چه عاملی باعث دنده عقب دولت رییسی شد؟ / ارز28500 تومانی برای واردات روغن و برنج

بر اساس مصوبه دولت سیزدهم، در آستانه دو سالگی اجرای جراحی اقتصادی، دو کالا به فهرست اقلامی که از ارز ترجیحی برخوردار می‌شوند افزوده شد.

چه عاملی باعث دنده عقب دولت رییسی شد؟ / ارز28500 تومانی برای واردات روغن و برنج

 به گزارش اقتصاد 100، با تصویب هیات وزیران کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیحی شد.

به این ترتیب برای واردات این دو قلم کالا نیز ارز ترجیحی البته با قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تخصیص خواهد یافت.

پیش از این انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلزا، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان ،کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ مشمول ارز ترجیحی اعلام شده بودند.

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.

هدف از اجرای این برنامه و بازگرداندن برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی ، مهار تورم و پیشگیری از رشد بالای قیمت ین اقلام در بازار است.

 نکته اینجاست که در سال 1401، دولت سیزدهم با اعلام این‌که یارانه ارزی به هدف اصابت نمی‌کند، نسبت به حذف ارز 4200 تومانی ترجیحی اقدام کرد و پرداخت یارانه نقدی سیصد و چهارصد هزار تومانی را در دستور کار قرار داد. رکوردشکنی تورم غذا در ایران البته دولت را مجبور به عقب‌نشینی از این سیاست که به جراحی اقتصادی موسوم بود، کرد.

به این ترتیب دولت با تعیین نرخ 28 هزار و پانصد تومان بار دیگر ارز ترجیحی را با قیمت بالاتر به عرصه اقتصاد ایران بازگرداند. حالا افزایش شمار اقلام نشان می‌دهد دنده عقب در سیاست‌های اجرایی دولت ادامه دارد چرا که رشد قیمت غذا، در ایران یکی از مهمترین مشکلات در هزینه‌کرد خانوار ایرانی است.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما