افشاگری سازمان بورس از شیوه خرید سهام سهامداران خرد/ بهانه هایی که جواب نداد!

اقتصاد 100- سرمایه‌داران گردن‌کلفت ارزش سهم را پایین می‌آورند، سهامدار خرد را به خاک سیاه می‌نشانند و در نازل‌ترین قیمت ممکن، سهامی که ده‌ها برابر ارزش دارد را جمع کرده و «صاحب کارخانه بورسی می‌شوند»؛ این سخنان کارشناس دادگستری محمد رحیمی است.یک شرکت بورسی اخیرا پس از کاهش 38 درصدی سود سالانه، قطعی برق و گاز را به عنوان عوامل کاهش تولید و کاهش سودآوری مطرح کرد. در حالی‌که آمار تولید این شرکت اطلاعات متفاوتی را ارائه می‌کند.

افشاگری سازمان بورس از شیوه خرید سهام سهامداران خرد/ بهانه هایی که جواب نداد!
اولین بار نیست که کاهش تولید صنایع به محدودیت انرژی وابسته می‌شود و سال گذشته نیز بزرگترین شرکت فولادی ایران با ارائه اطلاعات غلط قیمت سهم را کاهش داد و سهامداران کوچک را مجبور کرد تا در قیمت پایین سهم خود را به سهامداران خاص بفروشند.بیشترین کاهش تولید ثبت شده برای این شرکت بورسی، در فصل پاییز است، زمانیکه صنایع هیچ محدودیت قطع برق و گازی نداشتند. از طرفی در فصل تابستان، درست زمانی‌که طرح‌های مدیریت بار برق اجرا می‌شود، تولید این شرکت بیشترین میزان در بین 4 فصل دیگر بوده و نسبت به تابستان سال قبل نیز 16 درصد رشد داشته است.
Untitled

قانون ارائه اطلاعات گمراه‌کننده و غلط به سازمان بورس را جرم اعلام کرده و برای آن جریمه‌های سنگین در نظر گرفته است.کارشناس بازار سرمایه علی اعتصامی مجازات تولیدکنندگان در بورس را باعث فرار سرمایه خوانده و معتقد است که اقتصاد و بورس ادبیات خاص خود را دارد و نباید با کارهای سختگیرانه نظیر جریمه و سایر اعمال این چنین با تولیدکننده بورسی برخورد کرد، بلکه راهکار جلب رضایت و انگیزه اوست.

5

 

در مقابل کارشناس توسعه صنعتی، علی احمدی می‌گوید که حاکمیت قانون در همه‌جای دنیا پذیرفته است و اگر قانون و مجازات مجرم را حذف کنیم، ابتدا سر تولید کننده را بریدیم، زیرا سودجویان با انواع روش‌ها از جمله ارائه اطلاعات غلط برای سود ابتدا تولید را ذبح می‌کنند.سازمان بورس ابزارهای متنوعی برای برخورد با افشای اطلاعات گمراه‌کننده و غلط در بورس دارد. جریمه مالی، ابطال معاملات، تعلیق سهام در تابلو و اخراج از بازار سرمایه از جمله عواملی است که سازمان بورس می‌تواند در مواجهه با افشای اطلاعات غلط و گمراه کننده استفاده کند.

منبع:اقتصادنیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما