مزایا و معایب استفاده از جواهرات طلای سفید

طلا و جواهر اقتصاد 100: همان‌طور که می‌بینید طلای سفید خالص نیست و یکی از انواع آلیاژ طلا است؛ بنابراین نمی‌توان طلا سفید را با استخراج از معادن به دست آورد و این فلز را حتما در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از جواهرات طلای سفید

طلای سفید چیست؟

طلای سفید (White Gold): طلای سفید آلیاژی یا ترکیبی از طلای زرد (معمولا ۷۵ درصد) و نیکل و روی (معمولا ۲۵ درصد) است. البته ترکیبات سازنده طلای سفید می‌تواند شامل نقره، مس و پلاتین باشد. اضافه کردن این فلزات به طلای زرد باعث به وجود آمدن رنگ سفید طلا و بالا رفتن استحکام آن می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید طلای سفید خالص نیست و یکی از انواع آلیاژ طلا است؛ بنابراین نمی‌توان طلا سفید را با استخراج از معادن به دست آورد و این فلز را حتما در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود.

مشخصات طلای سفید چیست؟

در اینجا لازم است به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات طلا سفید اشاره کنیم:

رنگ: طلای سفید رنگی نقره‌ای-خاکستری دارد که به دلیل آلیاژ شدن آن با فلزات دیگر مانند نیکل، روی، نقره یا مس ایجاد می‌شود.

عیار: عیار طلا نشان‌دهنده خلوص آن است. طلای سفید معمولاً در عیارهای ۱۰، ۱۴ و ۱۸ عرضه می‌شود. در طلای سفید ۱۸ عیار، ۷۵ درصد طلای خالص و ۲۵ درصد فلزات دیگر است.

دوام: طلای سفید فلزی بادوام و مقاوم در برابر خوردگی است. با این حال، به مرور زمان ممکن است روکش رودیوم آن که برای افزایش درخشش و مقاومت به آن اضافه می‌شود، ساییده شود.

قیمت: قیمت طلای سفید به عیار، وزن و قیمت روز طلا بستگی دارد. به طور کلی، طلای سفید کمی ارزان‌تر از طلای زرد با عیار مشابه است.

عیار طلای سفید بر قیمت و کیفیت آن تأثیر می‌گذارد. طلای سفید با عیار بالاتر، طلای خالص بیشتری دارد و در نتیجه گران‌تر و بادوام‌تر است.

ترکیبات طلای سفید چیست؟

متخصصان طلا ساز و تولیدکنندگان طلا سفید عمدتا از چهار ترکیب برای تولید محصول نهایی خود استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از:

طلا (۷۵ درصد) + پالادیوم (۲۰ درصد) + نقره (۵ درصد)

طلا (۷۵ درصد) + نیکل (۱۳.۵ درصد) + مس (۸.۵ درصد) + روی ( ۳ درصد)

طلا (۷۸ درصد)+ آلومینوم (۲۲ درصد)

طلا (۴۶ درصد) + اینیدیم (۵۴ درصد)

استفاده از هر یک از این ترکیبات طلای سفید، باعث می‌شود نتیجه نهایی ویژگی‌ها و قیمت متفاوتی داشته باشد. برای مثال در صورت وجود پالادیوم در طلای سفید، محصول نهایی انعطاف‌پذیری بالایی خواهد داشت. در نتیجه برای تولید جواهرات و سنگ‌های قیمتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما هم به فکر خرید طلای سفید هستید، بهتر است با مزایا و معایب طلای سفید هم آشنا شوید تا تصمیمی درست‌تر داشته باشید:

مزایای طلای سفید:

طلای سفید یک فلز زیبا و گرانبها است که ظاهری لوکس و براق مانند نقره و پلاتین دارد؛ اما قیمت طلای سفید معمولا ارزان‌تر از پلاتین است و ماندگاری بسیار بیشتری از نقره دارد. جواهرات طلای سفید بهترین انتخاب برای کسانی است که از طلای زرد خسته‌ شده‌اند و می‌خواهند در جواهرات خود تنوعی ایجاد کنند. هم‌چنین رنگ خنثی این طلا استایل کردن آن را با رنگ‌های پوست و موی متفاوت ساده‌تر می‌کند و ظاهر کلاسیک آن استفاده از طلای سفید را برای موقعیت‌های مختلف رسمی و غیر رسمی مناسب می‌کند.

معایب طلای سفید:

گفتیم که طلای سفید با فلزات دیگری مثل رودیوم پوشانده می‌شود. به همین خاطر به مرور زمان این روکش رودیوم از بین می‌رود و ظاهر جواهر شما قدیمی و کهنه به نظر می‌رسد. در این حالت نیاز است تا طلای سفید را دوباره با رودیوم روکش کنید. هم‌چنین علائم حساسیت طلا در طلای سفید زیاد است و ترکیبات این فلز ممکن است باعث التهاب، خشک شدن یا خارش پوست شوند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

به نظر شما رای "منفی" کدام کاندیدای ریاست جمهوری بیشتر است؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما