افزایش نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران

اقتصاد100- ناظران بین‌المللی هسته‌ای بازرسی‌های اعلام‌نشده را در یک سایت غنی‌سازی اورانیوم در ایران آغاز کرده‌اند.

افزایش نظارت آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخر روز چهارشنبه گزارش داد که کارکنان این سازمان اجازه انجام بازرسی‌های فوری در تاسیسات غنی‌سازی فردو را دریافت کرده‌اند.

برنامه هسته‌ای‌ ایران برای مقاصد صلح‌آمیز است، اما کشورهای غربی و منطقه ادعا می‌کنند هدف ساخت سلاح اتمی است. مقامات غربی همچنین به نگرانی در مورد پیشرفت های نظامی ایران اشاره می کنند. روز پنجشنبه، ایران اسرائیل را به دلیل حمله به یک انبار مهمات در آخر هفته گذشته با پهباد متهم کرد، حمله‌ای که تنش ها در خاورمیانه را تشدید کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بازرسان تغییراتی را کشف کردند که باید در جریان بازدید غیرمنتظره ماه گذشته از نیروگاه گزارش می‌شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دو صفحه‌ای نوشت: «آژانس به طور منظم به کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو دسترسی داشته و به نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی ایران در این تاسیسات ادامه داده است.»

تصمیم ماه نوامبر ایران برای تولید اورانیوم با غنای بالا در فردو باعث شد مجموعه ای از اقدامات نظارتی سختگیرانه از جمله امکان بازرسی های فوری اعمال شود. این به آژانس در 16 ژانویه اجازه داد تا تغییراتی را در سانتریفیوژهای فردو که باید قبل از انجام کار گزارش می شد شناسایی کند. ایران در 25 ژانویه گزارش خود در مورد شیوه جدید عملیات را اصلاح کرد.

بر اساس آخرین داده‌ها، علیرغم توقف اجرای اقدامات نظارتی سخت‌گیرانه‌تر ناشی از توقف برجام، ایران همچنان تحت بازرسی‌های بی‌سابقه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آینده در وین برای بررسی برنامه ایران تشکیل جلسه خواهد داد.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما