شوک در بازار خودرو / خریداران همه خشک شدند !

روز گذشته ۱۲ هزار خودرو در بورس کالا عرضه شد و با قیمت‌هایی به فروش رسید که خریداران بازار خودرو را شوکه کرد.

شوک در بازار خودرو / خریداران همه خشک شدند !

 ۱۲ هزار دستگاه خودرو شامل ۴ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی سفید، ۲ هزار دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید و ۲ هزار دستگاه تارا دستی سفید و ۴ هزار خودرو شاهین شرکت سایپا در بورس کالا معامله شد. قیمتی که این خودرو‌ها در این عرضه با آن معامله شد، خریداران بازار خودرو را با اختلاف بالای قیمت نسبت به بازار آزاد خودرو، شوکه کرد.

کاهش قیمت خودرو در بورس کالا و بازار

در حالیکه بازار خودرو در هفته‌های اخیر با افزایش قیمت همراه بوده است، اما در عرضه دیروز خودرو در بورس کالا، تمام خودرو‌هایی که عرضه شده بودند با قیمت کمتری نسبت به عرضه‌های قبلی معامله شدند. تارا دستی که در عرضه ۲۳ آذر بورس کالا با قیمت ۴۰۵ میلیون تومان معامله شده بود و این قیمت در تاریخ عرضه قبلی، حدود ۱۶۰ میلیون تومان پایین‌تر از بازار بود، در معاملات دیروز بورس کالا با قیمت ۳۵۱ میلیون تومان معامله شد در حالیکه قیمت این خودرو در بازار به ۵۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

این اختلاف بالای قیمت خودرو در بورس کالا و بازار آزاد، موجب کاهش به یک باره قیمت خودرو‌ها در بازار شده است. به گفته صاحب یک نمایشگاه خودرو در تهران در روز‌های اخیر قیمت تمام خودرو‌ها ۱۰ درصد ارزان‌تر شده است و برخی خودرو‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. معاملات خودرو روز به روز در حال کاهش است و مردم به طرف خرید خودرو از بورس کالا رفته‌اند.

اتفاقی شگفت‌انگیز در بورس کالا

در معاملات دیروز اتفاق عجیبی هم افتاد. خودروی شاهین که در بازار با قیمت ۴۸۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود، در بورس کالا از ۴ هزار خودرویی که عرضه شده بود، تنها ۱۵۴۵ عدد از آن‌ها تقاضا داشت که در قیمت پایه ۳۰۴ میلیون تومانی به فروش رسید؛ بنابراین خودروی شاهین در بورس کالا دیروز نسبت به عرضه قبلی ۳۴ میلیون تومان ارزان‌تر و نسبت به بازار به طور میانگین حدود ۱۸۶ میلیون تومان اختلاف قیمت داشت.

۲۰۷ دستی هم با قیمت ۳۵۱ میلیون تومان معامله شد که ۵۴ میلیون ارزان‌تر از عرضه قبل و ۱۹۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار به فروش رسید.

علت اختلاف قیمت در بازار و بورس چیست؟

البته برخی کارشناسان علت اختلاف قیمت زیاد خودرو‌های عرضه شده در بورس را دشوار بودن خرید خودرو از بورس کالا، عدم اطلاع‌رسانی مناسب در رابطه با نحوه و زمان خرید و عدم حضور بسیاری از متقاضیان خرید خودرو در بورس کالا می‌دانند که با اطلاع‌رسانی مناسب و در نظر گرفتن روش‌هایی برای خرید خودرو از بورس کالا که همه مردم بتوانند به راحتی از آن طریق اقدام کنند، انتظار می‌رود در عرضه‌های بعدی افراد بیش‌تری شرکت کرده و قیمت خودرو در بورس کالا افزایش و از طرفی با کاهش قیمت خودرو در بازار این دو قیمت به یکدیگر نزدیک شود.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند عرضه خودرو در بورس کالا را در کنترل قیمت‌های بازار اثرگذارتر کند، عرضه متنوع خودرو‌ها و با تعداد بالا است.

به نظر می‌رسد با انجام این اقدامات، عرضه خودرو در بورس کالا، با حذف تدریجی رانت و خروج سوداگران از بازار خودرو، در کنترل قیمت خودرو موثر است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
  • کارگر ارسالی در

    جمع کنین این بساط کلاه برداری

  • کارشناس مافیا ارسالی در

    چرا دفعه قبل عرضه قیمت بالا بود اطلاع رسانی داشت این بار که قیمت پایین امد به خاطر عدم اطلاع رسانی و... بود

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما