اولین ساعت در ایران را چه کسی وارد کرد؟ + تاریخچه خواندنی

طلا و جواهر اقتصاد 100: در سال 1900 بود که عبدالله جواهری واردات ساعت های ساخت سوئیس را به ایران آغاز کرد.

اولین ساعت در ایران را چه کسی وارد کرد؟ + تاریخچه خواندنی

تاریخچه اولین ساعت در ایران

 قبل از واردات این محصولات، او با خرید قطعات ساعت و اسمبل کردن آن ها در منطقه La Chaux-de-Fonds در سوئیس شروع کرد.

هر دو پسر او نیز در تجارت ساعت فعالیت می‌کردند؛ یکی به نمایندگی رولکس در کشور مشغول بود و دیگری محمود، تجارت پدران خود را در سال 1947 بدست گرفت و اولین فروشگاه امگا را در تهران افتتاح کرد.

تعدادی از مارک های دیگر مانند Tissot ، Oris ، Rado ، Sarcar ، Leonard یا Audemars Piguet یا ساعت ای پی به بازار ایران وارد شدند اما امگا، با موفقیت خود به سرعت تجارت اصلی خانواده ساعت های مچی در ایران شد. وی برای ساده کردن مساله جانشینی -با وجود چهار فرزندش (سه پسر و یک دختر)- نام برند “محمود جواهری و پسران” را بنیان گذاری کرد.

در این مرحله، دو مغازه اصلی و حدود چهل خرده فروش و یک تعمیرگاه کل توزیع و خدمات پس از فروش را در کشور راه اندازی کردند. هنگامی که انقلاب در سال 1979 رخ داد، این شرکت مجبور شد تمام فعالیت های خود را متوقف کند، به جز خدمات پس از فروش. این رویه پیش گرفته شد تا زمانی که وضعیت کشور اجازه داد مشاغل دوباره شروع به فعالیت کنند.

سال 1991 زمان اولین گسترش و توسعه این بیزنس بود بود که شامل تغییر نام هم می‌شد. در روند این تغییر نام، شرکت دیده بان تهران متولد شد. همچنین سه مارک جدید به نمونه کارها اضافه شد: پیر بالمین، ریموند ویل و لونگزین.

همان طور که کشور در حال بهبود وضعیت خود پس از یک انقلاب و جنگ ایران و عراق است، تقاضا برای ساعت های گران قیمت در حدود سال 1997 ظاهر می‌شود که بر روی 7 ساعت ساخت عالی سوئیس تمرکز عمده ای داشت. این چشم انداز استراتژی بلند مدت شرکت دیده بان تهران را طراحی کرد.

در طول این هفت سال شرکت دیده بان تهران از مارک های زیر در ایران استقبال کرد:

از دو مغازه متعلق به شرکت دیده بان تهران، یکی در اوایل دهه هشتاد فروخته شد. با ادامه رشد تعداد مارک ها، یک شرکت خواهر، شرکت Sarman برای مراقبت از ریموند ویل، لونگینز و پیاژه ایجاد شد. امروزه ما بر این باوریم که تاریخچه ساعت های رده بالای ساخت سوئیس در ایران هنوز در دست ساخت است و چه مشتری باشید و چه یک مشتاق ساعت، قطعاً بخشی از این تاریخچه هستید!

سال 1900 میلادی فردی خوش ذوق و پرتلاش به نام عبدالله جواهری شروع به واردات ساعت های سوئیسی کرد که بعد ها با هر دو پسر خود تجارت ساعت مچی را در ایران به شکل شگفت انگیزی رونق دادند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما