چتباتهای هوش مصنوعی و نمایش تبلیغات
اقتصاد100- گوگل با هدف گسترش مدلهای درآمدی خود و همگام با رشد فناوری هوش مصنوعی، بهدنبال نمایش تبلیغات در چتباتها است؛ رویکردی که میتواند نحوه تعامل کاربران با این فناوری را متحول کند.

پلتفرم مدل نمایش تبلیغات
iAsk | نمایش تبلیغات در زیر پاسخهای تولیدشده |
Liner | همکاری در گسترش شبکه تبلیغات با استفاده از چتباتها |
گوگل مدتهاست که بخش عمدهای از درآمد خود را از سرویس جستوجو بدست میآورد؛ خدمتی که با نمایش تبلیغات در کنار نتایج جستوجو پشتیبانی میشود. اکنون بهنظر میرسد این شرکت تلاش میکند مدل درآمدی خود را به گفتوگوهایی که کاربران با چتباتهای هوش مصنوعی دارند گسترش دهد.
آزمایش تبلیغات مبتنی بر چتبات
در سال گذشته، گوگل کار خود را برای ایجاد مدلی تبلیغاتی مبتنی بر گفتوگوهای چتباتی آغاز کرد. در این مسیر، از همکاری چندین استارتاپ هوش مصنوعی مانند iAsk و Liner بهره برد. نتیجه این همکاریها موجب شد گوگل شبکه تبلیغاتی خود، AdSense for Search، را گسترش داده و تبلیغات مربوطه را به مکالمات چتباتی وارد کند. اکنون این شبکه تبلیغاتی بهصورت مستقیم در جریان مکالمات با چتباتها فعالیت میکند.
روش جدید گوگل برای نمایش تبلیغات
طبق گفته یکی از سخنگویان گوگل، شبکه AdSense for Search به وبسایتهایی اختصاص دارد که بهدنبال نمایش تبلیغات مرتبط در تجربههای مبتنی بر چتبات هستند. بهعنوان نمونه، پلتفرم iAsk از این قابلیت بهرهمند شده و تبلیغات را در بخش زیر پاسخهای تولیدشده به نمایش میگذارد.
چالشها و انگیزههای گوگل در گسترش بازار تبلیغاتی
تلاش گوگل برای کسب درآمد از طریق ابزارهای هوش مصنوعی از پیشبینیها دور نیست. با ظهور گسترده ابزارهایی مانند ChatGPT، گوگل این فناوریها را بهعنوان یک تهدید مستقیم برای کسبوکار جستوجویی خود تحلیل کرده است. بهویژه زمانی که تعداد بیشتری از کاربران برای دریافت پاسخهای خود به سراغ چتباتها میروند، تقاضا برای جستوجوی گوگل کاهش یافته و این میتواند تأثیر مستقیمی بر درآمدها بگذارد. از اینرو، منطقی بهنظر میآید که این شرکت تلاش خود را برای حفظ سهمش در بازار تبلیغات افزایش دهد.
منبع:زومیت