تیرخلاص به باغ‌های تهران / فاجعه‌‌ای بزرگ تر از برج -باغ ها در پیش است

شهرداری تهران به دنبال قانونی کردن تخریب باغهای باقی مانده تهران است؟

به گزارش اقتصاد100 به نقل از ایسنا، شهرداری تهران چندی پیش لایحه‌ای را تحت عنوان "اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری" به پارلمان شهر آورد که بنا به گفته کارشناسان شهری این لایحه تیر خلاص به باغات باقیمانده پایتخت تهران است و زیست پذیری این کلانشهر را در آینده‌ای نه چندان دور دچار مخاطره می‌کند و همچنین بیم آن می‌رود که با هجوم نقدینگی سرگردان در بازار تهران به حوزه پر سود ساختمان سازی، شاهد قد کشیدن برج های بلندمرتبه به جای درختان سبز در باغات تهران باشیم.

سالها مصوبه برج - باغ، بلای جان باغات تهران شد، مصوبه ای که براساس آن قرار بود تنها امکان ساخت در ۳۰ درصد باغ وجود داشته باشد؛ اما نظارت نادرست و ولع مالکان سبب شد که در بیشتر مواقع کلا ۱۰۰ درصد باغ  نابود شود.

انتقاد به نابودی باغات تهران فراگیر شد و شورای شهر پنجم‌ نیز یکی از اولین مصوبات خود را لغو مصوبه برج - باغ قرار داد و بعد از نابودی باغات زیادی مصوبه برج - باغ لغو شد و مصوبه‌ای تحت عنوان خانه - باغ تصویب شد تا به جای ساخت و ساز، کاربری‌های تجاری همخوان با شرایط باغ همچون کافه، رستوران و.... در باغات مستقر شود؛ اما با روی کارآمدن مدیریت شهری جدید، با این دلیل که کارها قفل شده و مالکی از مصوبه خانه - باغ استقبال نکرده، در صدد تغییر این مصوبه شدند و به تازگی هم شهرداری تهران لایحه‌ای برای اصلاح این شرایط به شورای شهر تهران ارسال کرده است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد لایحه پیشنهادی شهرداری تهران با عنوان "اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری" که در کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بررسی شده است، می‌گوید: این لایحه را کمیسیون شهرسازی شورا رد کرده و از دید ما فاجعه‌ای بدتر از برج - باغها برای باغ‌های تهران رقم می‌زند.

عباسی: لایحه شهرداری تهران در مسیر تخریب باغات باقی مانده تهران بود

وی با بیان اینکه لایحه شهرداری تهران در مسیر تخریب باغات باقی مانده تهران بود، می‌افزاید: چشم انداز لایحه "اصلاح دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری"  نابودی باغات باقی مانده تهران است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه کمیسیون شهرسازی به عنوان کمیسیون اصلی این لایحه، مخالف لایحه پیشنهادی است ادامه می‌دهد: این  لایحه در مسیر تخریب باغات است و این در حالی است که در شورای شهر نیز در حال بررسی طرح پیشنهادی در مورد وضعیت و روند تصمیم‌گیری برای باغات هستیم که بهتر است شهرداری منتظر طرح پیشنهادی شورا بماند چراکه کمیسیون شهرسازی با این لایحه مخالف است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما