مالیات سود سپرده های بانکی چگونه حساب می شود؟

اقتصاد 100- نشست «الزامات و آثار مالیات بر سود سپرده‌های بانکی » روز دوشنبه ۱۴ آذرماه، توسط اندیشکده اقتصاد مقاومتی برگزار شد که در آن به بررسی قانون مالیات برسود سپرده های بانکی پرداخته شد.

مالیات سود سپرده های بانکی چگونه حساب می شود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، رئیس سابق مرکز آموزش و پژوهش سازمان مالیاتی، ضمن تاکید بر اینکه سود سپرده‌های بانکی نیز یک نوع درآمد به حساب می‌آید، افزود: به این ترتیب به طور معمول این درآمدها نیز باید مشمول مالیات باشد. اما از یک زاویه دیگر سود سپرده‌های بانکی حاصل از یک فعالیت در اقتصاد کشور بوده است و اگر آن فعالیت اقتصادی مالیات را پرداخت کرده باشد، اعمال مالیات بر سود مشتق شده از آن به نوعی مالیات مضاعف به حساب می‌آید و میتواند فشار مالیاتی بر شرکت‌ها را افزایش دهد.

 نکته دیگر اینکه اگر این پایه مالیاتی تنها به اشخاص حقوقی و شرکت‌ها وضع شود میتواند به انحراف منابع از حساب شرکت‌ها به حساب‌های شخصی بشود و عملا هدف آن محقق نشود. آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد وضع این مالیات بر سود سپرده شرکت‌ها ترکیب اجزاء نقدینگی را تغییر داده و سیالیت نقدینگی را افزایش داده است. بنابراین ابتدا باید به سراغ پایه‌های مالیاتی رفت که اثرات منفی کمتری در مقایسه با مالیات بر سود سپرده‌های بانکی دارند. دست کم توصیه من این است که مالیات بر سود سپرده‌ها با نرخی کم آغاز شود که حساسیت کمتری ایجاد کند.

روش‌های اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی

«محسن حسنی»، معاون دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان مالیاتی: به طور کلی مالیات بر سود سپرده‌های بانکی به سه روش اخذ می‌شود. روش اول اعمال مالیات به شکل مقطوع است. در این روش در زمان واریز سود از سوی بانک، درصدی از آن به عنوان مالیات مقطوع سود سپرده کسر و به حساب دولت واریز شود. در این روش اینکه سپرده‌گذار چه کسی است و در مجموع چقدر درآمد دارد مورد توجه قرار نمیگیرد و همین مسئله نقطه ضعف اصلی آن است.

معاون دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان مالیاتی خاطرنشان کرد: در مقابل اجرای این روش بسیار ساده است و امکان فرار مالیاتی در آن وجود ندارد و یک جریان ثابت درآمدی برای دولت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: روش دوم که مورد استفاده اغلب کشورهاست، در نظر گرفتن سود سپرده‌ها در مجموع درآمد فرد و اعمال مالیات بر مجموع درآمد فرد است. در این روش سود سپرده یک درآمد مانند دیگر درآمدهاست و فرد بعد از استفاده از سقف معافیت مالیاتی، باید مالیات مجموع درآمد خود را در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی بپردازد. این روش از روش اول عادلانه تر است ولی اجرای آن نیازمند اجرایی شدن نظام مالیات بر مجموع درآمد است.

حسنی خاطرنشان کرد: در روش سوم نیز به صورت ترکیبی بخشی از مالیات به شکل علی الحساب، در زمان واریز سود از سوی بانک اخذ میشود و در ادامه بعد از ارائه اظهارنامه‌ها افرادی که مشمول مالیات نبودند می‌توانند طلب مالیاتی خود را از دولت دریافت کنند. روش سوم علاوه بر رفع مشکل عدالت مالیاتی روش اول، جریان ثابت درآمدی نیز برای دولت ایجاد می‌کند که پیش از زمان ارائه اظهارنامه‌ها از سوی اشخاص، وصول می‌شود.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
  • سید ارسالی در

    وقتی تورم سالیانه 200 درصد است و خداکثر سود بانکی 20 درصد سپرده گذار که 180 درصد زیان میبیند دولت باید زیان سرمایه گذاران را جبران کند نه اینکه باز از 20 درصد هم بخواهد مالیات بگیر اونوقت زیان سرمایه گذاران بیشتر میشود

  • ناشناس ارسالی در

    خجالت نمی کشید تورم بالای 100درصد برای مردم ساختید وسود 10تا15درصد به سپرده مردم بدبخت ودرمانده میدید یعنی هرسال 80درصد پول مردم رابی ارزش میکنید ان وقت بازهم گلوی مردم را بگیرید وازهمین پولشون هم دوباره مالیات بگیرید واقعا شرم نمیکنید

  • ناشناس ارسالی در

    در ایران که نرخ رسمی سالیانه تورم بیش از 80 درصد است . باید به کسانیکه سالیانه حداکثر 20 در صد سود سپرده گذاری دریافت میکنند خسارت هم پرداخت . چون این خسارت را خود وزارت اقتصاد با تزریق نقدینگی بیربط به بازار و ایجاد تورم بوجود آورده است .

    عزیز من . نمیشه که هم از توبره بخوری و هم از آخور !!!!!!

  • عباس ارسالی در

    باسلام خدمت روشنفکران وایده پردازان می خواستم خدمتتون اعلام کنم که اخذمالیات از سود سپرده ها عاملی می شود جهت فرارسپرده ازبانک وروی اوردن به دلال بازی ورشد بی رویه کالا وزمین می گردد ولی شما برید به سمت مالیات بر تعدداملاک که 10تا زمین وخونه دارند .......... عقل کل

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما