بودجه ۴۰ میلیارد تومانی راه آهن شلمچه - بصره کجاست؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای کمک به طرح احداث راه‌آهن شملچه - بصره، ۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و با آغاز این طرح از شهریورماه سال گذشته، باید دید این خط ریلی اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد.

بودجه ۴۰ میلیارد تومانی راه آهن شلمچه - بصره کجاست؟

به گزارش اقتصاد100، برای کمک به طرح احداث راه آهن شملچه - بصرهدر جدول اعتبار طرح های تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) دستگاه های اجرایی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصرهاز ۲۰ سال گذشته مطرح بوده ودر این سال ها همواره فرآیند پرفراز و نشیبی داشته است، امابه دلایل متعدداز جمله حضور داعش در عراق تا نبود اعتبار و عدم توافق با عراق برای واگذاری اراضی مورد نیاز، این پروژه بارها به تعویق افتاده است.

آغاز مطالعات نهایی و عملیات اجرایی پروژه ریلی شلمچه - بصره در سال ۱۴۰۰، به نتیجهتصمیمات مقامات عراقیموکول شده بود؛ به خصوص اینکه مسیر مورد نظر برای ساخت راه آهن میان دو کشور به مین روبی نیاز داشت؛ همان زمان رستم قاسمی - وزیر فقید راه و شهرسازی -دیدارهایی با مسئولان عراقی داشتتا زمینهتوافق با عراق در خصوص اتصال ریلی ایران با این کشور را فراهم کند.

البته در این میان از گوشه و کنار هم اخباری مبنی بر عدم تمایل عراق به ادامه این پروژه شنیده می شد؛ اما از آن زمان دیدارها بین مقامات دو کشور ادامه یافت و مسئولان جمهوری اسلامی کشور از جمله مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی - و سید میعاد صالحی - مدیرعامل شرکت راه آهن - به پیگیری ها درباره این پروژه ادامه دادند.

فروردین ماه سال گذشته، وزیر راه و شهرسازیازآغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه آهن شلمچه - بصرهو پل متحرک توسط دو کشور خبر داد و در عین حال اعلام شد کهعراق وعده داده بابت احداث این پروژه۲۱۵ میلیارد دینار عراقیهزینه کند. همچنین اینطور مطرح شد که کشور عراق به انجام این پروژه در سال ۲۰۲۳ تاکید کرده است؛ هرچند که به نظر می رسد فرآیند احداث خطوط ریلی در این ناحیه تا کنون به مین روبی زمین ها محدود شده است.

درنهایت شهریورماه سال گذشته عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصرهدر نقطه صفر مرزی در خاک عراق، با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد. همان زمان اعلام کردطبق تفاهم امضاشده، برای کل پروژه بدون در نظر گرفتن مدت زمان ساخت پل، ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است. مدت زمان احداث پل بازشو به طور موازی، حدود ۱۸ ماه تا حداکثر ۲ سال اعلام شده.

بیشتر بخوانید

طلسم راه آهن تهران - کربلا می شکند؟

آخرین وضعیتراه آهن شلمچه - بصره

در آخرین اظهار نظرات درباره راه آهن شلمچه - بصره، سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه آهن- فروردین ماه سال جاری بیان کرد: سال گذشته راه اندازی قطار ترکیبی ایران - کربلا به صورت مستمر در طول سال انجام شد و این کار از مقدمات راه آهن شلمچه - بصره است و اکنون در حال مین روبی زمین های باقی مانده هستیم.

به گفته او، طی جلساتی که برگزار شده، مقرر شده زمین این مسیر ریلی را برای احداث به ایران تحویل دهند.

هرچند این مسیر به گفته مقامات عراقی، نمی تواند برایانتقال کالا مورد استفاده قرار گیردکه دلیل آندور بودن بنادر ایران از مسافت تعیین شده است؛ اما با راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره، این مسیر می تواند به عنوان یک مسیر خوب برای جابه جایی زائران ایرانی به سمت کربلا در طول سال مورد استفاده واقع شود؛ همچنین زائران عراقی می توانند با استفاده از قطار به ایران سفر کنند و به شهرهای زیارتی قم و مشهد مشرف شوند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما