رسوایی بزرگ / آبروی دولت پزشکیان رسماً رفت

اقتصاد100- ابهامات و توجیهات غیرشفاف وزارت راه و شهرسازی درباره تفاهم‌نامه ۶۱ هزار میلیارد تومانی با شرکتی منتسب به بابک زنجانی، انتقادات گسترده‌ای را به همراه داشته و جایگاه دولت را در برابر افکار عمومی و مجلس متزلزل کرده است.

رسوایی بزرگ / آبروی دولت پزشکیان رسماً رفت

بیش از یک هفته است که خبر امضای تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۶۱ هزار میلیارد تومان میان شرکت راه‌آهن، وابسته به وزارت راه و شهرسازی، و شرکت ریلی "آوان ریل" که گفته می‌شود متعلق به هلدینگ بابک زنجانی است، باعث جنجال‌هایی در فضای عمومی شده است.

اکنون سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه طی بیانیه‌ای بیان کرده که «فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، هیچ اطلاعی از ارتباط شرکت آوان‌ریل با مجموعه‌های مرتبط با بابک زنجانی نداشته» و اضافه کرده است، «تصمیم‌گیری نهایی درباره ادامه‌ی مسیر این تفاهم‌نامه با رعایت مصالح عمومی و در چارچوب ضوابط قانونی انجام خواهد شد».

اظهارات متناقض وزارت راه وضعیت را پیچیده‌تر کرد

این ادعا زمانی عجیب‌تر می‌شود که وزیر راه با لبخند رضایت در مراسم عقد این تفاهم‌نامه حضور داشته است. اگر واقعاً ایشان از مالکیت این شرکت اطلاعی نداشته، به نظر می‌رسد چنین بی‌توجهی مدیریتی نیازمند پاسخگویی جدی است، یا حتی استعفا. اگر فرض کنیم وزیر از ماجرا آگاه بوده و اکنون به دنبال انکار آن است، باز هم عملکرد چنین مدیریتی قابل پذیرش نیست.

پرسش‌های بسیاری پیش می‌آید؛ اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت راه نه تنها پاسخ مناسبی به دغدغه‌ها نیست، بلکه گویی مخاطب را با نوعی توهین به شعور عمومی مواجه می‌کند. جمله «تصمیم‌گیری نهایی طبق ضوابط قانونی» تنها ابهامات را بیشتر کرده است؛ چرا از همان ابتدا مسیر قانونی این تفاهم‌نامه طی نشده است؟

قرارداد جنجالی با شرکتی تازه‌تأسیس

شرکتی که تنها یک سال از زمان تأسیس آن می‌گذرد و با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان ثبت شده است، چگونه توانسته طرف بزرگ‌ترین قرارداد تاریخ بخش خصوصی ریلی قرار گیرد؟ بیشتر شهروندان از طریق همین شبکه‌های اجتماعی می‌دانستند که شرکت آوان‌ریل با نام بابک زنجانی گره خورده است؛ اما آیا مسئولان وزارتخانه و دیگر دستگاه‌ها از این ارتباط بی‌اطلاع بوده‌اند؟ اگر چنین است، چالش بی‌اطلاعی تمامی بدنه این نهاد بیش از پیش نگران‌کننده می‌شود.

آن‌طور که مدیرعامل آوان ریل اعلام کرده، سرمایه شرکت متعلق به بابک زنجانی است. با اینکه وی تأکید دارد بابک زنجانی سهامدار نیست، اما سرمایه‌های خارج از کشور متعلق به زنجانی در حال بازگشت به کشور است. پرسش اصلی این است که چرا وزارت راه چنین تفاهم‌نامه‌ای جنجالی را امضا کرده و آیا این روند به هیچ وجه مورد بررسی جدی قرار گرفته است؟

پرونده‌ای مملو از ابهام

بابک زنجانی به دلیل تخلفات مالی بزرگی در ماجرای فساد نفتی به اعدام محکوم شد، اما سال گذشته حکم وی به ۲۰ سال زندان تبدیل شد. ابهام پیرامون آزادی وی و بازگشت سرمایه‌های مرتبط به او همچنان پابرجاست. اکنون سوال اصلی این است که چگونه وزارت راه بدون بررسی این سوابق، چراغ سبز به این قرارداد نشان داده است؟

<فرزانه-صادق

سوابق روشن، عملکرد مبهم

شرکت "آوان ریل" با شماره ثبت ۶۴۳۲۵ و آدرس رسمی در شهر تهران، تنها در آذر سال گذشته تأسیس شده است. پرسش جدی اینجاست که چطور شرکتی با چنین سابقه و سرمایه اولیه پایین می‌تواند قرارداد ۶۱ هزار میلیاردی به امضا برساند؟ این مدل تصمیم‌گیری نه تنها شفاف نیست، بلکه ابهامات گسترده‌ای در مورد ضمانت اجرایی قرارداد به وجود آورده است.

به نظر می‌رسد حتی نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبوده‌اند و وزیر راه برای پاسخگویی به کمیسیون اصل ۹۰ احضار شده است. اما آیا خانم وزیر می‌تواند در مواجهه با منتقدان مجلس موضوع بی اطلاعی خود را مجدداً مطرح کند؟

<بابک-زنجانی

به نظر می‌رسد وزارت راه و شخص وزیر اکنون در مواجهه با این بحران شدید نه تنها باید شفاف‌سازی کنند، بلکه اگر توضیحی برای عملکرد خود نداشته باشند، ادامه این مسیر بدون پاسخ‌گویی غیرممکن خواهد شد.

وبگردی
    ارسال نظر