روند نزولی سهم بنزین استاندارد ؛ زنگ خطر به صدا در آمد

اقتصاد100- کاهش سهم تولید بنزین استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در سال ۱۴۰۳ زنگ خطر آلودگی هوا را به صدا درآورده است. با افت کیفیت سوخت تولیدی کشور از ۳۰.۸ درصد به ۲۷.۴ درصد، ضرورت توجه به افزایش تولید بنزین استاندارد برای مقابله با آلودگی ناشی از وسایل نقلیه بیش از پیش احساس می‌شود.

روند نزولی سهم بنزین استاندارد ؛ زنگ خطر به صدا در آمد

در نیمه دوم سال گذشته، میانگین تولید روزانه بنزین به رقم قابل توجه ۱۰۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر رسید که رشد ۷ میلیونی را در مقایسه با دوره مشابه قبل نشان می‌دهد.

سهم بنزین استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ در تولید

از مجموع تولید روزانه بنزین در این دوره، بالغ بر ۳۲ میلیون لیتر شامل بنزین یورو ۴ و یورو ۵ بوده است. به این ترتیب، سهم این بنزین‌های استاندارد به بیش از ۳۱ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده پیشرفت در کیفیت سوخت تولیدی کشور است.

بنزینکاهشی شدن سهم بنزین یورو ۴ و یورو ۵

با وجود این پیشرفت، آمارها نشان می‌دهند که سهم تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ در سال ۱۴۰۲ به ۳۰.۸ درصد رسید. این میزان در بازه زمانی فروردین تا مرداد ۱۴۰۳ بیشتر کاهش یافت و به ۲۷.۴ درصد رسید. البته، در نیمه دوم همین سال، یعنی از شهریور تا اسفند ۱۴۰۳، مجدداً این سهم به ۳۱.۱ درصد بازگشت.

بنزین2اثرات مهم بنزین استاندارد و کاهش آلایندگی

افزایش سهم تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ اهمیت زیادی دارد، چراکه این تغییر مستقیماً به ارتقای کیفیت سوخت و در نتیجه کاهش آلایندگی هوا منجر می‌شود. در شرایطی که بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است، تولید و توزیع بنزین استاندارد می‌تواند نقش مؤثری در بهبود کیفیت هوای فصول سرد ایفا کند.

وبگردی
    ارسال نظر