف اشاره کرد و گفت: تا چندوقت پیش تعداد خودروهای نامتعارف حداقل بود اما امروز برعکس شده است. طرحی ارائه شده است که بیمه خودروهای نامتعارف در حد دیه مرد مسلمان در ماه حرام باشد. شاید خیلی از مردم هنوز موضوع خودروهای متعارف و نامتعارف را نمیدانند تا زمانیکه تصادف کنند چرا که به دنبال مباحث بیمه ای نمی روند مگر اینکه با آن سروکار پیدا کنند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما