طبع زرشک گرم است یا سرد ؟

طبع زرشک گرم است یا سرد؟ این سوال بسیاری از خانم های خانه دار است که دوست دارند بدانند طبع زرشک گرمه یا سرد؟! زرشک بومی مناطقی از اروپا، آفریقا و آسیاست و با طبع سرد و خشک که دارد برای درمان بسیاری از بیماریها مفید است و در حال حاضر در سرتاسر جهان به‌راحتی قابل دسترس است.

طبع زرشک گرم است یا سرد ؟

طبع زرشک و ترکیبات آن باعث شده است، قرن‌ها از زرشک برای درمان انواع بیماری‌های گوارشی، عفونت‌ها و مشکلات پوستی در طب سنتی استفاده شود. این میوه خوش‌طعم سرشار از کربوهیدرات، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. همچنین به‌طور خاص سرشار از ویتامین C است که به محافظت در برابر آسیب سلولی کمک می‌کند و در نتیجه از بیماری‌های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می‌کند.

زرشک با طبع سردی که دارد حاوی مقادیر بالایی روی، منگنز و مس است که همگی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. بیشترین خاصیت زرشک رقیق کردن خون است و آنهم به دلیل طبع زرشک است؛ بنابراین اگر تمایل به مصرف آن دارید از مصرف همزمانش با دارو‌های رقیق‌کننده خون خودداری کنید.

طبع زرشک گرم است یا سرد | طبع زرشک در طب سنتی

طبع زرشک در طب سنتی

طبع زرشک از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلحش عسل معرفی شده است. طبع زرشک سرد است و بسیار مغذی است. طبع زرشک سرد و خشک است آنهم از درجه سوم (مواد در طب سنتی ۴ درجه دارند. پس وقتی می‌گوییم طبع زرشک سرد و خشک در درجه سوم است یعنی از حد متوسط هم بیشتر سرد و خشک است). بنابراین افراد سوداوی (سوداویان طبع شان سرد و خشک است) و یا افرادی که غلبه سودا دارند بهتر است کمتر از زرشک استفاده کنند. در عوض برای افراد دموی (دمویان طبع شان گرم و‌ تر است) بسیار مفید است و باعث تصفیه خون آن‌ها می‌شود. صفراوی‌ ها (صفراویان طبع شان گرم و خشک است) هم بسیار به خوردن زرشک علاقه دارند، ولی باید سعی کنند این خشکی زرشک را تعدیل کنند. بلغمی‌ها هم بهتر است اصلا زرشک نخورند یا اگر می‌خورند با مصلحش بخورند.

طبع زرشک گرم است یا سرد | طبع زرشک در طب سنتی

مصلح زرشک چیست؟

مصلح زرشک زعفران و مغزیجات است؛ مثل خلال پسته و بادام. برای همین هم در غذا‌های سنتی ایرانی همچون مرصع پلو زرشک در کنار مغزیجات استفاده می‌شود. تمام غذا‌های سنتی ایرانی تعادل را رعایت می‌کنند و از مصلح‌ ها در دستور پخت‌شان استفاده می‌شود. همچنین خواص زرشک در رفع عطش باعث شده آب زرشک یا شربت آن تبدیل به نوشیدنی مورد علاقه صفراوی‌ها و دموی‌ها در تابستان شود. مصرف این نوشیدنی حتی حرارت معده و جگر را کاهش داده و باعث شستشوی کبد و کلیه هم می‌شود. زرشک بخاطر دارا بودن اسید‌های آلی برای درمان سنگ کلیه نیز مفید شناخته شده است و همیشه سعی کنید زرشک را با مصلحش مصرف کنید زیرا طبع زرشک سرد و خشک است.

منبع: سماتک

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما