تابلوخوانی بورس چیست؟ آموزش تابلوخوانی بورس

اقتصاد 100- تابلوخوانی یکی از انواع روش‌های تحلیل در دنیای بورس است. تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه، از تابلوخوانی بورس جهت تحلیل کوتاه مدت استفاده می‌کنند.

تابلوخوانی بورس چیست؟ آموزش تابلوخوانی بورس

در حقیقت این روش، راه حلی سریع برای تصمیم‌گیری بین خرید کردن یا صبر کردن در بازار است. با بررسی تابلو معاملات سهام، به اطلاعات مهمی چون حجم معاملات، ارزش معاملات، تعداد خریداران و فروشندگان، تغییرات قیمت در طول روز و… می‌توان پی برد. یکی از اهداف تابلوخوانی بورس، شناسایی ورود و خروج پول هوشمند و کمک به تصمیم‌گیری‌های سریع برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است. بنابراین برای موفقیت و کسب سود از بازار بورس بهتر است تا با این ابزار مهم آشنا شد. در ادامه به طرح جزئیات و نکات بیشتر در این باره و آموزش تابلوخوانی بورس پرداخته خواهد شد.

اهمیت تابلوخوانی بورس و هدف آن

بسیاری از افراد مبتدی در بازار درباره تابلوخوانی بورس و اهداف آن، اطلاعات چندانی ندارند. در صورتی که آگاهی در زمینه تابلوخوانی  بورس در بسیاری از موارد به موفقیت بیشتر در دنیای بورس منجر می‌شود. تابلوخوانی از مفاهیم اساسی بورس است که در کنار تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، به پیش‌بینی دقیق‌تر آینده سهم منجر می‌شود. تابلوخوانی در واقع به بررسی اولیه اطلاعات معاملاتی و عملکرد شرکت در بازار می‌پردازد. در واقع استفاده از آموزش تابلو بورس باعث می‌شود که معامله‌گران اطلاعات وسیعی در مورد معاملات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به دست آورند و از فرصت‌های ایجاد شده در بورس استفاده کنند.

ورود به سایت تابلوخوانی بورس

سایت tsetmc.com، توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران جهت دسترسی سهامداران به اطلاعات معاملاتی هر سهم طراحی شده است. برای ورود به دنیای تابلوخوانی بورس کافی است وارد این سایت شوید و نماد مد نظر خود را در آن جست‌وجو کنید.

با استفاده از این سایت فعالان بازار می‌توانند به اطلاعات معاملاتی مهمی همچون قیمت آخرین معامله، قیمت پایانی، تعداد خریداران و فروشندگان حقوقی و حقیقی و… دسترسی پیدا کنند. در واقع این سایت در میان فعالان بازار، به نوعی مرجع رسمی آمار معاملات در بازار سرمایه ایران شناخته شده است. علاوه بر اطلاعات مربوط به شاخص‌های بازار سرمایه، اطلاعات ارزشمندی نیز در این سایت وجود دارد که با مطالعه و بررسی آنان سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیم‌گیری بهتری نسبت به خرید یا فروش یک نماد داشته باشند.

امروز (شنبه) در پایان معاملات بازار سهام، 93 درصد نمادهای بازار قرمزپوش شدند و شاخص‌کل بیش از 16 هزار واحد ریزش را تجربه کرد.

تابلوی نماد در TSETMC

در اولین صفحه سایت TSETMC، اطلاعاتی مربوط به شاخص‌های منتخب بازار وجود دارد که از آنان می‌توان برای تحلیل وضعیت نسبی حاکم بر بازار استفاده کرد. به طور مثال، با استفاده از اطلاعات نام‌برده و با بررسی شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بورس می‌توانند وضعیت کلی شرکت‌های متنوع را بررسی کنند. از دیگر قابلیت‌های این صفحه این است که می‌توان نمادهای پرتراکنش را به همراه اطلاعات قیمتی آن مشاهده کرد.

همچنین سایت TSETMC برای هر یک از نمادها یک صفحه جداگانه در نظر گرفته است که با بررسی اطلاعات موجود در این صفحات که اصطلاحا به آن‌ها «تابلوی نماد» می‌گویند، می‌توان به اطلاعات مهمی دست یافت. کافی است افراد پس از ورود به TSETMC، از نوار بالا روی آیکون ذره‌بین کلیک کرده تا با جست و جوی نماد مد نظر خود به راحتی تابلوی آن را مشاهده کنند.

اصطلاحات مهم در تابلوخوانی بورس

تابلوخوانی دارای اصلاحات و عبارات مفهومی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است. می‌توانید در مقاله تابلوخوانی جزئیات بیشتر این مفاهیم و سایر مفاهیم کاربردی در این زمینه را به‌صورت کامل آموزش ببینید.

EPS:  این عبارت به معنای سود خالص به ازای هر سهم است و نشان‌دهنده میزان سودی است که شرکت به ازای یک عدد سهم در یک سال مالی به کسب می‌کند. EPS  اغلب در بررسی وضعیت سهام یک شرکت توسط تحلیلگران بازار یا سرمایه‌گذاران نقش مهمی را ایفا می‌کند.

DPS:  بخشی از EPS که بین سهامداران تقسیم می‌شود و به آن سود تقسیمی یا سود نقدی به ازای هر سهم گفته می‌شود.

قیمت پایانی:  میانگین قیمت‌هایی که سهم، در یک روز، معامله شده را قیمت پایانی آن می‌گویند. محاسبه قیمت پایانی به عامل مهمی همچون حجم مبنا بستگی دارد.

حجم مبنا:  حداقل تعداد سهامی از شرکت که باید خرید و فروش شود تا قیمت آن سهم، طبق سقف دامنه نوسان، افزایش یا کاهش پیدا کند را حجم مبنا می‌گویند.

سهام شناور:  سهام شناور بخشی از سهام شرکت است که انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور قابل معامله باشد. این سهام که به آن سهام شناور آزاد نیز می‌گویند، بیشتر مورد توجه سهامداران خُرد قرار دارد. توجه به سهام شناور بسیار مهم است، چرا که به طور مثال ریسک سرمایه‌گذاری بر نمادهایی با سهام شناور با درصد بالا، زیاد است.

صف خرید و فروش:  وقتی حجم عرضه یک سهم بیشتر از تقاضای آن باشد صف فروش و وقتی حجم تقاضای آن نسبت به عرضه‌اش بیشتر باشد، صف خرید برای آن سهم تشکیل شده ‌است.

P/E:   قیمت سهم تقسیم بر مقدار EPS آن را P/E  می‌گویند. این نسبت نیز یکی از مهمترین معیارها برای سنجش ارزش سهام یک شرکت است. همچنین این شاخص را می‌توان به‌صورت‌های مختلفی تفسیر کرد.

بهترین خریدار:  شخصی که با بالاترین قیمت، سهم را خریداری می‌کند و در تابلو نخستین سفارش نمایش داده می‌شود به اصطلاح بهترین خریدار است.

بهترین فروشنده:  بهترین فروشنده نیز کسی است که سهم را به پایین‌ترین قیمت می‌فروشد و قیمت آن در نخستین سفارش تابلو نمایش می‌شود.

بازه روز:  بازه روز میزان حداقل و حداکثر قیمتی است که در یک روز معاملاتی جاری، نوسان می‌کند.

حجم معاملات:  معاملاتی که به صورت روزانه بین سرمایه‌گذاران در بورس انجام می‌شوند، حجمی را شکل می‌دهند که به آن، اصطلاحا حجم معاملات روز جاری، می‌گویند. نکته مهم این است که حجم معاملات هر شرکت در یک بازه زمانی مشخص، مخصوص خودش است.

ارزش معاملات:  اگر حجم معاملات در قیمت پایانی ضرب شود، ارزش معاملات به دست می‌آید که نشان‌دهنده میزان پول جابه‌جا شده بین خریداران و فروشندگان است.

پول هوشمند:  پول هوشمند یا اسمارت مانی پولی است که در اختیار سهامداران عمده شرکت است و با تزریق آن به بازار، تغییرات اساسی ایجاد می‌شود.

همچنین، اصطلاحات بیشتری در تابلوخوانی بورس همچون شخص حقوقی، شخص حقیقی، معاملات بلوکی، عرضه سهم و… نیز وجود دارد که اشخاص با مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانند از معانی آنان با خبر شوند.

منظور از «کد به کد کردن» در تابلوخوانی بورس چیست؟

گاهی در بازار، اشخاص با بررسی تابلوی بورس، متوجه اتفاق عجیبی چون جا‌به‌جا شدن حجم زیاد و نامتعارفی از یک نماد میان چند کد معاملاتی می‌شوند که به این اتفاق کد به کد می‌گویند. کد به کد در بازار سرمایه، می‌تواند نشانه‌ای از شروع یک روند صعودی یا نزولی نماد باشد، بنابراین توجه و بررسی دقیق‌تر این اتفاق ضروری است. عمل کد به کد به چهار حالت زیر اتفاق می‌افتاد:

  • کد به کد از حقیقی به حقیقی
  • کد به کد از حقیقی به حقوقی
  • کد به کد از حقوقی به حقیقی
  • کد به کد از حقوقی به حقوقی

پول هوشمند در تابلوخوانی

پول هوشمند از موارد محبوب و مهم در آموزش تابلوخوانی بورس به حساب می‌آید. پول هوشمند، در اختیار سهامداران عمده بازار و اشخاصی وجود دارد که در  پیش‌بینی روند نمادها و حتی ایجاد تغییرات در آنان ماهر هستند و پول زیادی نیز در اختیار دارند.

با توجه به اقدامات سهامداران عمده و به عبارتی دنبال کردن بازیگران بازار می‌توان دید بهتری پیدا کرد و نسبت به خرید یا فروش در بازار قدم موثرتری برداشت. یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین نشانه‌های ورود پول هوشمند به نماد، افزایش قابل توجه حجم معاملات روزانه نسبت به میانگین ماهانه است که در تابلو نماد قابل تشخیص است.

قدم دیگر که در راه شناسایی ورود پول هوشمند بسیار مهم است، ارزیابی نسبت قدرت خریدار به قدرت فروشنده است. در واقع هرچه این نسبت بزرگتر از عدد ۲ باشد می‌تواند نشان‌دهنده ورود پول هوشمند باشد و بالعکس اگر این نسبت کوچکتر از عدد ۰.۵ باشد، نشان‌دهنده خروج پول هوشمند است.

تابلوخوانی بهتر است یا تحلیل تکنیکال و بنیادی؟

هر یک از روش‌های تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی دارای مزایا و معایب متمایزی هستند. از این رو اگر افراد به دنبال  کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش احتمال موفقیت در بورس هستند، نباید خود را به یک روش تحلیل محدود کنند.

در مقایسه بین تابلوخوانی، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال بهتر است بدانید  که تحلیل بنیادی به صرف زمان زیادی دارد اما از طرفی دیگر به بررسی اطلاعات بنیادی و مهم هر نماد می‌پردازد. با استفاده از تحلیل بنیادی می‌توان در بازار از دیگر رقیبان هوشمندانه‌تر عمل کرد. تحلیل تکنیکال نیز روشی است که به بررسی داده‌های گذشته می‌پردازد، اما خیلی دقیق نیست و  نتایج غیرقابل پیش‌بینی را در پی دارد. با استفاده از آموزش تابلوخوانی بورس نیز افراد می‌توانند اطلاعات موجود در تابلوی یک نماد را در زمان کمی بررسی کرده و تصمیمات سریع‌تری بگیرند.

منبع:شهربورس

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما