آیا طلا در فاز تثبیت نزولی قرار دارد ؟

طلا و جواهر اقتصاد 100: در پی انتشار گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی که حاکی از افزایش مشاغل در ایالات متحده بود، طلا به مرحله‌ی تثبیت قدم گذاشت.

آیا طلا در فاز تثبیت نزولی قرار دارد ؟

به گزارش  «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) وارد فاز تثبیت نزولی می‌شود و در محدوده‌ای نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در بیش از یک ماه گذشته نوسان می‌کند، و آن سطح، زیر 2300 دلار است که پس از انفجار داده‌های شغلی ماهانه ایالات متحده در روز جمعه آزمایش شد.

گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی معروف (NFP) نشان داد که بزرگترین اقتصاد جهان در ماه مه بیش از آنچه انتظار می‌رفت شغل ایجاد کرد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا از میزان شرط‌بندی‌های خود برای کاهش نرخ بهره در سپتامبر توسط فدرال رزرو بکاهند. این امر بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده را بالا نگه می‌دارد و دلار آمریکا (USD) را به بالاترین حد یک ماهه می‌رساند که به نوبه‌ی خود، نقش یک باد مخالف را برای فلز زرد غیر بازده دارد.

علاوه بر این، گزارش‌هایی مبنی بر توقف خرید طلا توسط بانک مرکزی چین (PBoC) در ماه مه، که در واقع به اقدام عظیم خرید 18 ماهه پایان می‌داد، باعث تضعیف بیشتر قیمت طلا می‌شود.

آنچه مسلم است وضعیت محتاطانه‌ی بازار تا حدودی حامی پناهگاه امن طلا XAU/USD است و به محدود‌کردن ضررهای عمیق‌تر کمک می‌کند.

همچنین به نظر می‌رسد معامله‌گران قبل از انتشار داده‌های کلیدی این هفته ایالات متحده و ریسک رویداد بانک مرکزی، انتشار آخرین ارقام تورم مصرف‌کننده ایالات متحده و نتیجه نشست دو روزه سیاست FOMC در روز چهارشنبه، تمایلی به انجام شرط‌بندی‌های تهاجمی جهت‌دار ندارند. این امر به نوبه‌ی خود، قبل از موقعیت‌یابی برای ضررهای بیشتر، احتیاط را تضمین می‌کند.

محرک‌های روزانه‌ی بازار: قیمت طلا در بحبوحه‌ی کاهش شرط‌بندی‌ها مبنی بر تعدیل نرخ فدرال رزرو و دلار صعودی، برای جذب خریداران تلاش می‌کند

جزئیات آمار اشتغال آمریکا که روز جمعه منتشر شد، بر این گمانه‌زنی‌ها دامن زد که فدرال رزرو می‌تواند شروع چرخه‌ی کاهش نرخ بهره را به تعویق بیاندازد که این امر به نوبه‌ی خود، افزایش قیمت طلا را محدود می‌کند.

از سوی دیگر، گزارش NFP سرفصل نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در مقایسه با 185 هزار شغل پیش‌بینی‌شده و 175 هزار مورد ماه قبل که به طور صعودی بازبینی شده بود، در ماه مه 272 هزار شغل اضافه کرده که بر افزایش نرخ بیکاری 4.0 درصدی سایه انداخت.

علاوه بر این، میانگین درآمد ساعتی از برآوردهای اجماع فراتر رفت و طی 12 ماه منتهی به ماه مه، 4.1 درصد افزایش یافت که این موضوع می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و فدرال رزرو را ملزم کند که نرخ‌های بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد.

بازده اوراق قرضه 10 ساله دولت ایالات متحده پس از انتشار این داده‌ها به 4.45 درصد افزایش یافت، در حالی که بازده 2 ساله حساس به نرخ، در حوالی 5.0 درصد باقی ماند که نه‌تنها پشتوانه‌ی دلار آمریکاست، به عنوان یک باد مخالف برای طلا XAU/USD نیز عمل می‌کند.

در عین حال، بانک خلق چین (PBoC) در ماه مه، 18 ماه خرید مستمر طلا را انجام داد که منجر به تقویت نگرانی‌ها در مورد کاهش تقاضا برای طلا در یکی از بزرگترین خریداران جهان و حمایت از معامله‌گران نزولی شد.

با این حال، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند قبل از انتشار آخرین ارقام تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده و تصمیم سیاست پولی موردانتظار FOMC در روز چهارشنبه، از انجام شرط‌بندی‌های جهت‌دار خودداری کنند.

احتمال کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر با توجه به اطلاعات مشاغل ایالات متحده از حدود 70 درصد در روز پنج‌شنبه به حدود 50 درصد کاهش یافت و بازارها هم‌اکنون تنها یک کاهش 25 واحدی در سال جاری را در نوامبر یا دسامبر، قیمت‌گذاری می‌کنند.

از این رو، دانستن این موضوع برای سرمایه‌گذاران حیاتی است که فدرال رزرو چه زمانی کاهش نرخ‌های بهره را در بحبوحه‌ی اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده آغاز خواهد کرد که نقشی کلیدی در تعیین مرحله بعدی حرکت جهت‌دار برای طلا دارد.

تحلیل تکنیکال: قیمت طلا زیر نقطه‌ی شکست حمایت 50 روزه SMA و 2300 دلار قرار دارد.

از منظر تکنیکال، بسته شدن روز جمعه به زیر میانگین متحرک ساده 50 روزه (SMA) و شکست متعاقب آن از مرز 2300 دلار می‌تواند به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی در نظر گرفته شود. علاوه بر این، نوسانگرهای نمودار روزانه کشش منفی پیدا کرده‌اند و نشان می‌دهند که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت نزولی است.

برخی از فروش‌های متعاقب زیر سطح حمایت افقی 2285 دلار، چشم‌انداز نزولی را مجدداً تأیید می‌کند و حمایت مربوطه بعدی را در نزدیکی منطقه 2254-2253 دلار به تصویر می‌کشد. مسیر نزولی می‌تواند بیشتر به سمت منطقه 2225-2220 دلار در مسیر رسیدن به رقم گرد 2200 دلار امتداد یابد.

از سوی دیگر، هر تلاشی برای بازیابی ممکن است در حال حاضر، با مقاومت سختی در نزدیکی منطقه افقی 2325 دلار روبرو شود، در حالی که در آستانه‌ی نقطه شکست حمایت SMA 50 روزه قرار دارد که در حال حاضر نزدیک به منطقه 2343 الی 2344 دلار است. پس از آن منطقه عرضه 2360 الی 2362 دلار قرار می‌گیرد که در صورت رد قاطعانه‌ی آن، قیمت طلا مجالی می‌یابد تا اوج نوسانی هفته گذشته را در محدوده 2387 تا 2388 دلار، بار دیگر آزمایش کند و سطح 2400 دلاری را پس بگیرد. یک قدرت پایدار فراتر از دومی، هرگونه سوگیری منفی کوتاه‌مدت را نفی می‌کند و راه را برای برخی حرکت‌های صعودی کوتاه مدت هموار می‌سازد.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما