جشن و پایکوبی در مراسم ترحیم + فیلم

طی یک مراسم ترحیم در مسجد جامع شهر شفت، برخی از مدعوین با جشن، پای‌کوبی و قبح شکنی باعث زیرپا گذاشتن موازین شرعی و عرفی شده و احساسات مردم مؤمن و انقلابی شهرستان را برانگیختند.

جشن و پایکوبی در مراسم ترحیم + فیلم

به گزارش اقتصاد100 به نقل از فارس، برخلاف عرف منطقه‌ای طی یک مراسم در ۱۷ اردیبهشت‌ماه امسال، مراسمی در محوطه قبرستان مسجد ولی‌عصر (عج) شهر شفت برگزار شد که در آن مراسم برخی از حاضرین و مدعوین به‌جای عزاداری، به جشن، پخش موسیقی و کف زدن در محوطه قبرستان مسلمین پرداختند.

اقدام خارج از عرف و خلاف موازین شرع مقدس اسلام برخی از حاضرین در این مراسم ترحیم، باعث رنجش مردم مؤمن و ولایت مدار شهرستان عالم پرور شفت شد و این موضوع همچنان نیز در محافل رسمی و غیررسمی بحث و گفت‌وگو می‌شود.

برخی از مردم شفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، برپایی چنین مراسماتی را با عرف منطقه و موازین شرعی منطبق نمی‌دانند و خواستار برخورد جدی با همراهان و مسببان، هستند.

واکنش اوقاف و امورخیریه شفت چه بود؟

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با خارج از عرف و خلاف موازین شرع بودن اتفاقات حادث‌شده در آن مراسم می‌گوید: مراتب تذکر این اداره به اعضای هیئت‌امنای مسجد مذکور داده‌شده و هیئت‌امنا باید از برگزاری چنین مراسمانی جداً جلوگیری کنند و در غیر این صورت و با تکرار چنین وقایعی با اعضای هیئت‌امنا برابر مر قانون برخورد می‌شود.

محمد پورپیر همچنین این نامه را جهت اطلاع به فرماندار شهرستان، امام‌جمعه، مسؤولان قضایی و انتظامی شهرستان شفت، رونوشت کرده است.

هتک حرمت قبور مومنین در قبرستان ممنوع و حرام است

حجت الاسلام‌والمسلمین لاری زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به احکام شرعی پخش موسیقی در قبرستان و رقص و آواز اظهار کرد: بر اساس نظر حضرات آیات مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، مظاهری و علوی گرگانی استفاده از نی و آلات موسیقی در مراسم ترحیم حرام است. 

وی می‌گوید به گفته مراجع چنانچه آلات موسیقی به نظر افراد آگاه متشرع لهو و لعب محسوب شود و یا موجب وهن باشد، استفاده از آن حرام است و در اماکن متبرکه گناهش بیشتر است

این کارشناس حوزه با بیان اینکه قبرستان و قبور مسلمانان و مومنین در شرع مقدس اسلام دارای احترام و ارزش است، گفت: فقهاء و علماء بزرگ شیعه بر این عقیده‌اند که بی‌احترامی نسبت به قبور مومنین، اهانت به قبرستان مومنین و چیزهائی که موجب هتک حرمت قبور مومنین در قبرستان است ممنوع و حرام است، این بی‌احترامی چه نسبت به همه و کل قبرستان و یا نسبت به یک قبر، تفاوتی ندارد و گناه است. 

به گفته لاری زاده، کف زدن و حرکات موزون و استفاده از آلات موسیقی بر قبور مومنین کاری شایسته نیست و در فرهنگ دینی و ایرانی مورد مذمت قرار گرفته است

حفظ حرمت و کرامت مسلمانان، ارزش‌ها و احترام به حقوق آن‌ها فریضه‌ای واجب و غیرقابل‌انکار است و همه شهروندان باید نسبت به رعایت آن‌ها جدیت کافی داشته باشند.

مسؤولان و متولیان امر نیز باید ضمن تبیین قوانین و مقررات، تشریح احکام و موازین و همچنین بازتعریف کردن عرف قابل‌احترام مردم برای زیرمجموعه‌های خود ازجمله در مساجد، جامعه را در مسیر پیشرفت و تعالی هدایت کرده و از انحراف و انحطاط سهوی و عمدی، پیشگیری کنند.

پایان پیام/۳۳۸۹

وبگردی

ارسال نظر

 
  • قلیچ ارسالی در

    خوب انسان که میمیره میره پیش خدا پس چرا ناراحت باشیم شاد و مسرور بوده بهتره

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز