خواص جوشانده رزماری برای مو

رزماری دارای فواید بسیار زیادی برای موها می باشد. این گیاه یک راه طبیعی برای درمان ریزش مو است.

خواص جوشانده رزماری برای مو

افراد می توانند از این گیاه به صورت روغن یا جوشانده برای استفاده کنند و تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده نمایند. رزماری به موها درخشندگی و جذابیت بسیار زیادی می دهد. محققان و متخصصان بسیاری در سراسر دنیا به این نتیجه رسیدند که جوشانده رزماری برای مو ها تاثیرات شگفت انگیزی دارد.

تقریباً همه افرادی که در زمینه زیبایی و سلامت مو تخصص دارند و افرادی که در شبکه های اجتماعی تجربیات خود را در مورد زیبایی به اشتراک می گذارند در مورد جوشانده رزماری یک باور را دارند. آن باور این است که این جوشانده بسیار برای مو ها از هر لحاظ مناسب می باشد و بهترین روتین مراقبتی از مو است.

در ادامه مقاله تاثیر این جوشانده بر روی موی سر به صورت تخصصی و علمی بررسی شده است. همچنین نکات کاربردی و بسیار مهمی در اختیار افراد قرار گرفته که بتوانند از آن استفاده کنند. افراد برای استفاده حداکثری از خواص این جوشانده می توانند تا انتهای این مقاله همراه ما باشند.

گیاه رزماری چیست؟

رزماری یک گیاه علفی است که در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر پرورش داده می شود. معمولا این گیاه در مناطق ساحلی و مناطق مدیترانه ای رشد می کند. از آن به عنوان یک گیاه آروماتیک و دارویی در سراسر جهان استفاده می کنند. برگ های گیاه رزماری دارای رنگی سبز و تیره است و حالتی باریک دارد. برگ های آن دارای بوهای معطری هستند. از رزماری معمولاً به عنوان ادویه در آشپزی نیز استفاده می شود و به غذاها عطر خاصی می بخشد.

خواص جوشانده رزماری برای مو 

همچنین استفاده های دارویی فراوانی دارد. در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات علی الخصوص مشکلات پوست و مو از آن استفاده می کنند. از این گیاه عصاره ها، روغن ها، عرقیجات بسیاری تهیه می شود که در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند. علاوه بر این بسیاری افراد آن را به عنوان یک گیاه زینتی کشت می کنند زیرا دارای برگ های زیبایی می باشد.

بیشتر بخوانید: فواید و خواص گیاه رزماری برای بدن انسان

خواص جوشانده رزماری برای موی سر

گیاه رزماری در منطقه های گرم مدیترانه ای رشد می کند. در طب سنتی از رزماری برای درمان موها و افزایش رشد آن ها استفاده می شود. این گیاه یک آنتی اکسیدان و ضدمیکروب بسیار قوی می باشد. دکتر سونیا باترا که متخصص پوست و عضو هیئت علمی ایالات سانتا مونیکا است می گوید:

جوشانده رزماری سلامت موها را از جنبه های بسیاری تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین توصیه می کند افرادی که موهایشان مشکل خاصی ندارد از این جوشانده استفاده کنند. در ادامه جنبه های مختلف و پر خاصیت جوشانده رزماری مورد بررسی قرار گرفته شده است.

بهبود و سلامت پوست سر

جوشانده رزماری یک نوع درمان طبیعی است که رشد موها را تقویت می کند. اما تقویت رشد موها تنها خاصیت این جوشانده خارق العاده نیست. بلکه می تواند موها را کاملاً سالم و مقاوم نگهداری کند. موی سالم تنها می تواند از یک پوست سر سالم رشد کنند. بنابراین افرادی که می خواهند موهای سالمی و زیبایی داشته باشند ابتدا باید به فکر مقاومت و سلامت پوست کف سر خود باشند.

جوشانده رزماری دارای خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی می باشد. این موارد می توانند تمامی قارچ ها و التهابات پوست سر را درمان کرده و از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کنند. زمانی که پوست سر درمان شود فولیکول های مو بهتر رشد کرده و فرد دارای موهای سالم تری است. همچنین موهای او به سرعت رشد خواهند کرد.

کنترل تاثیر اختلالات هورمونی بر رشد مو

اختلالات هورمونی همیشه تاثیر مخربی بر روی موها و رشد آن ها دارند. جوشانده رزماری یکی از مواردی است که تغییرات هورمونی را مهار کرده و مانع از ریزش مو می شود. علاوه بر این پوست سر را برای رویش مجدد مو تحریک می کند. مطالعات زیادی در این زمینه بر روی موش ها انجام شده است.

طبق این مطالعات محققان متوجه شده اند که عصاره برگ رزماری می تواند تبدیل تستسترون را به شکلی که به ریزش مو کمک کند انجام دهد. علاوه بر این می تواند گیرنده های هورمونی را در فولیکول های موی سر افراد کاهش دهد. این موارد باعث می شوند که ریزش های هورمونی موی سر تا حد زیادی کنترل شوند و کاهش یابند.

کاهش التهابات و حساسیت های موجود در پوست سر

جوشانده رزماری دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. بنابراین پوست سر را از انواع حساسیت ها و التهابات نجات داده سپس موجب تقویت پوست و تحریک رشد مو ها می شود.

خواص جوشانده رزماری برای موی سر

افزایش جریان گردش خون

جوشانده رزماری گردش خون را در پوست سر افزایش می دهد. زمانی که گردش خون بهبود یابد فولیکول ها و تقویت می شوند. رزماری می تواند رگ های خونی را گشاد کند و گردش خون را در سطح پوست سر به بهترین حد خود برساند.

زمانی که گردش خون بهتر انجام شود به فولیکول ها، ریشه و پیازچه مو مواد مغذی بهتر و بیشتری خواهد رسید.

در نتیجه: موها بهتر رشد کرده و از لحاظ سلامت دارای حالت بهتری هستند. همچنین زمانی که مو ها به طور کامل تغذیه شوند دارای مقاومت و قطر بیشتری خواهند بود.

کاهش تحریکات پوست سر

جوشانده رزماری دارای خاصیت ضد حساسیت است که می تواند به تسکین مشکلات و حساسیت های پوست سر کمک کند. افرادی که دچار خارش هستند و پوست سر آن ها زود تحریک می شود می توانند با این ماده خارش ها و تحریکات پوستی خود را تسکین دهند. علاوه بر این شوره یکی از مواردی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. شوره زدن پوست سر بسیار ناراحت کننده و دردسر ساز می باشد.

آبرسانی و رفع خشکی مو

از دیگر خواص رزماری می توان به آبرسان بودن آن اشاره کرد. جوشانده رزماری خشکی کف سر را درمان کرده و موها را کاملاً مرطوب می کند. آبرسانی به موها از جمله موارد بسیار مهم می باشد در مراقبت از مو می باشد. زیرا موهای خشک بسیار آسیب پذیر هستند و سریع تر از سایر موها موخوره می گیرند. موخوره و خشکی مو یکی از اصلی ترین عامل از بین رفتن و محدود کننده رشد مو هستند.

تقویت وضعیت عمومی مو

با جوشانده رزماری می توان وضعیت عمومی موها را بهبود بخشید. به طور کلی بسیاری از افراد برای افزایش حجم، زیبا سازی ظاهر مو ها و سالم و درخشان کردن آن ها از رزماری استفاده می کنند.

کنترل ریزش مو

ریزش مو از جمله مواردی است که اکثر خانم ها و آقایان در تمام سنین با آن مواجه می شوند. روش ها و راه کار های بسیاری وجود دارد که می توان از آن ها برای درمان ریزش مو استفاده کرد. البته بیشتر این روش ها یا دارای هزینه بسیار بالایی می باشند یا اینکه درمانی قطعی و مناسب برای ریزش مو نیستند.

البته در این میان درمان هایی نیز وجود دارند که اگرچه تاثیر دارند و ریزش مو را کنترل می کنند اما انتها ناپذیرند و افراد باید تا مدت های زیادی از آن استفاده کنند. طی مطالعات بسیاری نشان داده شده است که جوشانده رزماری می تواند قارچ ها و باکتری هایی را که در روی ریشه مو و بر روی پوست سرزندگی می کنند را از بین ببرد.

مزایای جوشانده رزماری

از بین رفتن این موارد موجب می شود که ریزش مو ها قطع شود به طور کلی ریزش مو به دلیل عفونت یا پوست سر ناسالم اتفاق می افتد. این جوشانده بدون اینکه به پوست سر یا به پیاز چه موها آسیب برساند می تواند عفونت ها و باکتری ها را از بین ببرد.

پیشگیری از سفیدی موها

یکی از خارق العاده ترین و جذاب ترین خاصیت های جوشانده رزماری تیره کنندگی مو ها است. اگر جوشانده رزماری به صورت مرتب استفاده شود مو ها حالتی تیره و درخشان می گیرند. علاوه بر این می تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. زیرا فولیکول های مو را تحریک کرده که بتوانند رنگ دانه تولید کنند و رنگ موها را تیره تر کنند.

ترمیم بافت و عصب های آسیب دیده مو

در جوشانده رزماری ماده ای وجود دارد که باعث می شود بافت و عصب مو ترمیم شود. در صورتی که بافت و عصب موهای آسیب دیده باشد می توان از این جوشانده برای درمان آن استفاده نمود. علاوه بر این به کمک آن می توان تارهای از دست رفته مو را بازسازی کرد. در نتیجه افرادی که به صورت مرتب از جوشانده رزماری استفاده می کنند دارای مو های پرپشت تر نسبت به سایر افراد می باشند.

کنترل چربی مو

چربی مو جمله مواردی است که آسیب زیادی به مو ها می رساند. زمانی که مو ها و کف سر چرب باشند احتمال ریزش آن ها چند برابر می شوند. علاوه بر این موهای چرب دارای ظاهری ناخوشایند می باشند. برای از بین بردن چربی پوست سر می توان از جوشانده رزماری استفاده کرد. رزماری می تواند چربی پوست سر را متعادل کرده و کنترل کند.

نحوه استفاده از جوشانده رزماری برای موی سر

بسیار مهم است که افراد برای تاثیر بهتر پوشانده رزماری غلظت و نحوه مصرف آن را به صورت کاملاً دقیق بدانند و آن را به درستی مصرف کنند. روش صحیح استفاده از این جوشانده برای تقویت موی سر شامل موارد زیر می باشد.

فواید جوشانده رزماری برای مو

1. ابتدا باید یک لیوان آب را درون ظرف مناسب ریخته و جوشانده شود.

2. به محض این که آب داخل ظرف به جوش آمد یک مشت برگ رزماری خشک شده به آن اضافه شود.

3. ۵ دقیقه زمان لازم است که مواد مفید رزماری به داخل آب آزاد شوند و مایع جوشانده به بهترین و بالاترین غلظت مناسب برسد. در این حالت تمام ترکیبات فنلی آن به داخل آب آزاد می شوند.

4. بعد از جوشیدن باید به این جوشانده اجازه داده شود تا به مدت ۵ ساعت برگ رزماری داخل آب دم بکشد.

5. سپس محلول به دست آمده کنار گذاشته شود تا کاملاً خنک شود

6. محلول خنک شده دارای غلظت خاصی می باشد که افراد باید آن را با آب رقیق کنند و برای آبکشی مو های شان مورد استفاده قرار دهند. این محلول غلیظ را می توان به نسبت ۳ به ۱ به شامپو اضافه کرده و مورد استفاده قرار داد.

7. بعد از اینکه موها کاملاً با شامپو شسته و تمیز شد می توان از جوشانده رزماری برای آبکشی موها استفاده نمود.

8. بسیار مهم است که آب رزماری حداقل یک ساعت بر روی موها و پوست سر باقی بماند تا تاثیر آن نمایان شود.

9. بهتر است موها با آب معمولی آبکشی شده و افراد از هیچ گونه شوینده ای برای شستن جوشانده از روی موهایشان استفاده نکنند.

نکات طلایی در مورد استفاده از جوشانده رزماری

افرادی که از جوشانده رزماری برای درمان پوست سر خود استفاده می کنند می توانند آن را بر روی کف سر خود مالیده یا به صورت اسپری استفاده کنند. سپس اجازه دهند یک ساعت بر روی موهایشان باقی بماند. افرادی که مشکل نازک شدن مو دارند بهتر است بدانند که این مشکل برای ساقه موها نیست بلکه مشکل اصلی در ریشه مو قرار دارد.

بنابراین آن ها باید رزماری را برای ریشه موهای خود استفاده کنند تا جوشانده بتواند در فولیکول ها نفوذ کرده و اثر خود را اعمال نماید.برای دریافت تاثیر بیشتر از جوشانده می توان آن را نیم ساعت قبل از شامپو زدن بر روی پوست سر مالیده و بعد از شامپو زدن برای آبکشی مورد استفاده قرار داده شود.

در این ۳۰ دقیقه:

بهتر است مو ها با حوله و کلاه حمام پوشانده شود تا موها کاملاً جوشانده را جذب کنند.

بیشتر بخوانید: معجزه های روغن رزماری برای سلامت بدن

آیا جوشانده رزماری ممکن است در پوست سر حساسیت ایجاد کنند؟

به طور کلی هیچ گونه موردی وجود ندارد که ثابت کند این جوشانده امن یا غیر امن است. اما به افراد پیشنهاد می شود اگر داروی دیگری برای درمان ریزش موهای خود استفاده می کنند قبل از استفاده از جوشانده رزماری با پزشک خود مشورت نمایند. علاوه بر این هیچ گونه اطلاعاتی در مورد امن بودن استفاده از این جوشانده برای خانم های باردار یا شیرده وجود ندارد.

تاکنون هیچ آزمایشی نیز نشان نداده که آیا جوشانده برای کودکان ضرری دارد یا خیر. بنابراین این افراد بهتر است در استفاده از جوشانده رزماری احتیاط کرده و کمی خوددار تر برخورد کنند. افرادی که دارای پوست حساسی هستند بهتر است از جوشانده رزماری در حالتی بسیار رقیق استفاده کنند. زیرا آب رزماری حالتی تیز و تند دارد و ممکن است برایشان مشکلاتی به وجود آورد.

استفاده از جوشانده رزماری برای کدام نوع مو مناسب می باشد؟

به طور کلی می توان گفت که جوشانده رزماری به رشد و سلامت هر نوع و رنگ از مویی کمک می کند. اما برخی از موها وجود دارند که استفاده بیشتری از مزایای آن می برند. متخصصان بر این باورند که افرادی که به دلیل مشکلات هورمونی یا سن بالا موهایشان نازک شده بیشترین سود را از جوشانده رزماری می برند.

زیرا این جوشانده یک تقویت کننده بسیار عالی برای مو می باشد. علاوه بر این افرادی که دارای شوره هستند از جمله افرادی هستند که بیشترین استفاده را از رزماری می برند.

منبع: پارس ناز

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما