مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت مسکن را گران می کند

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است در حالی که سیاست‌های مالیاتی جدید دولت اعم از دریافت مالیات از خانه‌های خالی و دریافت مالیات از خانه‌های لوکس نتوانسته است تاثیری مثبت در بازار مسکن به جا بگذارد، دولت دست به طراحی مالیات جدیدی در این حوزه در قالب مالیات از عایدی سرمایه زده است.

 مالیات بر عایدی سرمایه، قیمت مسکن را گران می کند

 مجید گودرزی در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه بازار مسکن در آستانه یک بحران جدی و تمام عیار از منظر کاهش شدید تقاضا قرار دارد، گفت: در شرایط فعلی به جای طراحی ابزارهای جدید مالیاتی باید معافیت‌های مالیاتی برای ساخت و ساز در نظر گرفته شود تا انگیزه برای ورود به این حوزه افزایش یابد.

 او با اشاره به سقوط آزاد تقاضا در بازار گفت: حقیقت این است که افزایش لجام‌گسیخته قیمت مسکن حجم معاملات را به شدت کاهش داده چون واقعا کسی قدرت خرید در این بازار را ندارد . از این رو باید دولت در صدد طراحی ابزارهای مناسب جهت تشویق سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار باشد.

 به گفته وی مشکل اصلی بازار مسکن نه در سمت تقاضا که در سمت عرضه مسکن قرار دارد.

 گودرزی در توضیح این مطلب ادامه داد: متاسفانه میزان عرضه مسکن در بازار به شدت ناکافی است اما دولت با سرکوب تقاضا ، و ایجاد رکود در صدد حل مشکل رشد قیمت مسکن است که نتیجه آن خارج شدن این کالای سرمایه‌ای از دسترس خانوار ایرانی است.

 او گفت: چالش بزرگ ما این است که هر مالیاتی در شرایط تورمی می‌تواند منجر به بروز بحران و شوک قیمتی شود. به عبارت دیگر باید بازارها به صورتی طراحی شود که مالیات خود باعث گرانی نشود و رقم تعیینی به قیمت تمام شده اضافه نگردد.

او تاکید کرد: دولت به جای قیمت‌گذاری باید در صدد طراحی ابزار قیمت‌گذاری در کشور باشد. این بازارها در اقتصادهای پیشرفته کارایی دارند، به عنوان مثال متوسط قیمت منطقه‌ای در فرانسه مشخص است و اگر کسی بتواند ثابت کند ملکی را سی درصد بالاتر از قیمت منطقه‌ای خریداری کرده قادر به شکایت و دریافت غرامت خواهد بود .

 او گفت: ما امروز به جای مالیات جدید به مشوق مالیاتی در بخش مسکن نیاز داریم.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما