هر 2 موتور رشد اقتصاد کشور خاموش است

مسعود نیلی گفت: اقتصاد کشور ما دو موتور رشد دارد که یکی نفت و دیگری صنعت است که در حال حاضر هر دو موتور رشد اقتصاد کشور خاموش است.

هر 2 موتور رشد اقتصاد کشور خاموش است

به گزارش اقتصاد 100، مسعود نیلی، اقتصاددان با بررسی روند نزولی دو بخش صنعت و نفت در اقتصاد کشور بیان کرد: موجودی سرمایه قسمت‌هایی چون نفت و گاز، کشاورزی، صنعت و خدمات را شامل می‌شود.

هر چه صنعت و نفت در موجودی سرمایه ما سهم بیشتری داشته باشد زایندگی اقتصاد بیشتر است و به عبارتی از یک واحد موجودی سرمایه، تولید بیشتری حاصل می‌شود و بالعکس هرچه سهم قسمت هایی مثل خدمات بیشتر باشد نتیجه معکوس دارد و تولید سرمایه کم تری به دنبال دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه شریف در ادامه اضافه کرد: اتفاقی که در اقتصاد ما افتاده این است که از سال 1389 موجودی سرمایه بخش نفت و گاز رشد منفی داشته و درواقع آن عاملی که رشد اقتصاد، تغذیه بودجه، تغذیه درآمدهای ارزی کشور را در پی داشته روند نزولی پیدا کرده است.

نیلی با توضیح اینکه یکی از دلایل دخیل در وقوع این اتفاق می‌تواند مربوط به هدفمند سازی یارانه‌ها باشد ادامه داد: زمانی که قیمت عامل‌های انرژی افزایش قابل توجهی پیدا کرد کل منابع مالی بخش نفت و گاز در خدمت پرداخت یارانه‌های نقدی قرار گرفته که خیلی بیشتر از ظرفیت آن درآمدی که ایجاد می‌کرد شد و بنابراین بخش نفت ما عملا بدون سرمایه گذاری ماند.

قسمت دیگر مربوط به صنعت است که از سال 1396 به بعد رشد منفی داشته و در واقع دو موتور رشد اقتصاد ما که یکی نفت و دیگری صنعت است خاموش شده‌اند.

بخشی که در موجودی سرمایه ما در حال افزایش است و سهم بیشتری را به خود اختصاص می دهد مسکن و خدمات است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما