تامین خوراک بزرگترین پالایشگاه گازی کشور

اقتصاد 100 - با راه‌اندازی دو واحد پیش‌تراکم، بیش از ۸۰ درصد خوراک مورد نیاز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس تامین می‌شود.

تامین خوراک بزرگترین پالایشگاه گازی کشور
حجم ویدیو: 10.19M | مدت زمان ویدیو: 00:02:33

در بهمن سال ۱۳۹۹ که پالایشگاه گازی بیدبلند خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی کشور افتتاح شد، قرار بود گاز‌های ترش و شیرین از چهار کارخانه ان‌جی‌ال یا گاز و گاز مایع ۹۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ به مواد اولیه برای تولید محصولات مختلف تبدیل شوند.

 
این پالایشگاه افتتاح شد تا هم از هدررفتن انرژی در مشعل‌ها جلوگیری شود و هم خوراک پایدار به چند واحد پتروشیمی برسد، اما میدان پازنان که خوراک پالایشگاه بیدبلند را تامین می‌کند، گرفتار افت تولید شده بود.
 
به گفته آقای محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میادین نفتی به طور طبیعی در سال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دچار افت تولید می‌شوند.
 
آقای محمود امین نژاد مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس هم گفته است: چاه‌های منطقه پازنان، چون بیش از ۴۰ سال است که از آن‌ها گاز استخراج می‌شود، به مرور زمان دچار افت فشار شده اند و روی فعالیت کارخانه‌های گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ اثر گذاشته‌اند.
 
به گفته مدیران صنعت نفت، راهکار این موضوع، فشارافزایی قبل از رسیدن گاز به کارخانه‌های گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ در واحد‌هایی به نام پیش تراکم است.
 
آقای علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفته است: به پیش‌تراکم نیاز است تا فشار کم را بگیرد و فشار متناسب و مورد نیاز طراحی شده ان‌جی‌ال را تحویل دهد.
 
۵۳ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و ۲۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی صورت گرفت تا این فشارافزایی انجام شود.
 
آقای افشین آریا مجری طرح پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۱۰۰۰ می‌گوید: قرار است یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون فوت مکعب از خوراک مورد نیاز پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، از واحد‌های پیش تراکم ۹۰۰ و ۱۰۰۰ تامین شود؛ یعنی چیزی بالغ بر ۸۰ درصد کل خوراک مورد نیاز این پالایشگاه.
 
این طرح که ۱۳ سال متوقف شده بود، در مدت دو سال به بهره برداری رسیده است.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما