جاهای دیدنی ماسوله با عکس

ماسوله یکی از زیباترین شهرهای پلکانی در دنیا است و دورتادور آن را طبیعت زیبا و وصف ناپذیر فرا گرفته است که در این نوشتار شما را با جاهای دیدنی ماسوله با عکس آشنا خواهیم کرد.

جاهای دیدنی ماسوله با عکس
اگر قصد سفر به این نقطه را دارید باید بدانید یکی از بهترین مقاصد ایرانگردی را انتخاب کرده اید که علاوه بر داشتن آب و هوای دلپذیر، زیبایی های طبیعی چشم نواز دارد.

جاهای دیدنی ماسوله با عکس

ماسوله یکی از زیباترین روستاهای ایران است که با توجه به پیشرفت جمعیت به شهر تبدیل شده و یکی از دل انگیز ترین مناطق شمال ایران محسوب می شود. معماری خاص و منحصر به فرد ماسوله همراه با طبیعت سبز و بی نظیرش نظر هر مسافری را به خود جلب می کند. جاهای دیدنی ماسوله یکی پس از دیگری در این لیست به شما معرفی خواهند شد.

بخش سردار جنگل فومن دو شهر به نام های ماکلوان، ماسوله دارد و مردمان این شهرها عموما از قوم تالش می باشند و ماسوله در جنوب غربی یکی از زیباترین استان های ایران (گیلان) و در ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن قرار گرفته است. ماسوله یکی از زیباترین شهرهای استان گیلان است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان قرار دارد.

این شهر یکی از زیبایی های طبیعی و خدادادی است که همواره مردم بسیاری از جاهای دیدنی ماسوله دیدن می کنند؛ که از سمت شرق به جنگل فومن، از سمت غرب به شهرستان خلخال، از سمت شمال به شهرستان ماسال و از سمت جنوب به طارم علیا استان زنجان محدود شده است.

خانه های پلکانی ماسوله

مکان های دیدنی ماسوله

ماسوله معروف به روستای پلکانی با خانه هایی است که حیاط هر خانه روی سقف خانه پایینی واقع شده است. رنگ زرد نمای خانه ها انسان را به یاد روستای ابیانه می اندازد و به دلیل واقع شدن خانه ها در ارتفاع همواره پوششی از مه سنگین خانه ها را پوشانده و از دید محو کرده است. بافت پلکانی خانه های شهر ماسوله یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری این شهر است که توانسته پای توریست های خارجی و داخلی زیادی را همه ساله به این شهر باز کند. صاحب خانه های ماسوله هر سال یک مرتبه نمای خانه شان را با گلی زرد رنگ و سقف ها را با گلی کبود می پوشانند. گِل مورد استفاده این مردمان برای نمای خانه ها از کناره رودخانه ماسوله رودخان استخراج می شود. گلدان‌های رنگارنگ شمعدانی و دیگر لوازم تزئینی در بالکن‌ خانه های پلکانی، زیبایی این منطقه را چند برابر کرده است.

آبشار کوشم

آبشار کوشم ماسوله

یکی از زیباترین آبشارهای ماسوله آبشار کوشم با ارتفاع ۳۰ متر تا انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه سرسبز قرار گرفته است. مسیر دسترسی به این آبشار زیبا با شیب ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب یکی از جاذبه های گردشگری شهر ماسوله گیلان است. افراد علاقه مند به ورزش کوهنوردی پس از عبور از چندین آبشار کوچک به یک دیواری سنگی می رسند که آب از بالای آن به سمت پایین دره سرازیر می شود و آبشار زیبای کوشم را به وجود می آورد. این آبشار جزء مرتفع ترین آبشارهای این منطقه به حساب می آید و شما برای رسیدن به آن باید از زیبایی های دل انگیز و منحصر به فرد طبیعی عبور کنید. وجود هوای معتدل و درختان سرسبز در این منطقه چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

آبشار خرم بو

آبشار خرم بو ماسوله

یکی دیگر از آبشارهای زیبای ماسوله که تقریبا کمتر کسی از آن دیدن می کند آبشار خرم بو می باشد. این آبشار به دلیل مسیر سخت و صعب العبوری که دارد کمتر مورد دسترسی افراد و گردشگران بوده است و ارتفاع آن ۲۰ متر می باشد. طبیعت اطراف این آبشار بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است و پوشش گیاهی بسیار زیبایی در اطراف آن دیده می شود. آبشار خرم بو به خربو نیز معروف است و یکی از بهترین جاذبه های طبیعی ماسوله می باشد. همچنین برای رفتن به آبشار خرم بو جاده‌ای برای دسترسی به آن کشیده نشده است و باید از راه های سخت و پرشیب عبور کنید تا به این آبشار برسید و در مسیر راه تان می توانید از سایت سنگ نوردی، بقعه امامزاده هاشم و آبشار کوچک خربو نیز دیدن کنید. اگر به این آبشار رسیدید نوشیدن آب گوارای چشمه ماسوله را فراموش نکنید.

رودخانه ماسوله رودخان

رودخانه ماسوله رودخان

آبشار و رودخانه ماسوله رودخان بسیار پر آب است که از بالای کوهستان و چشمه های بالادستی سرچشمه می گیرد. این رودخانه از مرکز شهر ماسوله عبور می کند و پس از عبور از دل شهر در کنار جاده ماسوله به فومن به مسیرش ادامه می دهد. رودخانه ماسوله در منطقه سرایان به دو رود زیگل و لیکوند تغییر نام می‌دهد و در منطقه چومثقال وارد تالاب انزلی می‌شود. آب رودخانه رودخان شالیزارهای برنج کشاورزان را در انتهای مسیر خود آبیاری می کند. اگر به مرکز شهر ماسوله بروید دیواره بلندی را می بینید که از وسط آن رودخانه رودخان عبور می کند. آبشار زیبایی با همین نام با ارتفاع بیش از ۲۰ متر روی رودخانه ماسوله رودخان و در غرب ماسوله و در ابتدای جاده ماجلان قرار دارد که با کمی پیاده روی در مسیر رودخانه و در جهت مخالف رفت آب به آبشار خواهید رسید.

آبشار تریشوم

آبشار تریشوم ماسوله

یکی از جاذبه های تفریحی و مکان های دیدنی ماسوله آبشار تریشوم است که بسیار پر آب نیز می باشد و در قله تیشو ماسوله قرار گرفته است. این قله با ارتفاع ۲۸۵۰ متر در ارتفاعات این شهرستان واقع شده است و در مسیر بسیار زیبا و جنگلی آبشار چشمه های فراوانی قرار گرفته است که تماشای آن خالی از لطف نیست. اگر قصد سفر به شهرستان ماسوله را دارید توصیه ما این است که از آبشار تریشوم دیدن فرمایید. برای دسترسی به این آبشار می‌توانید از جاده فومن – ماسوله سفرتان را آغاز کنید و در یک کیلومتری شهر ماسوله به دوراهی اشکلت می رسید و برای رفتن به بالای کوه تریشوم به وسایل فنی نیاز خواهید داشت. همچنین قله تریشوم یکی از زیبایی‌های طبیعی ماسوله است که تماشای آن به گردشگران همواره توصیه شده است و در تمام فصول سال و حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان آبشار تریشوم دارای آب بسیار خنک و سرد می‌باشد.

آبشار لار چشمه

آبشار لار چشمه ماسوله

آبشار لار چشمه یکی از پدیده‌های بی‌نظیر طبیعت با ارتفاع حدود ۶ متر است که در میان جنگل‌های پرتراکم شمال ایران و استان گیلان قرار گرفته است. این آبشار در کنار جاده فومن واقع شده است و دارای حوضچه‌های کوچک آبی می‌باشد. همچنین در مسیر رسیدن به این آبشار چندین استراحتگاه، قهوه خانه و رستوران قرار گرفته است که مکانی برای استراحت گردشگران و علاقمندان به طبیعت می باشد. آبشار لارچشمه جزء مکان های نسبتا مرتفع شهرستان ماسوله است.

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

یکی دیگر از مکان‌های بکر و دیدنی شهرستان ماسوله پارک جنگلی ماسوله است. این پارک یکی از بزرگترین پارک‌های تفریحی این منطقه می‌باشد و در حدود ۸۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این پارک زیبا و دیدنی دارای آب و هوای بسیار تمیز و خنک است و با چشم انداز کوه و جنگل بهترین مکان برای تفریح و خوردن وعده غذایی ناهار است. مساحت تقریبی این پارک جنگلی ۲۴۰۰ هکتار می باشد و به یکی از دیدنی های مرتفع این شهرستان تبدیل شده است. از جمله درختان زیبا و تنومند آن می توان به درخت توسکا، ممرز، راش، فندق و انواع گیاهان دارویی اشاره کرد. شما می توانید پس از اقامت در این پارک با قدم زدن در زیر درختان به صدای پرندگان گوش فرا دهید. همچنین تعبیه شدن چندین آلاچیق و سوپرمارکت در پارک جنگلی ماسوله امکان خوبی برای پیک نیک شما گردشگران فراهم کرده است. یکی از خوردنی های معروف پارک جنگلی ماسوله آش دوغ است که توصیه می‌کنیم اگر به این مکان دسترسی پیدا کردید حتما آش دوغ را امتحان کنید.

بازار ماسوله

بازار ماسوله

اگر با خانواده به ماسوله سفر کرده اید حتماً از بازار ماسوله که در این منطقه کوهستانی بسیار زیبا خودنمایی می کند، دیدن کنید. وجود ترشی های خوشمزه، لواشک های خانگی، عروسک های بافته شده با کاموا، کیف های گلیمی و ظروف مسی به همراه صنایع دستی مردم این شهر در بازار ماسوله برای فروش عرضه می شود. پس از رسیدن به این بازار خواهید دید که مغازه ها در سطح پایین یک طبقه و در سطح بالا از دو طبقه تشکیل شده اند. در گوشه کناره های این بازار کافه رستوران هایی را خواهید دید که انواع کباب ها و غذاهای محلی استان گیلان را طبخ و عرضه می کنند. این بازار در چهار بخش مجزا تشکیل شده است و جز بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود.

امامزاده عون بن محمد

امامزاده عون بن محمد ماسوله

یکی از سه امامزاده معروف شهرستان ماسوله امامزاده عون بن محمد حنیف بن علی است که این مکان به یکی از بناهای تاریخی ماسوله تبدیل شده است و در مرکز ماسوله قرار گرفته است. و مربوط به قرن سوم هجری قمری می‌باشد. با نگاهی به آخرین شجره نامه های تاریخی می توان پی برد که این بقعه متعلق به عون بن محمد، نوه امیرالمومنین، یعنی فرزند «محمد حنیفه»، پسر امام علی (ع) است. اگر علاقه مند به معماری باستانی هستید و از دیدن جاذبه های تاریخی خوشتان می آید، می توانید با رفتن به این مکان، از کنده کاری های روی سنگ قبر که در عمارت هشت‌ ضلعی بقعه عون بن علی مربوط به سال ۹۶۹ هجری قمری است لذت ببرید.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی ماسوله

در ورودی شهر تاریخی ماسوله موزه مردم شناسی قرار گرفته است که در سال ۱۳۸۱ با همت فرهاد شرفی ماسوله‌ای تاسیس شد. این موزه دارای سه بخش مجزا می باشد که اشیا فرهنگی مردمان این بخش را از گذشته تا به امروز به نمایش گذاشته است. شما می توانید پس از رسیدن به این موزه از اسناد تاریخی و ابزار و وسایل مردمان صد سال قبل که در این شهرستان زندگی می‌کرده‌اند دیدن کنید. اشیا این موزه در حدود 400 سال قدمت تاریخی دارند و به بخش خصوصی واگذار شده است که در حال حاضر تعطیل می باشد.

در اولین بخش از این موزه اشیائی نظیر اسناد تاریخی، ابزار و وسایل مربوط به یک قرن آخر شهر ماسوله و برخی مناطق اطراف وجود دارند. دومین بخش از موزه مردم شناسی شامل ابزار و وسایل مربوط به 2 قرن اخیر شهر ماسوله و مناطق اطراف می شود. در سومین بخش از موزه مردم شناسی اشیائی وجود دارند که قدمت آن ها بالغ بر 4 قرن اخیر ماسوله می باشند. چیزی که این موزه را بیش از پیش دیدنی کرده است وسایل تاریخی کهن است که سبک زندگی مردم زمان قدیم را برایتان بازگو خواهند کرد.

کوزه‌ها، جام‌ها، کفش‌های سنتی، پول‌های قدیمی، چینه‌های گلی، کتیبه، انواع داس، گهواره، ابزارآلات کشاورزی، انواع سفال، اشیای قیمتی، وسایل و ابزارهایی ساخته شده از کاغذ، شیشه، چرم، چوب و سنگ و همچنین وسایل جنگی، انواع کارهای دستی و غیره از جمله اشیای مرتبط با تاریخ ماسوله و روستاهای اطراف آن هستند که در موزه مردم شناسی ماسوله به نمایش گذاشته شده‌ است.

ییلاق کوربار

ییلاق کوربار ماسوله

اگر به دنبال مکانی بکر و زیبا برای عکاسی هستید می توانید در میان کوه های سرسبز گیلان از ییلاق کوربار دیدن کنید. برای دسترسی به این ییلاق باید از مسیری با شیب تند گذر کرده و به میان درختان تنومند برسید. رسیدن به ییلاق کوربار نیازمند چندین ساعت پیاده روی است و در فصل تابستان به دلیل هوای خنک و سرد می تواند به بهترین مقصد برای گردشگران تبدیل شود. شما می توانید معنی آرامش را در این مکان سرسبز بهشتی پیدا کنید و از طبیعت سبز و زیبای آن لذت ببرید.

ییلاق آندره

ییلاق آندره ماسوله

در بخش سردار جنگل فومن ییلاق آندره قرار گرفته است که در فاصله ۵ کیلومتری شهرستان ماسوله و مرز بین استان گیلان و استان زنجان می باشد. ییلاق آندره در مسیر جاده ماسوله به خلخال قرار گرفته است و دارای طبیعت بسیار بکر و جاذبه های دیدنی فراوان برای علاقه مندان به طبیعت و گردشگری می باشد.

ییلاق للندیز

ییلاق للندیز ماسوله

یکی دیگر از مناطق بکر و دیدنی بخش سردار جنگل فومن ییلاق للندیز است که به دلیل نداشتن جاده ماشین رو کمتر شناخته شده است. برای رسیدن به این منطقه سرسبز و زیبا باید یک مسیر دو ساعته را برای پیاده‌روی انتخاب کنید و جالب است بدانید فقط یک چشمه آب خروشان در این منطقه واقع شده است و هیچ گونه فروشگاه یا استراحتگاهی در این مکان قرار نگرفته است. این مکان به یکی از چراگاه‌های گوسفندان و گله‌ داری چوپانان تبدیل شده است. ییلاق للندیز دارای چشم انداز خارق العاده به همراه آرامش بی بدیل است که به دلیل کمبود امکانات توریستی کمتر کسی به سراغ آن می رود و بسیار خلوت است.

چشمه آب معدنی زمزمه

چشمه آب معدنی زمزمه ماسوله

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان ماسوله چشمه آب معدنی علی زاخونی معروف به چشمه زمزمه می باشد. در آب این چشمه مقادیر زیادی بی کربنات یافت شده است که رنگ آب را به نارنجی تغییر داده است. آب چشمه زمزمه طعم و مزه تلخی دارد و طبق گفته اهالی قدیمی این منطقه نوشیدن مقداری از آب این چشمه برای درمان برخی از بیماری های گوارشی مفید تلقی می شود. برخی از مردم این منطقه آب چشمه زمزمه را با مقداری شکر مخلوط می کنند که مزه تلخی آن گرفته شود چرا که معتقدند نوشیدن آب چشمه علی زاخونی برای درمان بیماریهای ریوی و گوارشی لازم است. آب این چشم توسط یک لوله ۸ سانتی متری در یک حوضچه تخلیه می شود و از نظر موقعیت، در کنار رودخانه ماسوله رودخان قرار گرفته است. وجود یک معدن بیکربنات در نزدیکی این چشمه باعث شده است تا طعم و رنگ آب به شدت تغییر کند و باید در نوشیدن آن بسیار احتیاط کنید.

قله شاه معلم

قله شاه معلم ماسوله

دومین کوه بلند استان گیلان شاه معلم نام گرفته است و از مرتفع ترین مناطق ماسوله نیز می باشد. قله شاه معلم در حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد و برای علاقمندان به کوهنوردی مکان بسیار مناسبی می باشد. افرادی که تاکنون قله شاه معلم را فتح کرده اند، بسیار از طبیعت وصف ناپذیر آن و وجود سرسبزی های بی نظیر در زیر پای خود سخن گفته اند. بسیاری از کوهنوردان پس از فتح قله شاه معلم به سمت ماسوله می آیند و باید بدانید نام دیگر این قله ماسوله داغ می باشد. برای رسیدن به قله شاه معلم باید از جاده ماسوله به سمت خلخال بروید تا به قله شاه معلم برسید. دور تا دور این قله را کوه های جذابی احاطه کرده اند که زیبایی های خدادادی می باشد. مسافت طولانی و سختی برای رسیدن در پیش روی شماست و فتح قله فقط برای کوهنوردان و دوستداران طبیعت امکان پذیر است. نام دیگر آن قله ماسوله داغی است که به زبان آذری به معنی کوه ماسوله می باشد و به باور مردم این منطقه علت نامگذاری این قله حضور فردی عابد و پرهیزگار به نام شاه معلم بوده است که سالیان سال برای انجام امور عبادی و سیر و سلوک معنوی خود به این قله پناه برده بوده است و مشغول عبادت بوده و این عارف نامی هم اکنون در قله شاه معلم دفن شده است.

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم ماسوله

اگر قصد رفتن به آبشار خرم بو را داشته باشید می توانید در مسیر خود از امامزاده هاشم نیز دیدن فرمایید. دیوارهای کاهگلی و درب چوبی قدیمی و پنجره های ارسی شیشه رنگی همگی گویای آن است که به امامزاده هاشم رسیده اید و مکانی بسیار ساکت و پرآرامش برای مسافرانی است که می خواهند یک شب اتراق کنند. در اطراف بقعه درختان سبز تنومندی قرار گرفته است که مکانی مناسب برای استراحت است و باید بدانید یک گورستان در اطراف بقعه قرار گرفته است. بنای بقعه از آجر و کاهگل درست شده و از بیرون نمای چهارگوش و دو طبقه آن خودنمایی می کند. داخل بنای امامزاده هاشم دارای تاق هشت ظلعی با سقف بلندی است و کل مجموعه‌ بنای بقعه شامل یک اتاق (مسجد و زائرسرا)، کفش‌ کن، انباری و اتاق اصلی (حرم) می باشد. به دلیل اینکه امامزاده هاشم در ارتفاع زیادی از سطح زمین واقع شده است، منظره زیبا و چشم نواز دارد.

موزه حیات وحش

یکی از موزه های طبیعی حیات وحش که دارای حیوانات تاکسیدرمی شده بومی منطقه می باشد در ماسوله قرار گرفته است. این موزه در کنار بازار و در یکی از خانه‌های پلکانی ماسوله در منزل شخصی آقای شاهپور اخوان قرار دارد. در این موزه در حدود ۸۰ گونه حیوان و پرنده تاکسیدرمی که در مناطق مختلف گیلان جان خود را از دست داده اند دیده می شود. این حیوانات همگی در جنگل ها، تالاب ها و کوهستان های اطراف ماسوله زندگی می کرده اند که از مهمترین آنها می توان به می توان به کبک، گراز، راسو، سنقر تالابی، سمور آبی، عقاب، گورکن، غازهای وحشی، گربه وحشی، قرقاول و… اشاره کرد. یکی از با ارزش ترین و خاص ترین حیوانات تاکسیدرمی شده در موزه حیات وحش ماسوله، خرس قهوه ای بزرگ است با وزن ۸۰۰ کیلوگرم تاکسیدرمی شده است.

موزه میراث فرهنگی

موزه میراث فرهنگی ماسوله

خانه درزی یک بنای تاریخی و کهن در شهر ماسوله است که به موزه میراث فرهنگی ماسوله مشهور است و قدمت آن به دوره پهلوی بر می گردد. در این خانه آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار و اسناد متعلق به نهضت جنگل نگهداری شده و قابل بازدید برای عموم می باشد. خانه تاریخی درزی در حقیقت موزه فرهنگی ماسوله محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. بنای خانه درزی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و خشت، گل و چوب از مصالح به کار رفته در آن هستند. این موزه تاریخی در منطقه کشه سر واقع شده است و ظروف قدیمی، ابزار کار سنتی و اسناد و مدارک متعلق به نهضت جنگل در آن نگهداری می شود.

محوطه باستانی

محوطه باستانی ماسوله

زیستگاه اولیه مردم ماسوله، مکان فعلی نبوده است و این مکان که به محوطه باستانی ماسوله معروف است در ۶ کیلومتری شمال غرب ماسوله واقع شده است. صعنعت ذوب آهن در گذشته در این ناحیه رواج داشته است و توصیه می کنیم این مکان را برای قدم زدن عصر گاهی و صرف یک چای دبش انتخاب کنید.

کاروانسرا

وجود کاروانسراهای متعدد در ماسوله به دلیل موقعیت استراتژیک این شهر بوده که در گذشته بعنوان شاه راه اصلی از آن استفاده می شده است.  کاروانسرای ۳ طبقه حاجی فیضی که در سال‌های اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، یکی از تجارت‌خانه‌های اصلی این روستای تاریخی در گذشته بوده است و هم‌اکنون، تحولات معماری دوره پهلوی اول را به نمایش می‌گذارد. کاروانسرای میرزای ماسوله نیز یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌آید و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

بهترین زمان سفر به ماسوله

بهترین زمان سفر به ماسوله

از جاهای دیدنی ماسوله می توانید در همه فصول سال دیدن کنید اما به دلیل کوهستانی بودن این منطقه و بارش برف زیادی در فصل زمستان بهتر است در فصل های بهار و تابستان به این شهر تاریخی سفر کنید. بهترین زمان سفر به ماسوله فصل تابستان است و ییلاق های خنک تابستانی برای فرار از گرما مسافران را راهی این منطقه می کند. وجود هوای معتدل بهاری در فصل تابستان باعث شده که مسافران پس از تعطیلی مدارس، ماسوله را به عنوان مقصد سفرشان انتخاب کنند. همچنین می توانید با خواندن مقاله بهترین و خنک ترین شهرهای گیلان در تابستان برای مسافرت، یک سفر دل انگیز را در کنار خانواده تجربه کنید.

مسیر دسترسی به ماسوله

مسیر دسترسی به ماسوله

اگر رانندگی در جاده های کوهستانی پر پیچ و خم را دوست دارید و می خواهید در حین رانندگی از تماشای پوشش گیاهی سرسبز گیلان لذت ببرید خوب است مسیر رشت به ماسوله را انتخاب کنید. برای رفتن به ماسوله باید از رشت به سمت فومن و سپس ماسوله بروید. از رشت تا ماسوله تنها باید 62 کیلومتر رانندگی کنید تا به این شهر تاریخی و زیبا برسید. بنابراین اگر مایل هستید از ماسوله بازدید نمایید نیازی به طی کردن مسیر طولانی از رشت تا ماسوله را ندارید و با یک سرعت مطمئنه در کمتر از یک ساعت به ماسوله خواهید رسید. همچنین شما می توانید در میان راه از شهر فومن هم دیدن فرمایید و سپس دوباره به طی مسیر خود ادامه دهید. شهر فومن در 26 کیلومتری ماسوله قرار گرفته است.

جاهای دیدنی ماسوله با عکس و مسیر دسترسی را در این نوشتار به شما معرفی کردیم و اگر علاقه مند به تماشای مکان تفریحی ماسوله هستید باید یک برنامه ریزی برای سفر خود داشته باشید تا بیشتر به شما و خانواده خوش بگذرد.

منبع: سماتک

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما