هشدار متفاوت از سوی اتاق بازرگانی/ کمبود کانتینر در راه است

اتاق بازرگانی در گزارشی هشدار داد: تداوم روند کنونی در حوزه‌ی تولید و واردات کانتینر سبب بروز کمبود کانتینر در کشور خواهد شد.

 هشدار متفاوت از سوی اتاق بازرگانی/ کمبود کانتینر در راه است

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی اعلام کرده است: تولید کانتینر توسط یکی تولیدکنندگان عمده این محصول در کشور متوقف و محدودیت‎هایی نیز به طور همزمان بر واردات آن وضع شده است،کمبود کانتینر دربلندمدت، هزینه‌های قابل توجهی را بر بنگاه‌ها در سطح خرد و بر اقتصاد کشور در سطح کلان تحمیل خواهد کرد.

در این گزارش تاکید شده است: در شرایط فعلی اقتصاد ایران از یک طرف، تولید کانتینر توسط تعداد محدودی از بنگاه‌ها صورت می‌گیرد و از طرف دیگر، به دلیل ضعف‌های زیرساختی تولید، عدم دسترسی به ماشین‌آلات پیشرفته و کمبود سرمایه برای افزایش مقیاس تولید، تامین کانتینر توسط تولیدکننده داخلی با مشکل جدی روبه‌رواست. بنابراین تکیه بر تامین این محصول از طریق ساخت داخل، نتیجه‌بخش نخواهد بود.در چنین شرایطی، تامین کانتینر ازسوی تولیدکننده خارجی،تنها راه جلوگیری از واردآمدن آسیب جدی به صنعت حمل ونقل و سایر صنایع وابسته به واسطه تاخیر و یا توقف در زنجیره تامین محصولات است.

این اتفاق علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی ناشی از ایجاد اختلال در حلقه‌های زنجیره تامین محصولات، هزینه‌هایی نیز از محل فرصت‌های از دست رفته ناشی از ضعف در زیرساخت‌های صنعت حمل و نقل به کشور تحمیل خواهد شد. از جمله این فرصت‌ها می‌توان به کریدور شمال-جنوب اشاره کرد که به عنوان یک مسیر تجاری استراتژیک میان اروپا، آسیای میانه و جنوب آسیا می‌تواند فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری متعددی را برای ایران به همراه داشته باشد، اما کمبود کانتینر و ضعف ساختار حمل و نقلی کشور، تحقق پتانسیل‌های موجود در این کریدور را نیز با مشکل مواجه کرده است.

بنابراین، با توجه به نقش کلیدی تامین زیرساختهای حمل و نقل در توسعه اقتصادی کشور، ضروری است نسبت به محدودیت‌هایی که برای واردات کانتینر بر اساس مصوبه‌های پیشین به واسطه توان ساخت داخل این محصول اعمال شده، تجدیدنظر صورت گیرد. در صورت استمرار وضعیت موجود و عدم تامین کانتینر مورد نیاز کشور از طریق تسهیل فرایند واردات آن،علاوه برایجاداختلال در تامین کالاهای مصرفی خریداران خارجی، بخشی از تولیدکنندگان داخلی نیز به دلیل تاخیر در دسترسی به کالاهای واسطه‌ای با چالش روبه روخواهند شد که با اهداف پیش‌بینی شده در تحقق شعار سال1403، درتقابل است.

 

 

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما