معرفی AMD FSR Redstone؛ تکنولوژی جدید برای بهبود عملکرد بازیها با هوش مصنوعی
ایامدی با رونمایی از فناوری نوآورانه FSR Redstone و قابلیتهایی همچون Ray Regeneration و Neural Radiance Cache، در رقابتی جدیتر با DLSS 4 انویدیا قرار گرفته است و تا سال ۲۰۲۵ تجربهی بازیها را با کمک هوش مصنوعی متحول میکند.

فناوری جدید AMD FSR Redstone با معرفی قابلیتهای نوآورانهای مانند Ray Regeneration و Neural Radiance Cache قدم به عرصه تکنولوژی گذاشته است. این تحول در ادامهی سالی موفق برای فناوری FSR 4 اتفاق افتاده که از زمان عرضهی اولیه خود، توانسته نزدیک به ۶۰ بازی را به فهرست پشتیبانیاش اضافه کند.
سه قابلیت کلیدی فناوری FSR Redstone
نسخهی جدید FSR Redstone سه قابلیت جدید و برجسته دارد: Neural Radiance Cache، بازسازی پرتو (Ray Regeneration) و تولید فریم با کمک هوش مصنوعی. این فناوریهای تازه طبق برنامهی شرکت AMD تا نیمهی دوم سال ۲۰۲۵ به مجموعه تواناییهای FSR افزوده میشوند و علاوه بر بهبود عملکرد کلی بازیها، کیفیت بصریشان را به سطحی بالاتر ارتقا خواهند داد.
قابلیت Neural Radiance Cache (NRC)
قابلیت نخست FSR Redstone، یعنی Neural Radiance Cache (NRC)، به بررسی و پیشبینی بازتاب نور در صحنه کمک میکند. این قابلیت باعث ذخیرهسازی نورپردازی غیرمستقیم میشود و شباهتهایی با فناوری مشابه از شرکت انویدیا دارد. NRC میتواند ظرفیتهای بصری و شدت روشنایی بازیها را بهبود قابلتوجهی ببخشد.
<
بازسازی پرتو (Ray Regeneration)
یکی دیگر از قابلیتهای برجسته FSR Redstone، Ray Regeneration است که میتوان آن را رقیب مستقیم فناوری Ray Reconstruction شرکت انویدیا دانست. این فناوری از شبکههای عصبی آموزشدیده برای بهبود و بازسازی پیکسلهایی استفاده میکند که ردیابی پرتو در آنها با دقت کمتری انجام شده است.
در این فرایند، نویز موجود در لحظه پیشبینی و فیلتر میشود، به طوری که عملکرد و کیفیت بصری بازیها ارتقا چشمگیری پیدا میکند. با توجه به تأثیرگذاری فناوری Ray Reconstruction، انتظار میرود که Ray Regeneration نیز بهطور مشابه موفق عمل کند.
تولید فریم با کمک هوش مصنوعی
شرکت AMD در فناوری FSR Redstone، ویژگیهای Super Resolution را با استفاده از مدلهای یادگیری ماشین پیشرفته بهبود داده است. علاوه بر این، تولید فریم با کمک هوش مصنوعی نیز در این فناوری لحاظ شده که کیفیت بصری بازیها را به سطحی کاملاً جدید میبرد.
سازگاری محدود با معماری RDNA 4
در کنار تمامی این قابلیتها، باید اشاره کرد که فناوری FSR Redstone در زمان انتشار، تنها با پردازندههای گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 4 سازگاری خواهد داشت. این محدودیت ممکن است در آینده با بهبودهای بیشتر تغییر کند و این فناوری را در دسترس تعداد بیشتری از کاربران قرار دهد.