اتفاقات غیرمنتظره در بازار خودرو؛ هشدار به خریداران
اقتصاد100- کاهش شدید تولید خودروسازان داخلی در سال گذشته و از دست رفتن تعهدات مربوط به پیشفروشها، زنگ خطر جدی را در بازار خودرو به صدا درآورده است؛ رشد سهم خودروهای چینی و توقف تولید مدلهای پرطرفدار داخلی از جمله پارس و رانا معمولی، نگرانیها را تشدید کرده است.

همزمان با آغاز سال جدید، یکی از نگرانیهای عمده، مسئله تعهدات معوق خودروسازان در قبال پیشفروشهای پیشین است. در کنار این موضوع، افزایش سهم خودروهای چینی و مونتاژی در بازار داخلی نیز به یک چالش تبدیل شده است. بررسی آمارها حاکی از کنار رفتن برخی مدلهای باسابقه و کاهش گسترده تولید محصولات است، و همچنین عرضه مدلهای تازه از سوی خودروسازان داخلی در سال جدید، چندان گسترده به نظر نمیرسد.
افت تولید و پیامدهای آن برای خودروسازان
در سال گذشته، تولید خودروسازان داخلی به کمتر از 900 هزار دستگاه رسید. طبق آمار رسمی، شرکتهای ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو مجموعاً بالغ بر 897 هزار و 627 دستگاه خودرو تولید کردند که به معنی کاهش 3 درصدی نسبت به سال 1402 است.
کاهش حجم تولید در سال گذشته، معادل سقوط 21 هزار و 872 دستگاه بوده و این موضوع، نه تنها بر تعهدات پیشفروش، بلکه بر چشمانداز تولید امسال نیز تاثیرگذار خواهد بود. این کاهش تولید همچنین نشاندهنده عقبماندگی از برنامه وزارت صمت است که هدف آن رسیدن به تولید یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو بود.
رشد قابل توجه سهم خودروهای چینی در بازار
سهم خودروهای مونتاژی چینی در بازار خودروسازی داخلی به رکوردی جدید دست یافته است. در حال حاضر حدود سه خودرو از هر 10 پس از خروج از خط تولید، ماشینهای چینی هستند.
در سال گذشته، تولید خودروهای سواری توسط خودروسازان داخلی و مونتاژکاران از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد. از این تعداد، سهم مونتاژکارانی نظیر مدیران خودرو، کرمانموتور و بهمنموتور تقریباً به 300 هزار دستگاه رسید. علاوه بر این، شرکتهایی مانند ماموتخودرو، فرداموتورز، آرینپارس موتور، تیگاردموتور، و مکس موتور نیز حضور پررنگی در بازار داشتند.
خداحافظی با مدلهای قدیمی
آمارهای مربوط به تولیدات سال گذشته نشان میدهند که زمان وداع با برخی مدلهای خاطرهساز فرارسیده است. بهطور خاص، تولید خانواده پژو کاهش 40 درصدی نسبت به سال 1402 را تجربه کرده است.
این کاهش، عمدتاً به پایان تولید پژو پارس مرتبط است؛ مدلی که موفق به پاس کردن استانداردهای جدید نشده و بخشی از ظرفیت تولید آن به سورن پلاس اختصاص یافته است. همچنین تولید مدلهایی نظیر 206، 405 و سایر پژوها به کلی متوقف شده و ایرانخودرو تنها 207 را در خط تولید خود نگه داشته است.
خانواده رانا نیز تغییرات محسوسی داشته است. در حالیکه حدود 24 هزار دستگاه انواع رانا در سال 1402 تولید شد، این رقم در سال گذشته به کمتر از 16 هزار دستگاه رسید که افت 40 درصدی را نشان میدهد. حالا تنها تیپ رانا پلاس در برنامه تولید ایرانخودرو قرار دارد.
مدلهای جدید در راه بازار
با توقف تولید مدلهایی همچون پژو پارس، خودروسازان داخلی قصد دارند مدلهای جدیدی را به بازار معرفی کنند. سال گذشته شاهد عرضه سهند از سوی پارسخودرو و شاهین پلاس توسط سایپا بودیم. ایرانخودرو نیز دنا پلاس اتوماتیک آپشنال را روانه بازار کرد.
برنامههای خودروسازان نشان میدهند که عرضه یک تیپ جدید از تارا در دست اجراست. اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، پیشبینی میشود در سال جاری تارا هیبریدی وارد بازار شود و تجربه نوینی برای مشتریان فراهم کند.