چه کسی مانع واردات خودروهای کارکرده است؟
اقتصاد 100-معاون اول رئیسجمهور شرایط و ضوابط جدید واردات خودروهای سواری نو و کارکرده به داخل کشور را ابلاغ کرد که بر اساس آن، افراد حقیقی نیز مجاز به واردات خودروهای خارجی به ایران خواهند بود
با این حال، به نظر نمیرسد که ابلاغ این آییننامه، به دلیل چالشهای ارزی، قادر به گشودن گرهای از بازار خودرو باشد و تاثیر مثبتی در افزایش واردات و کاهش قیمت خودروها در بازار بگذارد. طبق گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اگر فرآیند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی تسهیل شود، قیمت خودرو در بازار به نصف خواهد رسید.
محدودیتهای تأمین ارز: بزرگترین مانع واردات
علیرغم تصویب آییننامه و صدور مجوز برای واردات خودرو، همچنان محدودیتهای تأمین ارز بزرگترین مانع برای اجرایی شدن این مصوبه است. در واقع، برای تأمین ارز واردات خودرو، محدودیتهای گذشته همچنان پابرجا است و مردم نمیتوانند با خرید ارز از داخل کشور اقدام به واردات خودرو کنند. تنها با ارزهای حاصل از صادرات یا سرمایهگذاری خارجی میتوان خودرو وارد کرد، که این شرایط عملاً امکان واردات خودرو را برای افراد عادی غیرممکن میسازد.
آیا قیمت خودرو نصف میشود؟
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به این سوال که آیا تسهیل تخصیص ارز میتواند موجب کاهش قیمتها در بازار شود، گفت: "اگر تخصیص ارز تسهیل شود، قیمت خودرو در بازار به نصف خواهد رسید. نه تنها قیمتها کاهش مییابد، بلکه خودروسازان داخلی مجبور خواهند شد برای فروش محصولات خود به مردم رقابت کنند، شرایطی مشابه به سال 1394 که خودروسازان به مردم وام میدادند." این گفته نشان میدهد که در صورت تسهیل فرآیند تخصیص ارز، بازار خودرو تغییرات اساسی خواهد کرد.
آینده این آییننامه و تأثیرات آن بر بازار خودرو
با این حال، احتمال تسهیل سیاستهای تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بسیار ضعیف است. به گفته دادفر، این آییننامه بیشتر بهعنوان رفع تکلیف قانونی تصویب شده است و در آیندهای نزدیک نتایج آن مشخص خواهد شد. اگر سیاستهای تخصیص ارز تغییر نکند، این آییننامه تأثیر زیادی بر افزایش واردات نخواهد داشت. اما در صورتی که بانک مرکزی منابع جدیدی برای واردات خودرو توسط مردم مجاز اعلام کند، این آییننامه میتواند بهطور چشمگیری در بازار تاثیرگذار باشد.
چالشهای اجرایی آییننامه واردات خودرو
دادفر اشاره کرد که آییننامه واردات خودروهای نو که 1.5 سال پیش تصویب شد، نتوانسته تأثیر ملموسی در بازار خودرو داشته باشد. او تأکید کرد که این آییننامه حتی نتوانسته تعادلی در بازار ایجاد کند و احتمالاً آییننامه واردات خودروهای کارکرده نیز با چالشهای مشابهی مواجه خواهد شد. او همچنین خاطرنشان کرد که تصویب این آییننامه با فشارهای مجلس و انتقادات رئیس مجلس صورت گرفت و در صورتی که به درستی اجرا نشود، به سرنوشت آییننامه واردات خودروهای نو دچار خواهد شد.
در نهایت، بهنظر میرسد که برای تغییرات اساسی در بازار خودرو، تنها تصویب آییننامه کافی نیست و باید سازوکارهای اجرایی و مالیاتی بهطور جدی و کاربردی بازنگری شود.
ارسال نظر