عضو هیات رئیسه مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان:

نقش مردم نباید به صورت فانتزی در عرصه فرهنگی معنا شود

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور گفت: مسئولان کشور در همه ارکان و به‌ویژه آموزش و پرورش و آموزش عالی باید با راه‌اندازی و تقویت اردوهای پیشرفت و سازندگی ویژه دانش آموزان و دانشجویان آنان را با دستاوردهای درخشان و غرورآفرین بخش‌های مختلف آشنا کنند و این مهم را سرفصل برنامه‌های خود قرار دهند.

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت ماه - با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

علی کریمی فیروزجایی پس از این دیدار اظهار داشت: معلمان به عنوان قشر فرهیخته و الگوهای معنوی پیشرفت و تعالی بخش در جامعه اسلامی به شمار می روند که نقش غیرقابل انکاری در اعتلای کشور و تقویت انگاره‌های ارزشی و پیشتازانه نسل جوان و نوجوان و آینده سازان ایران اسلامی دارند.

وی ادامه داد: رهبر حکیم و بصیر انقلاب با آگاهی از نقش موثر معلمان در عرصه دانایی و معرفتی بر ارائه تصویر روشن و الگوساز از معلمان در ذهن بیدار جامعه تاکید فرمودند و طبیعتا این کار مستلزم کار جهادی و فرهنگی است و می طلبد همه اجزای حکمرانی این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: نکته اساسی در این جهت این است که امر تعلیم و تربیت باید به اولویت مهم عرصه پیشرفت در کشور تبدیل شود و معلمان نیز با آگاهی از نقش بی‌بدیل خود در مسیر توسعه پایدار حرکت‌های ثمربخشی را در فرایند الگوسازی و نهادینه شدن امر فرهنگ در عرصه پیشران حکمرانی انجام دهند.

کریمی فیروزجایی تصریح کرد: تعلیم و تربیت در ایران اسلامی، مردم محور است و چالش‌های این عرصه بدون مشارکت فعال و اثربخش مردمی حل شدنی نیست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقش مردم نباید به صورت فانتزی در این عرصه سترگ و آرمانی معنا شود بلکه باید با مردمی شدن امر در ساحت فرهنگ به معنای عام، حرکت پرشور فرهنگی را با حضور مردم متجلی ساخت و بنای باشکوه فرهنگی را در همه عرصه های فرهنگ و تعلیم و تربیت بنیان نهاد.

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور افزود: به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه نقش محوری و کلیدی برعهده دارد و باید تحول‌آفرینی در مبانی و اصول ماندگار پیشرفت فرهنگی در آموزش‌وپرورش را در قالب سند نوینی تدوین کند.

کریمی فیروزجایی گفت: نکته مهم دیگر ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با مولفه‌های پایداری فرهنگی و عناصر عرصه پیشرفت و سازندگی مادی و معنوی کشور است و به یقین بدون پیوستگی فرهنگی این قشر با آرمان‌های حقیقی انقلاب، دست یابی به اهداف و قله‌های بالندگی و پیشرفت ناممکن خواهد شد و در این زمینه باید با توجه به کارهای ماندگار در حوزه پرورشی و تربیتی کاستی‌های گذشته و آسیب‌های ناشی از آن را جبران کرد.

وی ادامه داد: دانش آموزان باید شناخت کاملی از علل دشمنی‌های مداوم استکبار با انقلاب اسلامی و مشکلات عرصه های پیشران کشور و نیز دستاوردهای شگرف انقلاب در عرصه های گوناگون داشته باشند تا با حفظ روحیه انقلابی در آینده از سنگرهای کلیدی نظام در مقابل لیبرال دموکراسی رسوای غرب و دنباله‌های آن که در صدد مقابله با انقلاب اسلامی هسند، پاسداری و حراست کنند.

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۲ اردیبهشت در دیدار سه هزار نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تاکید کردند: اگر ما بخواهیم جامعه‌ معلّمین به سطح تراز برسند، باید مراکز تربیت معلّم را تقویت کنیم.

ایشان سند تحول آموزش و پرورش را یکی از سرفصل‌های مهم برشمردند و آن را نقشه راه نظام تعلیم و تربیت دانستند و افزودند: این سند را جوری باید عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش و پرورش اثر خودش را ببخشد. این سند روزبه‌روز باید بیشتر و بهتر ترمیم بشود.

تببینِ مصالحِ بنیادیِ کشور و نظام جمهوری اسلامی به نوجوانان و امید دادن به دانش‌آموزان از مواردی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند.

در ابتدای این دیدار وزیر آموزش و پرورش نیز در گزارشی از مراحل نهایی بازنگری در سند تحول خبر داد. رضامراد صحرایی، تصویب نقشه‌ راه اجرایی سند تحول با محوریت معلمان، برنامه‌های درسی و تربیتی، مدارس و ارزشیابی تحصیلی را از دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد.

استخدام کم‌سابقه ۷۰ هزار معلم با اولویت جذب دانشجو-معلمان، تکمیل و ساخت ۲۹۰۰ مدرسه در سراسر کشور، افزایش سهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه دوم، پیگیری سیاست «هر دانش‌آموز یک مهارت شغلی» ، ارتقای امور پرورشی و مشاوره‌ای از جمله محورهای گزارش وزیر آموزش‌وپرورش در این دیدار بود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما